Hej alla!

Är in kast med att fixa till innertaket på vår övervåning. Idag sitter en typ av vävtak men sen efter jag kollat runt lite så finns tydligen nått som heter Barracudatak. Vet någon hur man ser skillnaden på dessa?

Vårt tak är uppspänt med takpappsspik sen sitter det trälister runt om. Har rivit en springa av taket när jag byggde en innervägg och passade på att fota. Bifogar bilder nedan.
Är det väv eller Barracuda, någon som vet?

Anledning till att jag frågar är att jag såg folk skriva att Barracudatak har nån form av ångspärr i sig. Så, vill jag byta mitt tak mot gipsskivor (och det är ett Barracudatak) så kanske jag ska sätta in ångspärr mot vinden?

Dock är ju detta en vetenskap i sig. Huset är från 1938 och troligtvis finns ingen ångspärr alls.


Till saken hör även att bostaden är dåligt ventilerad (oljepanna bytt mot fjärrvärme, 3 glasfönster, murstocken inte uppvärmd längre). Det finns påväxt på vindens innertak. Planen är att sätt in mekanisk frånluft på skorstenen för att bättra ventilationen och se om det dessutom hjälper till med påväxten .

/C
 
  • Närbild på en hand som håller en rivad bit av takmaterial med spikhål och trälister i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vävt takmaterial rivet för att visa baksidan och struktur, fäst med takpappsspik, fråga om det är Barracuda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
barracudatak är typ "plasttak"
du har vävtak. med en vävd duk
 
Staffans2000
Så är det. Jag hade samma tak som du har. Eftersom resten av huset antagligen saknar fuktspärr är det olämpligt att montera det endast i ett rum.

Staffan
 
Det ofta ogörligt att eftermontera ångspärr så du får önskad funktion utan att riva ut hela våningsplanen eftersom du inte kan täta i innerväggar. Det är heller inte lämpligt att montera i bara delar av huset. Sammanfattningsvis är det risk att du inför nya problem istället för att lösa det du vill.

Du bör prioritera ventilationen och se till att du får huset ordentligt undertrycksventilerat, det är inte säkert att det räcker att sätta fläkt på skorstenen. På så vis får du upp så lite fuktig luft som möjligt på vinden. Säkerställ också att det finns tilluft på rätt ställen med tanke på att det satts in täta 3-glasfönster. Om det inte finns spaltventiler i dessa så måste ni antagligen sätta in friskluftsdon, Fresh TL98F är bra.

Se också över klimatet på vinden, kanske är ventilationen där igensatt? Du måste också troligen behandla den redan påbörjade påväxten med boracol eller liknande. Sätt även upp någon form av klimatövervakning på vinden så du har koll på läget. Att mäta är att veta. Det finns vettiga trådlösa mätare för relativ fuktighet på Clas Ohlsson mfl. ställen.
 
hoppas du tänkte dig för när du skar loss provet för ett vävspänt innertak bygger ju på att det är intakt från vägg till vägg. Annars tappar det stuket helt. Ett trasigt sådant får man alltså byta ut och spänna om eller ta bort helt och ersätta med annat.
Ett mindre rum kan ha enbart pappspänt tak och då är det ingen väv.
 
Tack alla för snabba och bra svar, ni är underbara!


@mexitegel:

Jag är inne på samma spår, dvs vill inte sätta ångspärr eftersom detta kan få otrevlig effekt och jag kan få fler problem. Min tes: har det inte varit ångspärr innan så ska jag inte sätta in någon (även om taken i övriga rum ska renoveras inom ’snar’ framtid).


Efter att jag byggde innerväggen som delar av ett stort rum består nu övervåningen av 5 rum. 2 av dessa har ingen tilluft och jag kommer sätta in tilluft i dessa 2 (i samband med frånluftsfläkten på skorstenen). Ett rum är ett badrum/toa med en frånluftskanal in i murstocken (ingen tilluft här, ska väl inte vara någon heller).


Gällande vinden så är det en kallvind, vindsbjälklaget är isolerat med kutterspån + sågspån sen har man lagt gullfiberskiva på detta och sen vindpapp. Vad jag har läst så är inte detta en bra lösning att blanda organiskt material med oorganiskt? Bör väl vara bättre att riva ut gullfibern och lägga ecofiber eller dyl?

Vinden har inga ventiler på kortsidorna. Det finns en liiiten luftspalt vid takfoten på långsidorna.

Taket är råspont + vindpapp + modernt plåttak. Ingen isolering.



Jag har 4 temp och luftfuktighetssensorer uppsatta på vinden, vet att exaktheten i dessa är inte optimal men jag använder dem för att se trender (se bilder nedan). Dessa är inköpta på Clas O. Har även mätt fuktkvoten i råsponten och bjälkarna mot yttertaket - en fuktkvot som ligger under risknivån (har mätt där det finns tillväxt och på andra ställen också).


För att vara på säkra sidan har jag sprutat med Japes mögelfri på de ställen där det är som värst på råsponten och sen skrapat bort svart ludd på vissa ställen. Har även ringat in de ställen där det är svart för att sen om det sprider sig.



