Hej! Som rubriken lyder så är frågan.. Vilka metoder användes för att bygga ett flerbostadshus från 1930-talet? Vilka "överraskningar" kan jag vänta mig?

Föreningen har nyligen bytt stammar, både el och vatten, så badrummet är i toppskick.

I dagsläget är det en etta - ca 41 kvm med separat - ordentligt kök och en takhöjd på 2730 mm. Tanken är att sedan bygga om den till en tvåa med litet sovrum och kök med öppen planlösning mot vardagsrum.
Några frågor för den kunnige:

Tak/Golv:
- Hur är materialen i Tak/Golv? Är där betong under parketten eller träreglar och sand/ spån?
- Hur kan jag hantera ett golv fullt med sand och reglar Isåfall? Lägga golvspån och golvgips och låta sanden vara kvar?

-Vad kan jag förvänta mig av innertaket? Kan jag fästa upp reglar direkt i tak för en ev. taksänkning för spotlights eller måste jag isåfall fästa allt i väggarna? Är det dumt att sänka taket ca 7-8 cm, och bättre att försöka putsa upp det befintliga taket som idag är dåligt som fan i framförallt hallen? Idag är där rundade innerhörn mellan väggar och tak.

Väggar:
Har några tunna innerväggar på ca 100 mm. Förhoppningen är att inga av de inre väggarna är bärande. Har tänkt ta upp en öppning för dörr i en av väggarna för det framtida sovrummet.. Är det ok att ta upp öppning även i bärande vägg om detta förstärks på något sätt i själva öppningen? Typ en stålbalk/ram?

EL:
Jag kommer även att fräsa in nya vp-rör i hela lägenheten för el, då det idag är helt värdelös el i lägenheten. Kan man putsa igen dessa spår sedan med vanlig gipsputs eller ska det vara någon speciel puts för gamla hus? Tänker mest så man inte får sprickor med olika material i efterhand.. (Detta är också praktiskt enklare om jag har ett sänkt tak då jag kan göra eldragningen i taket.)

Bomba på med allt nyttigt och info ni har! Ska bifoga lite fler bilder imorgon!
 
  • Gult flerbostadshus från 1930-talet på en stadsgata med bilar parkerade utanför och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det vanligaste sättet att bygga flerbostadshus på 1930-talet, åtminstone om det gällde ett modernt funkishus, var med en bärande stomme i murtegel och bjälklag i armerad betong. Icke bärande mellanväggar gjordes antingen i tegel (halvsten) eller med massivt trä (spontad plank). Om det är det gula huset på bilden, så är det mer ett hus i tjugotalsklassicism. Detta kan återspeglas i ett mer gammaldags sätt att framför allt bygga bjälklagen. De skulle som alternativ till betongen kunna bestå av en kombination av stål- och träbalkar. I så fall är taket undertill puts på rörning (vassmatta). Huset på bilden har bärande väggar i murtegel. Tjockare längst ner och sedan avsmalnande, dock aldrig tunnare än helsten. Tegelväggar är alltid putsade. Mellanväggar av plank har normalt puts på rörning på utsidorna. Även om bjälklagen är gjutna är golven troligen uppreglade. Parkettgolv är lagda på ett undergolv av spontade golvbrädor.
 
  • Gilla
Awyss och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
MasSimon MasSimon skrev:
Hur kan jag hantera ett golv fullt med sand och reglar Isåfall? Lägga golvspån och golvgips och låta sanden vara kvar?
Sanden och reglarna är nog föreningens egendom så utan lov från styrelsen får du inte röra dem. Sand är bra på att dämpa stegljud.

MasSimon MasSimon skrev:
Har några tunna innerväggar på ca 100 mm. Förhoppningen är att inga av de inre väggarna är bärande. Har tänkt ta upp en öppning för dörr i en av väggarna för det framtida sovrummet.. Är det ok att ta upp öppning även i bärande vägg om detta förstärks på något sätt i själva öppningen? Typ en stålbalk/ram?
Så tunna väggar är nog inte bärande.
Det går att ta bort bärande väggar på det sättet om du får lov från styrelsen och söker bygglov/gör bygganmälan.

MasSimon MasSimon skrev:
-Vad kan jag förvänta mig av innertaket? Kan jag fästa upp reglar direkt i tak för en ev. taksänkning för spotlights eller måste jag isåfall fästa allt i väggarna? Är det dumt att sänka taket ca 7-8 cm, och bättre att försöka putsa upp det befintliga taket som idag är dåligt som fan i framförallt hallen? Idag är där rundade innerhörn mellan väggar och tak.
Var rädd om originalskick, det är värt mycket om man upplever bostaden som tidstypisk, vilket den inte blir med spottar och utan hålkärl (de rundade hörnen).
Vet du hur högt det är i tak? Hus från den tiden kan ha rätt lågt i tak.

När det gäller el är det ju bra att kolla upp om den är omdragen och hur stor säkring du har till lägenheten innan du planerar för stora utbyggnader av elen.

