S skutten11 skrev:
permanent installerat , precis det jag skrev
Nej, listan innehåller inte alls bara saker som är fast installerade.
 
S
Niklasloow Niklasloow skrev:
Fyfan för att köpa ett hus av dig
Skulle inte sälja till dig heller , eftersom du troligen inte skulle godta ett avtal
 
S
Niklasloow Niklasloow skrev:
Hela mitt kök utom stommar går ta med sig utan verktyg, hade du tyckt det var acceptabelt om du köpte min bostad och allt som var kvar var ett par stommar?
Nu bor du tydligen i Sverige och där ska det vara ett funktionellt hus vid köp om inte annat avtalas ,
I en del länder i Europa så är köket ett tillbehör och nedmonteras samt följer säljaren till nästa bostad ,
dom hänger på konsoler
Det med som du säger om att bara stommarna är kvar är väl lite magstarkt att framföra som något stick i stäv med det jag skrev och uppfattas lite av ironi :D från min sida och tar det inte så allvarligt
 
S
useless useless skrev:
Nej, listan innehåller inte alls bara saker som är fast installerade.
Listan innehåller sådant som ska vara kvar eller inte kvar , någon dom som fällts i sådana lägen , beror nog på att inget avtal kommit till stånd , samt att en bristfällig info till köpare från säljare och mäklare inte varit till fylles och köpare har varit i god tro vid visning
Ett avtal mellan två parter är civilrättsligt och gäller , där ska framgå klart och tydligt vad som gäller och inget om och men som kan tolkas på olika sätt .
Då blir det problem
 
tommib
S skutten11 skrev:
Då blir det problem
Du menar lite som nu, när någon tvärsäkert vet att det är på ett visst sätt när det egentligen är så att detta är en gråzon som borde varit avtalsreglerad?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S
tommib tommib skrev:
Du menar lite som nu, när någon tvärsäkert vet att det är på ett visst sätt när det egentligen är så att detta är en gråzon som borde varit avtalsreglerad?
Har framfört att det som kan bäras ut från huset utan att demonteras från inredning kan utan vidare tas med vid flytt , det är ingen gråzon .det är tvärsäkert att ta med
Normal inredning som är fast anbringat i huset tillhör denna och ska vara kvar , men inte 2 - 3 extra kyl/frysar som är stickproppsanslutna eller en extra TM , det är inte normal standard i ett hus .
Så din åsikt är att om du har en extra TM eller kyl/frys i källaren så är du tvungen att lämna det kvar vid försäljning .
Men för att skydda dig , ska du nog vid en försäljning ge den info som behövs till mäklaren vad som ingår och inte ingår i köpet , samt ytterligare info , och en lapp på de saker som inte följer klistras på objekten
 
BirgitS
S skutten11 skrev:
Har framfört att det som kan bäras ut från huset utan att demonteras från inredning kan utan vidare tas med vid flytt , det är ingen gråzon .det är tvärsäkert att ta med
Det är väl fullt normalt att fristående kyl, frys, diskmaskin och spis i köket inte behöver demonteras och går att bäras ut men inte får man ta det med sig när man flyttar för det.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl fullt normalt att fristående kyl, frys, diskmaskin och spis i köket inte behöver demonteras och går att bäras ut men inte får man ta det med sig när man flyttar för det.
Lite lustig kommentar :)
Nu diskuterar vi inte inredning i kök som är en normal standard , även om dom är stickproppsanslutna
det är extra saker som inte är normal standard som det handlar om
 
BirgitS
S skutten11 skrev:
allt annat som avviker ska det skrivas avtal om , skrivs det inte
eller framgår på annat sätt , så kan det bli lite problem
Och det är väl just det som det här fallet gäller, kylen och frysen i källaren finns inte med i köpeavtalet enligt TS som då vill veta vad som gäller. Då bör man kolla upp de regler och domslut som finns. Lagen skiljer inte på lös egendom och annat utan på fastighetstillbehör, byggnadstillbehör och annat. Innanfönster räknas som byggnadstillbehör fast de kan stå på golvet i källaren. Många taklampor räknas inte som byggnadstillbehör fast de är fast monterade. En torkvinda är fastighetstillbehör även när den är nedplockad för vintern.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Även om man tänker sig en extra tvättmaskin, så är väl oftast vattenanslutningen fast. Visserligen finns det varianter med snabbkopplingar till vatten, men det är rätt ovanligt. Så tvättmaskiner är oftast mer fast monterade än ky/grys.
 
Redigerat:
Jag har gjort en lättare städning i tråden.

/moderator
 
Vi sålde vårt hus i höstas och hade en frysbox i källaren. Den fick vi inte ta med oss (nu ville vi inte ta med den så i vårt fall var det inget problem) eftersom den räknades som fast installation (eller vad den korrekta termen nu är).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.