Jag avser att införskaffa en aluminiumstege innom det närmaste och jag undrar lite vad som är bra?

SKall man skaffa en rak tvådelad som man kan skjuta isär eller kanske en teleskop som är lätt att stoppa undan?

En vikbar för att kunnaha som plattform eller kanske en stor poch en liten.

Så hagla på med ideer och funderingar.

 
"En vikbar för att kunna ha som plattform"

En sådan har jag. Kanon som arbetsbord. Har använt den som sågbord.
Skruvade fast sågen på en regel, sen var det bara å åk.

Den är praktisk, eftersom man kan vika den på olika sätt. Och på så sätt få olika arbetshöjd. Plattfomarna tycker jag är för dyra, jag använder en regel och står på.
 
galento
Hej,vi har 3 stegar (1 vikbar,1 fast längd och en dubbel utskjutbar)och använder mest de 2 första,den vikbara köpte vi på Rusta och är mkt bra bl.a när vi beskär träden med sina "balkar" som ej sjunker ned i gräsmattan och jag gör som Timmervikarn,står på en regel (eller flera)Stegen är godkänd för 150kg och då borde jag ha 40kg tillgodo ;D ;D
 
Beror väl lite på vad du bor i för hus....

Bor du i ett högt 2-plans eller liknande så är det nog lämpligt att införskafa en stor (2 delad) så du säkert når upp i nock på gavlarna. Detta kan kopletaras med en vikbar eller en tarppstege modell större för de lite lägre jobben.

Bor du i en lägre kåk så kanske det räcker med en vikbar stege. Men tänk på att när det är dags att måla om så är det bra med många stegar, så hela släkten kan hjälpa till :D

Stegar, trappstegar och pallar kan man aldrig få för mycket av, speciellt inte när man håler på att renovera.
 
Vi har 1,5plans med källare så huset är väll en sådär 5-6m högt kanske.

Så en investering i en vikstege och en längre utskjutbar låter som bra alternativ.

 
intressant tråd det här..... Har ett 1,5 plans hus med 3,5 meter källare under, i sutteräng. Ska upp och måla "utskjutet" på det nya taket i sommar. Undrar just om det finns någon stege som med hyffsad stabilitet klarar ca 11 meter???
 
ppalm skrev:
Hej

Jag skall då inte välja iom att jag köper en sån här.
Kombistege 7.2 meter så jag kan beskära äpplaträd & tvätta hus
[länk]
[bild]
.....några år senare....
Fungerar alla stegar som är utskjutningsbara på detta sätt, lr är det just kombistegen som fungerar så (att man kan ställa dem mot varandra) :confused:

Vad anser ni om stegar ifrån ByggMax?
typ: http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-27207.aspx
 
Hej

Lite kul grej som jag var ute för.
Skulle måta simsen uppe i nock och då var min stege 0,5m för kort så då fick jag låna en stege av en målare och han sa att den stegen jag fick låna var en proffsstege som var stabilare och kraftigare än dom vanliga.
Faktum var det att denna stegen var lite klenare och lite rangligare än min scando kombistege vid samma höjd.
Min stege fungerar än idag.
Byggmaxstegen ser klenare ut än min men säkert lätt och smidig och fungerar säkert bra på lägre höjder.

//PPALM
 
Jag köpte precis en Wibe stege med extra stadig fot. Den kommer ifrån Hultafors och finns att köpa på http://www.stegcentralen.se/
Riktigt bra stege.
 
Köpte i fredag en 8,8 meter stege på byggmax och kompleterade med en 130CM bred stegfot. Var uppe och målade i nock och tvättade vidskivorna. Tyckte det kändes stabilt med visst det är ju högt!

Emil
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.