Hej,
Håller på att renovera kök/vardagsrum och sitter i tankarna hur och var jag skall placera ljuset.
Vi kommer ha belysning i varje fönster i form av vanliga bordslampor. I övrigt tänkt att spottar skall täcka samtliga ytor.

Frågor:
- Har ni några smarta tips på hur många spottar som behövs för att få ett behagligt ljus för denna yta?
- Vilka spottar rekommenderar ni? Ska sänka taket 3cm så behöver lågprofilsspottar.

Använd gärna bifogade skisser för att markera vart spottar kan vara lämpligt.

Tack på förhand


Planritning av kök och vardagsrum med möbler och måtten angivna, förfrågan om placering av spottar för belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartvit ritning av en kök/vardagsrumsplan med måttangivelser, inklusive dörröppningar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skisser av ett kök och vardagsrum i planlösning för belysningsplanering.
 
BirgitS
  • Gilla
Baron Von Helsing
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hide-a-light har en guide med rekommendationer på hur tätt spottar bör finnas i olika rum och förslag på hur man kan placera dem för trevligt ljus.
[länk]
Jag har för mig att medlemmen nino skulle få ett förslag på placeringar från deras kundtjänst.
Tack för den där länken! Mycket uppskattat! Ska kika och räkna lite :)


Fler länkar/kommenterar är alltid uppskattat!
 
Ladda ner Dialux och gör en projektering. Det är gratis.
 
Annars ca 1/m2 i kök/bad/hall och 1/1,5-2m2 i övriga rum. Jag gjorde två grupper i vardagsrummet, en runt kanten och en i mitten. Då kan jag dela upp det lite. I kök och vid TV kan det vara bra med riktbara så du kan ställa "blänket".

Köpte 2700K för att det skulle vara lite varmare. Ångrar att jag inte tog 3000K överallt. Väggarna känns nästan lite "smutsiga" med de varma spottarna.

Jag gick på Designlights Jubileumsserie, de har individuella och dimbara drivdon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.