Hej!
Jag undrar om någon kan svara på vad det är för isolering i ytterväggen på vårt hus, byggt 1946? Under panelen (locklist) finns en luftspalt, tjärad vindpapp och sedan 25 mm isolering enligt bifogad bild. Ser inte ut som mineralull, men jag har kanske dålig koll på hur sådan sett ut historiskt.

Cylindrisk bit av gammal isolering med fibrös struktur, möjligen äldre typ av isoleringsmaterial från 1946.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
finns en variant där man har lågpressade träfibrer som isolerng.
 
Jag gissar också på träfiber, typ Treetex. Är det en plankvägg innanför isoleringen?
 
Tack för era svar! Ja, stommen är plankor. Utifrån är det: ytterpanel, luftspalt/spikläkt, tjärad vindpapp, isoleringen, spontade brädor, vindpapp, stående plank.
Ja, det kanske kan vara en variant av treetex, fast betydligt mjukare och tjockare än de skivor jag tidigare sett.
OM jag någon gång skulle vilja byta panel - finns liknande isolering att tillgå nuförtiden? Hittar bara tjockare skivor när jag söker.
 
Det tunnaste jag hittar, efter en snabb sökning, är 45 mm. Det är en bra typ av isolering med goda egenskaper, inte minst så är den naturligt hygroskopisk (fuktupptagande). Ytterpanel från 1946 är, om den är oskadad, ofta kvalitetsmässigt överlägsen dagens material. Var rädd om den.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
45mm är också vad jag hittat. Innebär dessvärre en tilläggsisolering med allt vad det innebär... Panelen är i huvudsak fin. Ett panelbyte ligger en bit bort och jag ska välja virke med omsorg när det blir aktuellt.
 
Jag tror man måste gilla läget i ett sådant här fall. En tretums plankvägg motsvarar ca 25 mm mineralull + 25 mm träfiber som är jämförbart med mineralull, det blir 50 mm isolering. Inte så mycket men det krävs ju rejäla tillskott för att skillnaden skall märkas, och då förstör du ju husets karaktär. Jag tror det är bättre att isolera på andra ställen.
 
Jo min huvudinriktning är att gilla läget, dvs behålla både panel och isolering. I andra hand byta panel och isolering mot något likvärdigt och lika tjockt. I tredje hand tvingas lägga i tjockare isolering med risk för att förfula huset. Men 20 mm extra kanske inte blir visuellt synbart.
 
Nej, det är helt OK med hänsyn till utseendet enligt min uppfattning. Men det är farligt mycket arbete och kostnader i förhållande till nyttan. Något man alltid bör ha i åtanke.
 
Tack för bra input! Orsak till panelbyte är en planerad utbyggnad och önskan om samma panel "runtom" huset. Och så vill jag gärna ha linoljefärg istället för den syntetfärg som fasaden nu är målad med.
 
Där har du min sympati. Linoljefärg och slamfärg är de enda färger på trä som jag själv använder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.