Jag hade en elektriker till att göra en installation. Hans timkostnad är väl inte mycket att säga om, men han hade använt en del kabel också, för 20kr/m. Exakt denna kabel fanns att köpa på Harald Nyborg för 67kr /100m, dvs 67 öre/m. Det är ett väldigt stort påslag elektrikern gjort...
När det var dags att gräva ner jordkabel frågade jag - vis av erfarenheten - hur mycket han tänkte ta för kablen. 70kr/m. På en annan elfirma köpte jag samma kabel för 30kr/m. Det blir mycket pengar när man ska ha 100 m kabel. Hade jag inte frågat hade jag blivit blåst på 4000 spänn!
Ett annat exempel: en vän hade låtit göra en installation. När hon fick fakturan fanns där en post på 2250kr som hon inte förstod. Det visade sig att firman tagit 15kr/st för kabelklammer, och det hade gått åt 150 st. Sådana här klammer kostar på sin höjd en krona och borde väl egentligen ingått i förbrukningsmaterialet.
Frågan är alltså: får de ta hur mycket betalt som helst? Visst ska man ta fasta priser på allting, men ofta går det inte. Det går inte heller att kolla alla priser; man måste i så fall fråga på varenda sorts skruv, spik, clips, tejp och kabel som kan komma ifråga! Det finns ingen möjlighet! Vad gör man?
 
Hm detta luktar lite bedrägeri nästan.
Vad var det för kabel han tog 20 kr metern för?
 
Välkommen in i klubben KKAE, Kungligt knullad Av Elektrikern. Nästa årsmöte blir på plattan på Sergel. Mottag egen kartong. ;)
Skämt åsido. Inte ovanligt. Har själv blivit utsatt för detta. Har inget svar att ge om det är olagligt eller inte.

mvh
David
 
Med såna priser måste du ju bara fråga om det är rent guld i kabeln.

Sen ber du elektrikern byta kablarna till kopparkabel istället....

Därefter kastar du ut vederbörande och letar upp en seriös hantverkare.


Edit:
Vid närmare eftertanke KAN det ju vara en ny debiteringsmodell där timtaxan är noll kronor och all debitering sker på materialet. Fast jag finner det mindre sannolikt.
 
Om man inte vill pröjsa för hantverkarens kunskap,så får man pröjsa listpris på materialet.......

Han skall väl också ha mat på bordet. ;)
 
andersmc skrev:
Jag hade en elektriker till att göra en installation. Hans timkostnad är väl inte mycket att säga om, men han hade använt en del kabel också, för 20kr/m. Exakt denna kabel fanns att köpa på Harald Nyborg för 67kr /100m, dvs 67 öre/m. Det är ett väldigt stort påslag elektrikern gjort...
När det var dags att gräva ner jordkabel frågade jag - vis av erfarenheten - hur mycket han tänkte ta för kablen. 70kr/m. På en annan elfirma köpte jag samma kabel för 30kr/m. Det blir mycket pengar när man ska ha 100 m kabel. Hade jag inte frågat hade jag blivit blåst på 4000 spänn!
Ett annat exempel: en vän hade låtit göra en installation. När hon fick fakturan fanns där en post på 2250kr som hon inte förstod. Det visade sig att firman tagit 15kr/st för kabelklammer, och det hade gått åt 150 st. Sådana här klammer kostar på sin höjd en krona och borde väl egentligen ingått i förbrukningsmaterialet.
Frågan är alltså: får de ta hur mycket betalt som helst? Visst ska man ta fasta priser på allting, men ofta går det inte. Det går inte heller att kolla alla priser; man måste i så fall fråga på varenda sorts skruv, spik, clips, tejp och kabel som kan komma ifråga! Det finns ingen möjlighet! Vad gör man?
Jag som elektriker skulle aldrig installera material från Biltema,Hornbach o dyl.och sedan ta ansvaret för den installationen......

Var hos en kund i förra veckan som hade köpt sina dimrar på Verktygsboden,glappet i dimmern var så stort att det slog gnistor om den,men va faan den var ju billig....
 
fredstu skrev:
Jag som elektriker skulle aldrig installera material från Biltema,Hornbach o dyl.och sedan ta ansvaret för den installationen......