Många av dina frågor borde styrelsen kunna svara på för du är ju knappast den första som gjort större renoveringar i föreningen. Läs även in dig på stadgarna och eventuella regelsamlingar så du vet vad du är ansvarig för och vad föreningen är ansvarig för.
 
  • Gilla
MasSimon
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Sanden och reglarna är nog föreningens egendom så utan lov från styrelsen får du inte röra dem. Sand är bra på att dämpa stegljud.


Så tunna väggar är nog inte bärande.
Det går att ta bort bärande väggar på det sättet om du får lov från styrelsen och söker bygglov/gör bygganmälan.


Var rädd om originalskick, det är värt mycket om man upplever bostaden som tidstypisk, vilket den inte blir med spottar och utan hålkärl (de rundade hörnen).
Vet du hur högt det är i tak? Hus från den tiden kan ha rätt lågt i tak.

När det gäller el är det ju bra att kolla upp om den är omdragen och hur stor säkring du har till lägenheten innan du planerar för stora utbyggnader av elen.

Många av dina frågor borde styrelsen kunna svara på för du är ju knappast den första som gjort större renoveringar i föreningen. Läs även in dig på stadgarna och eventuella regelsamlingar så du vet vad du är ansvarig för och vad föreningen är ansvarig för.
BirgitS BirgitS skrev:
Sanden och reglarna är nog föreningens egendom så utan lov från styrelsen får du inte röra dem. Sand är bra på att dämpa stegljud.


Så tunna väggar är nog inte bärande.
Det går att ta bort bärande väggar på det sättet om du får lov från styrelsen och söker bygglov/gör bygganmälan.


Var rädd om originalskick, det är värt mycket om man upplever bostaden som tidstypisk, vilket den inte blir med spottar och utan hålkärl (de rundade hörnen).
Vet du hur högt det är i tak? Hus från den tiden kan ha rätt lågt i tak.

När det gäller el är det ju bra att kolla upp om den är omdragen och hur stor säkring du har till lägenheten innan du planerar för stora utbyggnader av elen.

Många av dina frågor borde styrelsen kunna svara på för du är ju knappast den första som gjort större renoveringar i föreningen. Läs även in dig på stadgarna och eventuella regelsamlingar så du vet vad du är ansvarig för och vad föreningen är ansvarig för.
Tack för svaren!

Jag kommer givetvis ta upp alla eventuella ombyggnader med styrelsen sedan och planera allt med dom.

El-stammar fastighet är nyligen bytta och jag har en ny elcentral med 3x16 Ampere in, så el finns det gott om och jag är elektriker sedan tidigare med behörighet , så den biten löser jag lätt. Det som jag inte har tidigare erfarenhet av är just vilken typ av puts som bör användas för dom VP-rör som gjuts in. Invändigt i lägenheten så är där gamla ledningar med få uttag, tidigare ägare har här kompletterat med slarvigt klamrad EKK och uttag lite här och var..

Jag tänkte också som så att det är bäst och snyggast att bevara befintliga tak. I hallen idag så är där ett sänkt tak med 600x1200 Moelven skivor som tidigare ägare byggt på ett regelverk av trä upp-fäst i väggar, detta tänkte jag riva oavsett vad som kommer där sedan.. Takhöjden i övriga rum är 2,75 meter.
 
Här kommer lite fler bilder från lägenheten
 
  • Renoverad lägenhetsinteriör med soffa, bord, fönster och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök med träskåp, rostfri diskho, gasspis och vitt kakel, samt öppen dörr till hallen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitfönster med trädfilialer utanför och närbild av fiskbensparkett med del av blåjeanstyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plantekning av en lägenhet med kök, vardagsrum, hall och wc/duschrum, märkt "notar".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J justusandersson skrev:
Det vanligaste sättet att bygga flerbostadshus på 1930-talet, åtminstone om det gällde ett modernt funkishus, var med en bärande stomme i murtegel och bjälklag i armerad betong. Icke bärande mellanväggar gjordes antingen i tegel (halvsten) eller med massivt trä (spontad plank). Om det är det gula huset på bilden, så är det mer ett hus i tjugotalsklassicism. Detta kan återspeglas i ett mer gammaldags sätt att framför allt bygga bjälklagen. De skulle som alternativ till betongen kunna bestå av en kombination av stål- och träbalkar. I så fall är taket undertill puts på rörning (vassmatta). Huset på bilden har bärande väggar i murtegel. Tjockare längst ner och sedan avsmalnande, dock aldrig tunnare än helsten. Tegelväggar är alltid putsade. Mellanväggar av plank har normalt puts på rörning på utsidorna. Även om bjälklagen är gjutna är golven troligen uppreglade. Parkettgolv är lagda på ett undergolv av spontade golvbrädor.
Huset påminner snarare som du nämner om 1920-tal. Kollade på en del bilder från just 1920-talshus och dom är alla väldigt lika detta, speciellt med tanke på takhöjd och de små fönstren?
 
Är det köket som blir sovrum, eller hur går tankarna?

