Kan det vara snö/is i någon anslutning som nu har smält och ligger och orsakar jordfel?
 
Ett sommarhus brukar ju ha säsongsanvändning. Hur var det hos er? Har användningen av varmvatten ändrats mellan Mars och April?
Kolla på elfakturan vilken tidsinteval som avses. Är det kanske plötsligt fakturan för två månader?
 
Tomture61
Nu bor jag ej i södra Sverige, men har konsumerat 50% mer el detta år i April
Bor i ett mycket välisolerat hus med värmepump.
 
Ja, det låter märkligt!
Hur mycket drar de där dagsljusarmaturerna?

Hos oss är det lite tvärt om:
Chart1_21d5f7c3-4775-481c-9ef0-4467daaf6807.png
Mars i år stack ut pga kylan, men nu är vi nere på "normala" värden igen.
 
MultiMan
Enligt min EOn-app i telefonen så var både februari (medel -10) och mars (medel -7) 5 grader kallare där jag bor än förra året, det har påverkat mitt dåligt isolerade hus avsevärt. Januari var nästan oförändrad med endast 1 grad. De 5 gradernas skillnad gjorde att jag nästan raderade ut vinsten med nya värmepumpen och gick från 35% lägre än utan pump, till runt 5% lägre.

Det tillsammans med snödjup på över 2 meter gör denna vintern till en riktigt vargavinter. Ett avsevärt antal älgar bl a har fått nödslaktas pga utmärgling eftersom det inte kom åt mat och förirrade sig in i villakvarter och ut på vägar.

Edit: Förtydligande.
 
Redigerat:
MultiMan MultiManOriginal skrev:
De 5 gradernas skillnad gjorde att jag nästan raderade ut vinsten med nya värmepumpen och gick från 35% lägre än utan pump, till runt 5% lägre.
Men hur tror du att det hade gått utan värmepumpen med denna arktiska kyla?
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
"Alla" säger att det har varit så kallt i vinter men här där jag boe har det varit en högst normal vinter om man tittar på temperaturer. I Januari var det -8,7 (medel över tid ca -10) Februari - 11 (- 7) Mars - 7,5 (-4) medel temp ligger normalt på tempen inom parantes +- 3 grader. Så vi har haft en rätt normal vinter.
Vintern 2010 var det betydligt kallare.
 
  • Gilla
Poontus
  • Laddar…
MultiMan
Vintern 2010 (tror jag det var iaf) hade jag -38 under en vecka och det kallaste denna gången var runt -29 "bara", men nog märks 5 grader lägre medeltemp, om inte annat än på elräkningen, trots luftvärmepumpen. Utan hade det varit ännu värre såklart. Nu värmde den bra ner till -17-18 iaf.

KnockOnWood: Jag glömde berätta att tidigare vintrar har jag haft 17-18 inne, nu med pumpen har jag valt 22. Ändå har jag legat på lägre förbrukning, så jag klappar min FH35 varje dag! :geek: Ser man till jämförbar medeltemp ute så klarar jag 4C högre innetemp med runt 30% lägre elförbrukning än utan pumpen. Det är jag väldigt nöjd med!
 
  • Gilla
intrestin och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Vintern 2010 (tror jag det var iaf) hade jag -38 under en vecka
2010 skulle vi bygga vårt hus, med början efter påsk i april.
Men då hade vi så mycket snö så byggstarten försenades 1 - 2 veckor.
 
Börja med att ringa elbolaget! Vi råkade ut för samma sak förra hösten, helt plötsligt var förbrukningen dubbelt mot året innan för samma månad. Vårt elbolag tog kontakt med nätägaren och det visade sig varit någon slags avläsningsfel har jag för mig, så det rättade till sig enkelt när de uppmärksammades på det.

Bättre börja kolla en sån sak som är enkel än att börja leta eltjuvar i huset (eller i grannskapet :)).
 
  • Gilla
Otto-Von-Stern och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
"Alla" säger att det har varit så kallt i vinter men här där jag boe har det varit en högst normal vinter om man tittar på temperaturer. I Januari var det -8,7 (medel över tid ca -10) Februari - 11 (- 7) Mars - 7,5 (-4) medel temp ligger normalt på tempen inom parantes +- 3 grader. Så vi har haft en rätt normal vinter.
Vintern 2010 var det betydligt kallare.
Vi hade en ovanligt hög elförbrukning i slutet av mars och början av april men det berodde nog på två faktorer.
Bara ett par grader kallare än normalt men blåsten från öster som bidrog till kyleffekten där vi bor (Skåne)
 
Som andra sagt: ring din leverantör (elhandlare och inte nätägare om jag inte är helt fel ute).
Om du inte själv kommer åt detaljerade siffror (dygnsvärden åtminstone) på någon form av kundportal/mina sidor så har dom informationen i sina system. Då bör du kunna se om det smyger sig på eller börjat öka över en natt. Plus att elleverantören kan ha en idé om vad som är tokigt om det rör mätare/mätvärdesinsamling.
 
Jag fick en god överraskning istället. 1905 kWh i Mars, men enbart 1121 kWh i April trots liknande utetemperatur. (Stängde av mini-värmaren i garaget i mitten av april som givetvis påverkar lite.)

2-8 april 389 kWh
9-15 april 345 kWh
16-22 april 135 kWh
23-29 april 167 kWh

Eftersom det är det enda jag stängt av under April så tänker jag mig att värmaren drar ca 1.3 kW efter uträkning. Fullt blås i garaget på 50 kvm och 20 grader får anses okej, men blir en mer effektiv värmare till nästa år.
 
April kan vara en månad man öppnar ett fönster eller en dörr för att vädra eller få in lite luft och vårvärme.
Det är fortfarande kallt ute och en termostat på en el-radiator många meter bort kan reagera direkt. Vädrar man utan att stänga av el-elementen så kan det vara full effekt på utan att det blir varmare.
Sova med ett fönster öppen kan få samma effekt.
Ransaka minnet och gå en vända i stugann för att se vad som kan vara orsaken.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.