Var hos en kund i förra veckan som hade köpt sina dimrar på Verktygsboden,glappet i dimmern var så stort att det slog gnistor om den,men va faan den var ju billig....
Det förstår jag iofs. Men det är inte detta som efterfrågas utan det man som konsument vill är att elektrikern inte mörkar sin timdebitering genom ockerpriser på materialet. Gå in på Elbutik.nu och jämför med det pris som tas ut mot konsument.
Skulle du som elektriker godta att konsumenten själv köpte in materialet om det var av samma kvalitet som det du köper in? I så fall, vad skulle du debitera för timpris?

mvh
David
 
Jag kan förstå att vissa saker är av lägre kvalitet, och därför billigare. Men kabel och klammer? Finns det kabel som är så mycket bättre att det motiverar ett 20 gånger högre pris?
Och jordfelsbrytaren som jag fick betala 1100 för när jag kunde köpt en exakt (i mina ögon i alla fall) likadan för 300 på Harald Nyborg. Är Harald Nyborgs så mycket sämre? Löser den bara ut varannan gång det blir jordfel?
Om jag visste säkert att jag fick en fyra gånger bättre produkt kunde jag acceptera att betala ett fyra gånger högre pris. Men det finns inget som säger att det som min elektriker levererar är bättre. Han kan mycket väl åka ner på stan och handla de här sakerna och sedan installera dem hos mig. Det vet ju inte jag.
En sak vet jag däremot säkert: den här elektrikern tjänade några hundra genom att ta oförskämt mycket betalt för småsaker - men därigenom missade han nästa jobb för mig- och det var på kanske 50000!
 
Ge mig vad kabeln hette så ska jag jämföra med listpris.
 
Fredstu: Du har inte liksom jag tröttnat på det här systemet?

JAG skulle vilja att påslaget mot inköpspris på grejerna skulle ligga runt 10-15 % o sen att vi tar ut en timpeng på 400 plus moms.

Dagens system är helt sjukt 300 spänn i timmen och hutlösa påslag på materialet.

Tyvärr kan ja inte ändra på detta själv hela branschen verkar vara emot.
 
[quote author=David link=board=A-hus;num=1110922378;start=0#6 date=03/16/05 kl 22:45:16]
Det förstår jag iofs. Men det är inte detta som efterfrågas utan det man som konsument vill är att elektrikern inte mörkar sin timdebitering genom ockerpriser på materialet. Gå in på Elbutik.nu och jämför med det pris som tas ut mot konsument.
Skulle du som elektriker godta att konsumenten själv köpte in materialet om det var av samma kvalitet som det du köper in? I så fall, vad skulle du debitera för timpris?

Inga problem,han får gärna köpa materialet som jag har specat
Om så är fallet så debiterar jag 450 kr/tim inkl. moms + reskostnad minst 100 kr.
 
Erik_D skrev:
Fredstu: Du har inte liksom jag tröttnat på det här systemet?

JAG skulle vilja att påslaget mot inköpspris på grejerna skulle ligga runt 10-15 % o sen att vi tar ut en timpeng på 400 plus moms.

Dagens system är helt sjukt 300 spänn i timmen och hutlösa påslag på materialet.

Tyvärr kan ja inte ändra på detta själv hela branschen verkar vara emot.
Helt rätt,öppna kort,15% påslag och sedan en vettig pris bild för arbetet...

Det är väl kunskapet och arbete man vill betala för inte materialet!!

Enligt samtal med ett antal grossare inom el,så är detta framtidens melodi.hoppas bara att det blir så!

P.s Om ni tycker att elbranschen har höga påslag på materialet,kolla då in VVS branschen D.s
 
fredstu skrev:
Inga problem,han får gärna köpa materialet som jag har specat
Om så är fallet så debiterar jag 450 kr/tim inkl. moms +  reskostnad minst 100 kr.
Och om du tog ett påslag på 15% på ditt verkliga pris, vad skulle du debitera för timmpenning då?

mvh
David
 
David skrev:
... påslag på 15% på ditt verkliga pris...
Det utgick jag ifrån att vi talade om!  ???

Varför skulle jag som kund acceptera att hantverkaren lägger på en marginal på ett normalpris ut till kund? Är det vad jag skulle betala för hantverkarens kunskap "köp det dyraste som finns så är man oftast säker på att det funkar!"? Den kunskapen betackar jag mig i så fall för, det kan jag lista ut alldeles själv. Vissa (kanske alla?) debiterar ju "inköpstid" också, lite väl mycket kaka på kaka.

En hantverkare som ansträngde sig för att hitta bra OCH billiga prylar får däremot gärna skära emellan lite mer, det är ju en reell kunskap. Och dessutom vinner både han och jag på det.

Jag är inte på något sätt emot att hantverkare ska kunna tjäna pengar, tvärtom. Det är ju en förutsättning för en fungerande marknad. Däremot ska det ske med öppna och ärliga kort så att jag som kund har jämförliga variabler att gå på när jag väljer hantverkare. Det är också det enda sättet att uppnå en win/win-situation för både kund och hantverkare. Tyvärr verkar inte alla hantverkare har förstått att det är så man blir större (alt får fler uppdrag) och därmed kan tjäna mer pengar.

Misstänker starkt att sajter som Byggahus.se kommer att få upp ögonen på allt fler konsumenter så att hantverkarna (el såväl som VVS) blir tvungna att ändra sig. Till bägge parters gagn!
 
David skrev:
Och om du tog ett påslag på 15% på ditt verkliga pris, vad skulle du debitera för timmpenning då?

mvh
David
Normal timdebitering är 330 kr/tim + moms
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.