Jag ska bygga ett pannhus och tänkte göra det "på riktigt" den här gången, dvs med bygglov.

Idag damp så bygglovet ned och något överraskande så står det att byggnadsnämnden kräver att "inmätning ska göras av sakkunnig med mätkompetens". Riktigt vad det betyder vet jag inte men jag utgår ifrån att det kommer kosta både tid och pengar.

Till saken hör att detta bygglov handlar om ett 30 kvm komplementhus på en fastighet långt ut på landet, långt borta från både detaljplaner och grannar. Det enda som eventuellt talar för en professionell inmätning är att huset ligger mindre än 4,5 m från fastighetsgränsen. Men på andra sidan gränsen finns skog i ungefär 500 m innan man kommer till någon annan bosättning, så det känns inte helt relevant heller. Som ytterligare bonus var situationsplanen som vi lämnade in tillsammans med bygglovsansökan gjord på ett A4-papper över vår relativt stora tomt där även mina tunna blyertsstreck motsvarade ungefär en meter. Att göra själva inmätningen baserat på den situationsplanen (som jag antar har blivit godkänd eftersom vi nu har fått bygglovet) kräver alltså ingen särskild kompetens, knappt ens ett måttband.

Vad jag undrar nu är om detta är något man bör bråka om? Jag vill givetvis inte behöva anlita en sakkunnig med mätkompetens. Men jag vill heller inte stöta mig i onödan med byggnadsinspektörerna. Är det rimligt att kräva sakkunnig inmätning givet faktorerna ovan, så rimligt att man kan förvänta sig att de propsar på det. Eller ska man tvärtom anta att kravet på sakkunnig bara råkade slinka med enligt någon rutin och att de gärna släpper det om man påpekar saken?
 
Jag tror med betoning på tror, att de vill ha en exakt koordinat för alla byggnader. Så även om ritningen ger en marginal på en halvmeter eller så med ditt tjocka streck. Så vill de kunna pricka in koordinater i sitt kartmaterial. Och då skall byggnaden faktiskt finnas på dessa koordinater också.
 
Att den ligger nära gränsen ger ju också en påtaglig risk för att den skall hamna på fel sida gränsen också. Alla har inte så bra koll på sina gränser som de tror.
 
H hempularen skrev:
Jag tror med betoning på tror, att de vill ha en exakt koordinat för alla byggnader. Så även om ritningen ger en marginal på en halvmeter eller så med ditt tjocka streck. Så vill de kunna pricka in koordinater i sitt kartmaterial. Och då skall byggnaden faktiskt finnas på dessa koordinater också.
Bevisligen vill de ha korrekta koordinater i sitt kartmaterial. Frågan jag ställer mig är väl snarare om det är ett rimligt krav. Med tanke på att det inte finns några grannar och det dessutom ligger diverse uthusbyggnader uppförda helt utan bygglov eller bygganmälan (som ändå har tagit sig in på byggnadskontorets kartor, antagligen via flygbilder) så känns det diskutabelt. Men i slutändan kommer det förstås ned till hur strikt byggnadsinspektören vill vara.

Jag tittade lite på Boverkets hemsida och där står:

Utstakning behöver alltså inte göras i alla byggprojekt, utan ska bara göras där det verkligen fyller en funktion, det vill säga när placeringen har stor betydelse. Det är byggnadsnämnden som avgör om det finns behov av utstakning. Byggnadsnämnden bör inte kräva utstakning om det inte behövs eftersom det fördyrar projektet för den enskilde.

Det låter inte som att min lilla byggnad borde vara aktuell, men det står ju också att byggnadsnämnden har full frihet att fatta vilket beslut de vill, så man känner sig inte direkt säker på sin sak.

H hempularen skrev:
Att den ligger nära gränsen ger ju också en påtaglig risk för att den skall hamna på fel sida gränsen också. Alla har inte så bra koll på sina gränser som de tror.
Jag förstår vad du menar, men i mitt fall är det inte direkt på gränsen utan snarare ca 3 m ifrån. Dessutom är gränsen utmärkt med en antik stenmur som man inte flyttar på i första taget. Det känns inte som att man kan göra fel av den magnituden som krävs för att det ska påverka något väsentligt.
 