Kommentarer gällande bilderna

1. Vädersträck är ungefärliga

2. Nord sidan och väst sidan får knappt någon sol under dagen (väst vätter mot en bergssida med träd)

3. Kortsidorna (nord/syd): lite svarta fläckar här å där, placerade på råsponten där denna möter gullfibern




1. Sensor placerad "Nord öst" (sitter i ett hörn) : Finns det angrepp på råsponten + bjälkar (svart med lite ludd) angreppet sitter i hörnet längst ner mot takfoten. Det går en "död/gammal" ventilationskanal upp där. Kan vara så att det är otätt som gör att det växer här?


2. Sensor placerad "Syd öst" (sitter i ett hörn): Ingen svart påväxt, lite vita prickar


3. Sensor placerad "syd väst" (sitter i ett hörn): Finns det angrepp på råsponten + bjälkar (svart med lite ludd) angreppet sitter i hörnet längst ner mot takfoten (angrepp i sort sätt samma ställe som "Nord öst")

4. Sensor placerad "väst" (sitter på en långsida ovaför badrummet!): Finns det angrepp på råsponten + bjälkar (svart med lite ludd) angreppet sitter i längst ner mot takfoten (angrepp i sort sätt samma ställe som "Nord öst" och syd väst)



Det luriga med allt detta (som jag även har kollat runt här på forumet) är just vinden. Ska jag ventilera mer eller mindre? Ska jag lägga på mer isolering i vindsbjälklaget eller ta bort. Ska jag sätta in avfuktare eller ej.... Puh jag blir matt :). Huset ligger i norrlands inland

Ventilationen/luften i huset i övrigt:
Källaren: Merparten av källaren är under marken, fräsch doft dvs inte unken källare. Bra flöde in i murstocken här och bra flöde i tilluftsventilerna.
Plan 1: Något instängt, lite sämre flöde i tilluftsventilerna och frånluftskanalerna in i murstocken
Plan 2: (där vävtaket och den nya väggen sitter): Kast föde i 1 av tilluftsventilerna. Frånluftsventilen in i murstocvken som sitter i badrummet är knappt märkbar





@Stefan1972:

Nix jag gick lite för fort fram vid väggbygget (vi hade kort om tid för inflytt). Det jag gjorde var att skära upp en ränna i taket (ca 4 m lång och 10 cm bred). Satt upp innerväggen, SEN insåg jag: hmm hur ska jag lösa detta med taket???!. Det blev en hel del job med att spänna tillbaka det på båda sidor om väggen men jag lyckades få till helt ok. Med facit i hand skulle jag rivit hela innertaket och satt gips direkt. Kan verkligen inte rekommendera någon att försöka spänna tillbaka ett uppskuret vävtak, det är ett h-v!

/C
 
  • Graf som visar temperatur- och fuktighetsnivåer med texten "Nord öst" som markerar plats för sensor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf över temperatur och luftfuktighet i ett rum märkt "Syd öst" med kurvor som visar fluktuationer över tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf som visar temperatur- och luftfuktighetstrender på vinden, med beteckningen "Syd väst".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Linjediagram som visar temperatur och luftfuktighet i en vind med märkning "Väst".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C claym skrev:
Tack alla för snabba och bra svar, ni är underbara!


@mexitegel:

Jag är inne på samma spår, dvs vill inte sätta ångspärr eftersom detta kan få otrevlig effekt och jag kan få fler problem. Min tes: har det inte varit ångspärr innan så ska jag inte sätta in någon (även om taken i övriga rum ska renoveras inom ’snar’ framtid).


Efter att jag byggde innerväggen som delar av ett stort rum består nu övervåningen av 5 rum. 2 av dessa har ingen tilluft och jag kommer sätta in tilluft i dessa 2 (i samband med frånluftsfläkten på skorstenen). Ett rum är ett badrum/toa med en frånluftskanal in i murstocken (ingen tilluft här, ska väl inte vara någon heller).


Gällande vinden så är det en kallvind, vindsbjälklaget är isolerat med kutterspån + sågspån sen har man lagt gullfiberskiva på detta och sen vindpapp. Vad jag har läst så är inte detta en bra lösning att blanda organiskt material med oorganiskt? Bör väl vara bättre att riva ut gullfibern och lägga ecofiber eller dyl?

Vinden har inga ventiler på kortsidorna. Det finns en liiiten luftspalt vid takfoten på långsidorna.

Taket är råspont + vindpapp + modernt plåttak. Ingen isolering.



Jag har 4 temp och luftfuktighetssensorer uppsatta på vinden, vet att exaktheten i dessa är inte optimal men jag använder dem för att se trender (se bilder nedan). Dessa är inköpta på Clas O. Har även mätt fuktkvoten i råsponten och bjälkarna mot yttertaket - en fuktkvot som ligger under risknivån (har mätt där det finns tillväxt och på andra ställen också).


För att vara på säkra sidan har jag sprutat med Japes mögelfri på de ställen där det är som värst på råsponten och sen skrapat bort svart ludd på vissa ställen. Har även ringat in de ställen där det är svart för att sen om det sprider sig.



