Hej!

Vi har skaffat ett hus där det står ett växthus på tomten. Jag vill väldigt gärna försöka odla i det. Älskar att laga mat så det ska vara sånt man har nytta av i matlagningen.

Eftersom jag aldrig har odlat något förut så tänker jag mig att börja lite försiktigt så man inte tar död på allt på en gång. Högst på önskelistan står tomat, gärna nåt i stil med "romantica" som ICA säljer till ett högre kilopris än kokain. Kryddor skulle ju också va bra, men mår dom bra i växthus?
Använder gärna korainder, timjan och basilika i matlagningen.

Så ni som kan det här med växthus, kom med era bästa tips från ett riktigt nybörjarperspektiv!

Tomt växthus med öppen dörr, planteringsbäddar med jord och en kratta, redo för odling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannaiborg och 1 till
  • Laddar…
Kryddor i växthus eller inte är lite en smaksak och utrymmessak hehe.. vissa kryddor tar över (växer för bra) och andra kräver nästan ett växthus.

Tomater och basilika är perfekta att samodla i ett växthus.. basilika kan vara lurigt att få igång ute (även om det går). Men att odla en högväxande tomat och strö ut lite basililafrön under.. brukat bli jättebra :)

Vi har våra kryddor i övrigt ute i pallkrage/rabatt.. de klarar sig bra där!

Så tänk över lite vad du vill ha ut av just växthuset, för det är den platsen "som alltid är för liten".. prioritera de växter som mest behöver platsen..

Tomater tex tar ju lite plats och vill du ha lite skörd att tala om måste du ha några stycken :)

Vill du ha en gurka, tar den också lite plats.. och vill gärna, om den kan och får, stå en bit ifrån tomaten.. och ifrån direkt drag :) Vill du ha paprika? chili? aubergine?... de är också lämpade för just växthus isf..

Squash är kul till mat och extremt tacksamt att odla.. ett par plantor räcker till hela familjen och några vänner oftast hehe.. (men de sätter man helst ute, annars tar de över växthuset helt)

Timjan och koriander går båda att så.. både inne och ute (vi sår koriander i pallkrage varje år).. timjan har vi också där.. samt massor av andra kryddor (kul att ha om man gillar laga mat, även om man inte använder allt)
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Tack för tipsen!

Tomat, chili och paprika tror jag att jag satsar på då kombinerat med några kryddor.

Kan man så kryddfrön och få det att ta sig eller måste man förså det på nåt sätt?

Tomat, chili och paprika antar jag att man köper plantor? Vi har en plantskola i närheten.
 
Finns många vägar att vandra..

Beror lite på ens intresse och hur snabbt man vill ha det "levererat". Tomatplantor tex går ju att köpa färdiga om man vill (på diverse olika affärer). Då slipper man "barnstadiet" och de är igång redan när man köpt dem oftast.. meeeen.. sen är det ju det där med hur kul det är att se vissa saker utvecklas också! Tomat tex igen.. är väldigt tacksam att faktiskt odla från "scratch".. de gror oftast väldigt fort och man ser framstegen (när det går bra..) snabbt.

Jag har tidigare köpt basilika tex (då jag aldrig fått det att funka..förrän i år!) på affären när de haft småkrukor billigt.. det funkar utmärkt att plantera dem! (samma sak med andra kryddor)

Koriander sår vi varje år här.. från frön (snart dags..) det har fungerat ypperligt varje gång. Det är ytterligare nån krydda som inte är riktigt vinterhärdig här.. som vi behövt köpa ny (men kan fasiken inte komma på vilken det är hmm). Men som sagt, de flesta klarar sig bra ute..

Dill är lätt att så i kruka, skälet till att kruka kan vara att föredra är att de tarmar ur jorden ganska bra tydligen.. så om man odlar dem i en kruka så kan man byta jorden varje år när man sår :) (de frösår sig också till övriga trädgården ibland.. men då är det bara nån enstaka häroch var.. så det gör ju inget)

Paprika och jag kommer inte riktigt överens, men det är ingen fara att så frön om man vill (både från den paprika du köper i affären, brukar vara första experimentet, eller om du köper en fröpåse från nån affär. De brukar ta sig jättefint, det är bara det att jag haft problem med att få den att leverera frukter..

Chili är kul att odla (vi har 49 st på g tror jag haha).. kan också vara kul att prova nån gång, men vill man inte lägga ner för mycket tid.. så kan man köpa på plantskolan :) De har inte alltid ett stort urval, men nått kul brukar de ha!

Glömde säga om tomat.. samma sak där som med paprikan.. går utmärkt att bara lägga ner en skiva tomat i jorden och .. poof kommer det dyka upp massa småplantor efter några dagar/nån vecka :) Därför de är tacksamma att prova om man har barn tex.. som vill se resultat snabbt (eller om man själv är lite otålig..)

Fast vill man.. har plantskolan (och lokala matbutiker ibland) färdiga plantor också..