Det är ju absolut snyggast att renovera taket, den där rundningen är charmig. Takhöjden är ju inte tillräcklig för att bygga riktigt loft, men ett bra sätt att få mycket förvaring är ju att bygga en halvhög plattform för sängen med förvaring under.
 
  • Gilla
MasSimon
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det vanligaste sättet att bygga flerbostadshus på 1930-talet, åtminstone om det gällde ett modernt funkishus, var med en bärande stomme i murtegel och bjälklag i armerad betong. Icke bärande mellanväggar gjordes antingen i tegel (halvsten) eller med massivt trä (spontad plank). Om det är det gula huset på bilden, så är det mer ett hus i tjugotalsklassicism. Detta kan återspeglas i ett mer gammaldags sätt att framför allt bygga bjälklagen. De skulle som alternativ till betongen kunna bestå av en kombination av stål- och träbalkar. I så fall är taket undertill puts på rörning (vassmatta). Huset på bilden har bärande väggar i murtegel. Tjockare längst ner och sedan avsmalnande, dock aldrig tunnare än helsten. Tegelväggar är alltid putsade. Mellanväggar av plank har normalt puts på rörning på utsidorna. Även om bjälklagen är gjutna är golven troligen uppreglade. Parkettgolv är lagda på ett undergolv av spontade golvbrädor.
Anna_H Anna_H skrev:
Är det köket som blir sovrum, eller hur går tankarna?

Det är ju absolut snyggast att renovera taket, den där rundningen är charmig. Takhöjden är ju inte tillräcklig för att bygga riktigt loft, men ett bra sätt att få mycket förvaring är ju att bygga en halvhög plattform för sängen med förvaring under.
Ja sovrummet är tänkt att bli ett litet där köket är idag. med ingång från vardagsrummet ( bifogar en ungefärlig bild..)
 
  • Ritning av en lägenhetsplan med nuvarande kök markerat, föreslagen som sovrum, intill vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förekomsten av hålkälslister i övergången mellan tak och väggar talar för ett tak med puts på rörning (alltså inte betong). Försök inte fräsa in några VP-rör där. Heller inte i väggar som har samma utförande. Enda chansen vid sådana väggar är nog längst ner intill golvet bakom sockellisten. Putsade tegelväggar däremot klarar en infräsning.
Mäklarritningen som du bifogat är värdelös när det gäller att bedöma mellanväggarnas status. Bättre då att mäta, knacka eller provborra. En putsad halvstens tegelvägg bör vara ca 15 cm tjock. En plankvägg 10-11 cm.
 
  • Gilla
Huvudbrytaren och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Köks- och hallgolvet är ju rätt nytt så du får kolla hur de har löst golvläggningen där. I sovrummet borde väl golvet kunna återanvändas, men i köket kan du ju byta ut det mot tidstypisk linoleummatta om du vill. Stavparketten måste ju vara kvar :)
 
  • Gilla
MasSimon
  • Laddar…
Med den nya planlösningen tror jag du får problem med tilluft till köket.

Vill verkligen eventuell nästa ägare ha ett kök utan fönster?
 
BirgitS
Z ZipLock skrev:
Med den nya planlösningen tror jag du får problem med tilluft till köket.

Vill verkligen eventuell nästa ägare ha ett kök utan fönster?
Det ska inte vara tilluft i kök.

I Stockholm är det väldigt många som gör om kök med matplats till kök med separat sovrum på i stort sett samma sätt som TS planerar. Oftast öppnar man upp köket mot vardagsrummet så att man får in ljus därifrån, eller överljus i sovrumsväggen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag skulle nog i så fall ta bort hela väggen mellan köket och vardagsrummet också så man får en "modern" öppen planlösning och får in mer ljus. Den köksvrån kan nog kännas lite kyffig om man inte får in något ljus alls.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det ska inte vara tilluft i kök.
Hus från 20- eller 30-talet har väldigt ofta självdragsventilation med både frånluft och tilluft i köket. Tilluften brukar vara där skafferiet fanns när huset var nytt.
 
Z ZipLock skrev:
Hus från 20- eller 30-talet har väldigt ofta självdragsventilation med både frånluft och tilluft i köket. Tilluften brukar vara där skafferiet fanns när huset var nytt.
Det var också vanligt i äldre sekelskifteshus, så man fick ett kallskafferi innan kylskåpens tillkomst. Förutsatt att det inte gjorts några stora ändringar skulle det i så fall vara till vänster om köksfönstret. Nu ser vi ingen bild på det hörnet men den är säkert igensatt redan så det behöver nog inte TS bry sig om. För att dessa gamla kåkar ska klara OVK:n så brukar man istället ta upp tillluftsventiler i fönsterkarmarna. Jag ser också att så är gjort på en av bilderna.

Edit: på gatubilden ser man dessutom tydligt att det verkar sitta en friskluftsventil till vänster om det som sannolikt är köksfönstren.
 
Redigerat:
  • Gilla
MasSimon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.