Jag skulle i vilket fall som helst ändå kolla fuktnivåerna. Det räcker ju att någons badrum ovanför sakta läcker lite smått och gör saker och ting fuktiga så kan ju spacklade ytor mättas och påverkas. Det behöver ju inte var så mycket att det känns blött utan bara lite under lång tid. Kanske så lite att den ovanför inte vet nåt heller.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
S
Jag skulle renovera ett kök och då lossnade stora kakor från en vägg när jag rev det gamla köket. Jag kontaktade ordföranden och snabbt stod det klart att BRF ansvarade för alla bärande delar i lägenheten och skickade en murare. Ingen kostnad för mig. Värt att titta upp om ni har samma stadgar.
 
S Stadsfiskalen skrev:
Jag skulle renovera ett kök och då lossnade stora kakor från en vägg när jag rev det gamla köket. Jag kontaktade ordföranden och snabbt stod det klart att BRF ansvarade för alla bärande delar i lägenheten och skickade en murare. Ingen kostnad för mig. Värt att titta upp om ni har samma stadgar.
ett spackel lager eller två är inte en bärande detalj,
 
S
K Klasklättermus skrev:
ett spackel lager eller två är inte en bärande detalj,
Vad är det du inte förstår? Den puts som ramlade ner när jag renoverade var från en bärande del, därför föll ansvaret på BRF att åtgärda det. När muraren kom såg han dessutom att det var sättningar i väggen och att sprickorna förmodligen kom därifrån. Något är ju uppenbarligen fel eftersom putsen ramlat ner från taket.

Har du den där attityden och dessutom inte kan skilja på spackel och puts, har du kanske inget här på forumet att göra.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
F force2013 skrev:
Ja som rubriken lyder så har innertaket i hallen lostnat. Innertaket var typ putsad med cement eller om den var sprutad på det vet jag inte riktigt. Jag trodde först att det kunde va någon fuktskada men jag hittar inget som indikerar på det... Är det någon som har något tips på hur jag ska gå vidare för att få det se ut som ett innertak och innte en källare i lägenheten. Tack för svar!
Mvh

[bild] [bild]
Det enklaste och absolut snabbaste är att montera ett nytt undertak, det tar ett par timmar och du kan enkelt göra det själv. Spackla och måla är ett alternativ, det finns ett antal sätt att lösa problemet men vill du göra det själv så råder jag dig till ett nytt undertak.
 
  • Gilla
Bumlersson
  • Laddar…
S Stadsfiskalen skrev:
Vad är det du inte förstår? Den puts som ramlade ner när jag renoverade var från en bärande del, därför föll ansvaret på BRF att åtgärda det. När muraren kom såg han dessutom att det var sättningar i väggen och att sprickorna förmodligen kom därifrån. Något är ju uppenbarligen fel eftersom putsen ramlat ner från taket.

Har du den där attityden och dessutom inte kan skilja på spackel och puts, har du kanske inget här på forumet att göra.
du hade puts. ts har spackel.
 
Råkade ut för samma i förra lägenheten, sandgrängat tak från 50-talet som började släppa. Tog dit en målare som spacklade om och målade, tror jag betalade 5500 efter rot.
 
  • Gilla
Klasklättermus
  • Laddar…
S scim skrev:
Råkade ut för samma i förra lägenheten, sandgrängat tak från 50-talet som började släppa. Tog dit en målare som spacklade om och målade, tror jag betalade 5500 efter rot.
blir lätt så där.
oftast två orsaker. färg har löst upp spackel.
dålig fästning mellan spackel och betong.
där spackel är ett ytskikt. och inte som för stadsfiskalen där skyddande skikt av väggen fallit ner
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Det är ju inte någon stuck, så spikläkt o Huntonit och det är klart på en dag
 
Gipsputsa om taket, och använd lämplig primer på betongen innan. Blir helt klart snyggast
 
  • Gilla
Höök
  • Laddar…
B Bumlersson skrev:
Det är ju inte någon stuck, så spikläkt o Huntonit och det är klart på en dag
du har inte läst vad ts vill
 
Jag har raderat tjafs.
/Moderator
 
  • Gilla
Härryda2015 och 3 till
  • Laddar…
F force2013 skrev:
Köpte en säck Gipsbruk Megaron så tänkte jag köpa någon fasad primer och göra ett test på taket medans jag fixar med annat i lägenheten.
hittade du någon primer och funkade megaron?
eller är det helgprojekt?
 
T
Även om du inte vill, så är nog snabbaste och enklaste att regla och sätta gips (eller gips direkt på betongen) . Reglar man kan man också som sagts även väldigt lätt montera spottar (om intresset för det finns) och även göra andra installationer som man vill dölja.
 
K Klasklättermus skrev:
tycker är ett jobb som du inte skall behöva göra eller betala för.
Ytskikt i BRF står man själv för. Även tak.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.