Hejsan!

Jag har efter att ha läst här på sidan förstått att en del av er som byggt "Tyr" med Älvsbyhus vridit på kyl och frys ett kvarts varv och därmed fått en öppnare lösning mellan kök och vardagsrum. Min fråga är, har det medfört någon extra kostnad från Älvsbyhus eller är det en "sanktionerad" variant på planlösningen som kan väljas till samma pris som standardutförandet? Om inte, vad har det i så fall kostat?

Mvh
Jens
 
Ja sanktionerad är den lösningen inte. Det är som de flesta förändringarna av Älvsbyhus något man själv gör när huset är på plats. Fabriken gör det inte.

Sedan vet jag inte om jag håller med om att lösningen blir öppnare. När du vrider kyl och frys så kommer ju det att sticka ut vinkelrätt från vardagsrumsväggen med 60 cm. Man får då ett relativt dött utrymme bakom.

Vi ska själva bygga ett Tyr som kommer om 10 dagar. Vi har istället valt en annan lösning i köket. Vi tar bort skafferiet vi det lilla fönstret och sätter i stället en bänk som sticker ut 100 cm från väggen. Därmed vinner vi bänkyta, plus två underskåp. Dessutom sätter vi öppna hyllplan av bok på väggen där skafferiet skulle stått. Skafferiet använder vi som ytterligare gardrob i hallen och bygger då ut gardrobsväggen med 40 cm.

En annan sak vi valt är ett extra fönster på väggen där diskbänk och spis står. Kan verkligen rekommenderas. Fint ljus som kommer in och man kan titta ut när man står och lagar mat.

Vi har sett ett Tyr med kyl och frys "rätt" placerade. Jag upplevde det inte alls som trångt och mörkt.
 
sisy skrev:
Sedan vet jag inte om jag håller med om att lösningen blir öppnare. När du vrider kyl och frys så kommer ju det att sticka ut vinkelrätt från vardagsrumsväggen med 60 cm. Man får då ett relativt dött utrymme bakom.
Kanske kan detta "döda utrymme" vara perfekt för en kamin?
 
Ploppan skrev:
Kanske kan detta "döda utrymme" vara perfekt för en kamin?
Håller helt med :), det blir jättebra med en placering av kamin på frysens "kortsida", den lilla "döda" snutten bakom själva frysen har jag sett flera jättesmarta (och snygga) lösningar på, en där man gjort en inbyggd hylla för placering av musikanläggning samt alla tillbehör till det, en annan som vedförvaring, aningen dolt men ändå nära till hands :)

Tycker också att orginalplaceringen av K/F är rätt usel, iom. att man förutom K/F har passage till tvättstuga, diskbänkskåp och DM på samma lilla yta och alla dörrar och luckor öppnas mot dörröppningen.

MVH//Christina.
 
Tack för era svar!

Men om man ändå vill ha den alternativa planlösningen, hur går man då tillväga? Är vägen redan monterad vid leverans så är ju "skadan" redan skedd, eller sätts väggarna upp efter husleverans av Älvsbyhus snickare?

Mycket tacksam för svar från er som gjort dessa förändringar.
 
trojan75 skrev:
Men om man ändå vill ha den alternativa planlösningen, hur går man då tillväga? Är vägen redan monterad vid leverans så är ju "skadan" redan skedd, eller sätts väggarna upp efter husleverans av Älvsbyhus snickare?
Väggen är redan monterad enligt standardplanlösningen och man kan inte vid husbeställning få väggen satt på alternativt sätt från start, tyvärr........... men så är läget.

Det man istället gör är att man pratar med montörerna och försöker få dem att sas. "vända" väggen 90 grader, de (montörerna) brukar oftast inte vara omöjliga, jag vet flera som lyckats, men även en som misslyckats ;)
Det går utmärkt att göra detta utan allt för stora åthävor (man behöver iof. dra om elanslutningarna till K/F) då varken tak eller innergolv är lagda, att göra det själv i efterhand går också men då blir det lite pyssligare med innertak osv.

Så allra enklast är att göra det direkt vid leverans, alltså innan golv och innertak monteras :).

MVH//Christina.
 
Vi är också inne på den lösningen med kyl/frys. Tycker att det är lite för instängt och mörkt med orginalplaceringen. Men det är väl en smaksak som allt annat... Är det någon som har bilder på där kyl/frys är ändrad?
 
Håller helt med , det blir jättebra med en placering av kamin på frysens "kortsida", den lilla "döda" snutten bakom själva frysen har jag sett flera jättesmarta (och snygga) lösningar på, en där man gjort en inbyggd hylla för placering av musikanläggning samt alla tillbehör till det, en annan som vedförvaring, aningen dolt men ändå nära till hands
I flera huskataloger har jag sett varianten att ha eldstad bakom fyl och frys. Personligen måste jag säga att det verkar urkorkat! I alla fall om man tänkt sig att elda i sin eldstad ;-). För i alla fall till en del är väl tanken att eldandet ska ge värme och på så vis i alla fall delvis betala investeringen? Att ha den så nära kyl och frys gör ju att man värmer upp dessa och får brassa på som sjutton med kyla där!

Nej, mitt i huset ska eldstaden vara, gärna nära trappen och långt från kyl och frys!
 
Man har en luftspalt mellan kyl/frys & kamin. Så det påverkar inte.

Däremot är placeringen av kaminen inte alltid lättaste då det inverkar på övervåningen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.