Lite av en intressefråga som sagt :)
 
Om du ska ha plantor för i år.. så bör du kanske köpa en chili och paprika.. i färdigt format.. om du vill ha skörd i rimlig tid - de tar bägge lite längre tid på sig att gro och komma igång.

Gurka och tomat kan du odla nu om du vill.. från frö.
 
Flikar in lite, tomat och basilika kommer gå jättefint att odla i det där växthuset men tyvärr funkar det inte med koriander. Lagparagraf §74-329 säger att det är förbjudet att odla någon som helst sort av koriander då denna skall utrotas... ;)

Skämt åsido, om ni är helt nya på odling rekommenderar jag att ni köper småplantor i år. Då får ni nästan garanterat skörd och med lite tur tycker ni det är så kul att vi kan få över er i "klubben för alla som tappat all mått och sans gällande förodling" till nästa år. :)
 
  • Gilla
maah och 1 till
  • Laddar…
Jag va hos den lokala plantskolan igår och köpte 2 stycken tomatplantor av en sort som heter Nectar.
Fick instruktioner om att dom skulle omplanteras i en större kruka så att rotsystemet får växa till sig lite. Så nu står dom i ett fönster i söderläge.

Köpte timjan, basilika och koriander på frö också. Ska köpa en paprika och chiliplanta med har jag tänkt.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Om du vill ha nytta så ska du verkligen odla squash, gärna två-tre olika, gul, ljusgrön å nån till. Så oerhört användbart. Fantastiskt gott att steka, grilla, ugnsbaka och naturligtvis rå i sallad.

Kan också vara värt att unna sig en enkel bevattningsanläggning. Denna hade vi och den funkade i 25 år, sen flyttade vi till lägenhet :)

https://classicum.se/produkt/5200-hydromat-termo-komplett/
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Bevattningsanläggning skulle ju inte va helt fel. Vi har dock gemensam brunn i byn och under torrperioder så får man inte använda det vattnet till bevattning. Får förlita mig regnvatten.

Squash är som du säger väldigt gott och användbart. Men jag lugnar mig lite med det, satsar på några få plantor första året för att se om odling är nåt för mig :)
 
Bra tips! Ska kolla så att det går att montera i vårat växthus.
 
maah maah skrev:
Bevattningsanläggning skulle ju inte va helt fel. Vi har dock gemensam brunn i byn och under torrperioder så får man inte använda det vattnet till bevattning. Får förlita mig regnvatten.

Squash är som du säger väldigt gott och användbart. Men jag lugnar mig lite med det, satsar på några få plantor första året för att se om odling är nåt för mig :)
Den bevattningsanl som jag tipsade om går bra att koppla till regnvattentunna istället för vattenutkastare.

Lycka till med dina odlingar
 
Se till att växthuset är väl förankrat. Det är inget kul om den blåser iväg vid nästa storm. Det är bara växthus med glasrutor som står kvar av egenvikt. Kanalplast och liknande ger för lätta växthus..

För att utnyttja solljuset så bör man sätta de plantor som behöver ljus på hyllor på solsidan och de som skall ha halvskugga på andra sidan växthuset. För de växter som bara behöver stå i växthuset i början så är det bra att man använder odlingslådor eller krukor som gör att de går att flytta på..
 
Skoj att du har växthus :) Vi är ju nu redan inne i maj så jag rekommenderar att köpa plantor för årets skörd. Gillar du någon av de frukterna så kan du alltid spara frön och sätta i god tid till nästa år.

Basilika vill ha värme så den behöver stå i växthuset, tänk på att nypa topparna så den grenar sig så får du en buskigare planta med tiden. Annan krydda typ timjan mm kan stå ute.

Squash borde kunna gå att odla ute i lugn solig hörna. Den tar ju mycket plats och det utrymmet lär behövas till tomater mm som växer rätt bra under säsongen.

Paprikor är kanon att ha i växthuset men ger senare skörd än tomater.

Du kan behöva något skydd typ en duk innanför glaset eller att kalka utsidan så inte solen bränner plantorna. Att ha någon typ av luftare är nödvändigt. Det blir en bastu när solen står på och det behövs lite ventilation.

Planera gärna i god tid på en lösning hur större plantor kan bindas upp. Tomater kan bli rätt höga och kräver stöd. Ett snöre kan räcka, det behöver inte vara så avancerat.

Lycka till!
 
Växthus är superkul!
Det jag tycker var roligast när vi skaffade växthus var gurka, vanlig slanggurka. Växer så det knakar, riktig motivationshöjare när man är nybörjare!

Om du sår gurka i krukor inomhus nu och planterar ut när risken för frost är över om en månad eller så, så har du gurka till ostmackorna hela semestern (om du inte har allt för tidig semester :). Tomater är lite sent att så nu, men det är som sagt bara att köpa färdiga plantor.

Framåt sommaren kommer det bli tokvarmt, även jag slår ett slag för automatiska fönsteröppnare. Under högsommaren är det bra att öppna dörren på dagarna också.

En utmaning kan vara att hinna med att vattna om det är varmt, på 20 plantor (tomat/gurka) går det mer än 200 liter på en vecka här (automatisk bevattning).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.