Kommentarer gällande bilderna

1. Vädersträck är ungefärliga

2. Nord sidan och väst sidan får knappt någon sol under dagen (väst vätter mot en bergssida med träd)

3. Kortsidorna (nord/syd): lite svarta fläckar här å där, placerade på råsponten där denna möter gullfibern




1. Sensor placerad "Nord öst" (sitter i ett hörn) : Finns det angrepp på råsponten + bjälkar (svart med lite ludd) angreppet sitter i hörnet längst ner mot takfoten. Det går en "död/gammal" ventilationskanal upp där. Kan vara så att det är otätt som gör att det växer här?


2. Sensor placerad "Syd öst" (sitter i ett hörn): Ingen svart påväxt, lite vita prickar


3. Sensor placerad "syd väst" (sitter i ett hörn): Finns det angrepp på råsponten + bjälkar (svart med lite ludd) angreppet sitter i hörnet längst ner mot takfoten (angrepp i sort sätt samma ställe som "Nord öst")

4. Sensor placerad "väst" (sitter på en långsida ovaför badrummet!): Finns det angrepp på råsponten + bjälkar (svart med lite ludd) angreppet sitter i längst ner mot takfoten (angrepp i sort sätt samma ställe som "Nord öst" och syd väst)



Det luriga med allt detta (som jag även har kollat runt här på forumet) är just vinden. Ska jag ventilera mer eller mindre? Ska jag lägga på mer isolering i vindsbjälklaget eller ta bort. Ska jag sätta in avfuktare eller ej.... Puh jag blir matt :). Huset ligger i norrlands inland

Ventilationen/luften i huset i övrigt:
Källaren: Merparten av källaren är under marken, fräsch doft dvs inte unken källare. Bra flöde in i murstocken här och bra flöde i tilluftsventilerna.
Plan 1: Något instängt, lite sämre flöde i tilluftsventilerna och frånluftskanalerna in i murstocken
Plan 2: (där vävtaket och den nya väggen sitter): Kast föde i 1 av tilluftsventilerna. Frånluftsventilen in i murstocvken som sitter i badrummet är knappt märkbar





@Stefan1972:

Nix jag gick lite för fort fram vid väggbygget (vi hade kort om tid för inflytt). Det jag gjorde var att skära upp en ränna i taket (ca 4 m lång och 10 cm bred). Satt upp innerväggen, SEN insåg jag: hmm hur ska jag lösa detta med taket???!. Det blev en hel del job med att spänna tillbaka det på båda sidor om väggen men jag lyckades få till helt ok. Med facit i hand skulle jag rivit hela innertaket och satt gips direkt. Kan verkligen inte rekommendera någon att försöka spänna tillbaka ett uppskuret vävtak, det är ett h-v!

/C
du gör det mer komplicerat än vad det behöver vara
 
K Klasklättermus skrev:
du gör det mer komplicerat än vad det behöver vara
På vilket sätt?
 
C claym skrev:
På vilket sätt?
har plast i huset förövrigt?
 
K Klasklättermus skrev:
har plast i huset förövrigt?
Inte vad jag kan se. Dock är fasaden målad med akrylatfärg, om det är av ondo?
 
ett vävspänt innertak monterar man fuktigt, sen spänner det sig när det torkar. Ett sådant uppskuret med papp på kan man inte bara spika upp igen med bra resultat, det blir liksom bakvänt.
Dessutom monterar man väven först, sen pappen som också är fuktig och torkar som snörper åt det ytterligare.
 
C claym skrev:
Inte vad jag kan se. Dock är fasaden målad med akrylatfärg, om det är av ondo?
ursäkta jag syftar på åldersbeständig plast.
det finns hög funktionsväv/membran. så att du kan renovera ett rum i sänder.
 
S Stefan1972 skrev:
ett vävspänt innertak monterar man fuktigt, sen spänner det sig när det torkar. Ett sådant uppskuret med papp på kan man inte bara spika upp igen med bra resultat, det blir liksom bakvänt.
Dessutom monterar man väven först, sen pappen som också är fuktig och torkar som snörper åt det ytterligare.
exakt är det ber rivet är det kört går ej att montera tillbaka.
dock finns matrial att göra nytt vävdspänttak av. dock ses dessa tak ibland som brandfarliga
 
Tanken har alltid varit att riva vävtaket och sätta gips. Dock hade jag aldig hunnit bygga vägg och sätta nytt gipstak innan vi flyttade in, därav min provisoriska lösning med att spänna tillbaka taket.
Nu har vi bott in oss och vill ta tag i innertaket och riva och sätta gips.
Men eftersom jag blev osäker på om vårt vävtak har ngn ågspärtsfuntion samt om det kan bli problem om vi byter väven mot gips så startade jag tråden.
Vill inte sabba något med ev fuktvandring vid byte fr väv till gips

/C
 
K Klasklättermus skrev:
ursäkta jag syftar på åldersbeständig plast.
det finns hög funktionsväv/membran. så att du kan renovera ett rum i sänder.
Jo men är det vettigt att sätta plast i et gammalt hus alls?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.