Då är väl frågan om hur säker man kan vara på att stenmuren verkligen är gränsen. Det finns många gränser som i generationer har ansetts gå utmed ngt. dike eller stenröse. Men som vid en ordentlig utredning visar sig gå åtskilliga meter ifrån där man trott att gränsen går.

Det är inte alls ovanligt att byggnader av olyckshändelse byggs över en gräns.
 
Vad tjänar man på att mäta in byggnaden exakt om fastighetskartan diffar flera meter (vilket ofta är fallet med gamla fastigheter ute på landet)?
 
I många kommuner ingår det i bygglovsavgfiten att deras utsättare kommer ut och sätter käppar. Då behövs vanligtvis ingen inmätning sen.
Som sagt lär dom vilja ha koordinater på huset och det gör Kart&Mät på kommunen.
 
Mät in huset med avstånd till en känd referens, ex närmaste hörn på huvudbyggnad. Huset bör vara utsatt med rätt exakta koordinater även om det är gammalt.

Kommunen har troligen lägeskontroll som tjänst och de har ofta många entreprenörer som de har godkänt för lägeskontroll som de kan hänvisa dig till. Hos mig var grundfirman jag anlitade ackrediterade av kommunen att göra lägeskontroll så det var enkelt att lösa.
 
Att kommunen kräver "inmätning" låter som lägeskontroll i mina öron.

Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
I många kommuner ingår det i bygglovsavgfiten att deras utsättare kommer ut och sätter käppar. Då behövs vanligtvis ingen inmätning sen.
Som sagt lär dom vilja ha koordinater på huset och det gör Kart&Mät på kommunen.
Vissa kommuner gör en fuling och bakar in utsättningsavgiften i bygglovet vilket inte är tillåtet. PBL-utsättning är inte myndighetsutövning och man har rätt att välja valfri sakkunnig. Byggherren och den sakkunnige fyller i en blankett som lämnas in till handläggarna innan tekniskt samråd. För att bli sakkunnig ska man ha minst två års mätningsteknisk utbildning och minst två års erfarenhet, så att summan av dessa är minst fem år.

Att något blivit utsatt betyder inte att läget är rätt efter byggnadens uppförande, därför görs en lägeskontroll av kommunen eller sakkunnig så det blir kontrollerat att bygglovet följts. Ett vanligt uterum brukar t.ex. inte behöva utsättning men däremot utförs en lägeskontroll så uterummet inte "råkade" bli dubbelt så stort som bygglovet tillät.
 
Jag har helt glömt att uppdatera om detta, mina ursäkter för det.

Jag var i vilket fall som helst på tekniskt samråd i måndags där denna fråga togs upp under ganska lång tid. I princip ville kommunen ha en professionell inmätning för att de tyckte det var roligare att mata in exakta siffror på sina kartor. Möjligtvis var det någon konkurrens de hade med Lantmäteriet, jag fick en lång förklaring om hur kommunen och Lantmäteriet skickade uppgifter till varandra om förändringar i kartorna och jag tolkade det som att kommunen tyckte illa om att de rapporterade data för nybyggnationer till Lantmäteriet och Lantmäteriet sedan skickade korrigerade uppgifter till kommunen när kommunens uppgifter inte visade sig stämma med flygbilderna. Men jag kan ha tolkat in för mycket där.

I slutändan lyckades jag i alla fall förhandla mig till att få utföra inmätningen själv mot att jag gjorde den med decimeter-precision. Riktigt hur jag ska åstadkomma det har jag inte bestämt än men jag tänker att jag åtminstone kan åstadkomma tillräcklig precision för att inte kommuninspektörerna ska kunna märka att det inte är på decimetern exakt, vilket borde vara fullt tillräckligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.