F force2013 skrev:
Jag har precis köpt denna bostad och när jag var där och gick runt för mäta inför tapetsering och målning så såg jag en spricka i taket så jag tänkte "fan måste taket också målas om?" så jag ställde mig på en stege för att knacka på taket med näven och vips så var hela handen igenom taket och det ramla ner massa stora bitar...
borde gå på någon försäkring tycker jag. har du någon bra?
 
K Klasklättermus skrev:
ok.
vill du ha spackel på eller annan sorts tak?
Helst något typ av spackel då jag vill ej sänka taket eller lägga skivor. :)
 
F force2013 skrev:
Helst något typ av spackel då jag vill ej sänka taket eller lägga skivor. :)
tycker är ett jobb som du inte skall behöva göra eller betala för.
 
K Klasklättermus skrev:
borde gå på någon försäkring tycker jag. har du någon bra?
Har kollat runt med försäkringsbolag och de täcker ej det då jag själv har skapat "skadan"
 
F force2013 skrev:
Har kollat runt med försäkringsbolag och de täcker ej det då jag själv har skapat "skadan"
sunkigt.
du får använda vilken produkt du vill. bara inte vanlig sandsapckel.
mitt tips är ardex finns dock billigare
 
Köpte en säck Gipsbruk Megaron så tänkte jag köpa någon fasad primer och göra ett test på taket medans jag fixar med annat i lägenheten.
 
F force2013 skrev:
Köpte en säck Gipsbruk Megaron så tänkte jag köpa någon fasad primer och göra ett test på taket medans jag fixar med annat i lägenheten.
köper inte sådant från byggmax.
 
K Klasklättermus skrev:
köper inte sådant från byggmax.
Vad menar du nu?
 
F force2013 skrev:
Har kollat runt med försäkringsbolag och de täcker ej det då jag själv har skapat "skadan"
Har taket ramlat ner, eller har du rivit ner det?
 
  • Gilla
Bumlersson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har taket ramlat ner, eller har du rivit ner det?
Taket ramla ner efter jag knacka på det med näven, det som ramla ner var ungefär 60 cm brett och 70 cm långt. Resten har jag plockat ner för ville inte puts i huvudet. :)
 
Jag tycker det lösa taket ser ut att vara limmad cementskiva på frigolit. Ett ganska vanligt takmaterial som dämpar ljud bra. Troligen har man använt fel sorts lim som inte tål fukt från betongen.
 
C c_olsson skrev:
Jag tycker det lösa taket ser ut att vara limmad cementskiva på frigolit. Ett ganska vanligt takmaterial som dämpar ljud bra. Troligen har man använt fel sorts lim som inte tål fukt från betongen.
Någon form av cement kan det vara men inte frigolit. Det är väldig hårt och går att bryta av som det vore någon form av puts.
 
F force2013 skrev:
Taket ramla ner efter jag knacka på det med näven, det som ramla ner var ungefär 60 cm brett och 70 cm långt. Resten har jag plockat ner för ville inte puts i huvudet. :)
Taket ska inte ramla ner av att man knackar på det, så jag tycker du ska ta en vända till med försäkringsbolaget.
BRF'en kanske är intresserade av att veta vad som hänt om det är fler lägenheter som har samma konstruktion?
 
  • Gilla
Bumlersson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Taket ska inte ramla ner av att man knackar på det, så jag tycker du ska ta en vända till med försäkringsbolaget.
BRF'en kanske är intresserade av att veta vad som hänt om det är fler lägenheter som har samma konstruktion?
Taket kan ramla ner om man har livliga grannar på övervåningen!

skämt åt sidan så hjälper ej försäkringen och hsb föreningen säger att vi får stå för det själva! :)
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Angående hjälp från BRF/HSB så är det bästa dom kan göra att tipsa er om en firma. Tyvärr.
Om jag hade haft detta problemet hade jag satt in reglar och sänkt taket dom 6cm som krävs för få in nytt tag. Att försöka laga det där kommer ta tid.
 
  • Gilla
Kung Louie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.