Det har sagts mig att gräs är det enda som tål att klippas hela tiden, resten tynar bort.
Hmmmm.... det gäller inte maskrosor på vår gräsmatta. Men har en dotter som gett sig den på att utrota rosorna
 
prototypen prototypen skrev:
Det har sagts mig att gräs är det enda som tål att klippas hela tiden, resten tynar bort.
Ja, det är så olika hur vi vill ha det.
Vi har ju till och med sått in rödklöver i vår gräsmatta.

De som vill ha helt rent från annat än de 13 "äkta" gräsarterna
kanske skulle kolla med golfbaneskötarna hur de gör. FORE :)
 
  • Gilla
LaoLars och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Här finns det 33 sidor om allehanda gifter för att ta kål på allt utom gräs,
[länk]
Vill bara komplettera med aktuell bild ..

Illustration av figur med stort huvud och röd tröja som håller i maskros, text "En del ser ogräs andra ser drömmar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LaoLars och 1 till
  • Laddar…
K Klasklättermus skrev:
gifter är varken bra för gräsmatta eller resten av naturen.
Inte då. Rätt gift är bra för gräsmattan om den gräsmatta man är ute efter är tänkt att bestå av endast gräs. Om det sedan är eftersträvansvärt är en helt separat fråga.
 
F fiskbuggaren skrev:
Inte då. Rätt gift är bra för gräsmattan om den gräsmatta man är ute efter är tänkt att bestå av endast gräs. Om det sedan är eftersträvansvärt är en helt separat fråga.
Det är så klart ett oprecist och generaliserande uttalande. Gift kan vara tex idegransbark, som fungerar som cellgift vid cancer. Men visst man skall inte strö gift omkring sig kors och tvärs. Dock tycker jag att om nu vår rätt stränga kemikalieinspektion har godkänt ett visst användande, så behöver man inte stigmatisera detsamma. Dessutom lyfts detta alltid i liknande trådar av några sorts självutnämnda eko-vänner. Respektera tråden och TS fråga. Vill ni diskutera bannlysning av monokulturerna gräsmattor, så skapa en egen tråd så kan vi kivas där istället.
 
  • Gilla
GLundh
  • Laddar…
Köp Loredo quattro från Tyskland det tar bort det mesta som är flerbladigt men tar ej bort gräs o ej kvickrot som är enbkadiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.