Lisa&Sluggo
Hej vad är det som gäller vid försäljning av hus om man har en extra kyl och frys i källaren, ingår de i köpet (står inte i köpeavtalet) eller inte
 
S
Lös inventarie får medtagas vid avflytt om inget annat sägs
 
tommib
Det där är nog lite lurigt och borde avtalats specifikt. Jag skulle säga såhär:

Om de stod i ett förråd eller garage, ej inkopplade, då håller jag med om att de är lösöre och inte ingår i köpet.

Men...

Om de stod inkopplade, i drift, så skulle jag tycka att de var fastighetstillbehör och ska kvarlämnas.

Som sagt, inte ett klockrent fall åt endera hållet och borde avtalats tydligt i samband med försäljningen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
S
Allt som är extra och anslutet med stickpropp och går att bära rakt ut är lös egendom , sedan vad som har sagts eller inte sagts är en annan sak vid en ev. visning och utsaga av mäklare
 
tommib
S skutten11 skrev:
Allt som är extra och anslutet med stickpropp och går att bära rakt ut är lös egendom , sedan vad som har sagts eller inte sagts är en annan sak vid en ev. visning och utsaga av mäklare
Vad baserar du det på?

Jag skulle förutsätta att t.ex. en boxfrys i källaren ingår i huset om inget särskilt sagts.

Hur många tvättmaskiner får man ha enligt dig? Numera är det inte helt ovanligt med två och jag skulle definitivt bli sur om den ena saknades vid inflytt.
 
S
tommib tommib skrev:
Vad baserar du det på?

Jag skulle förutsätta att t.ex. en boxfrys i källaren ingår i huset om inget särskilt sagts.

Hur många tvättmaskiner får man ha enligt dig? Numera är det inte helt ovanligt med två och jag skulle definitivt bli sur om den ena saknades vid inflytt.
Vad skrev jag , beror helt på vad som sagts och att du skulle bli sur för att en TM skulle försvinna är upp till dig , jag har en extra för arbetskläder och den följer med när jag flyttar , ingår inte .
En frysbox extra i källaren är ingen fast inventarie så det är bara att ta med sig vid flytt
 
tommib
Ja, och då frågar jag igen vad du baserar ditt tvärsäkra yttrande på.

Jag säger att jag har en helt annan uppfattning än du men uttalar mig inte lika tvärsäkert i frågan eftersom jag helt enkelt inte vet. Om du har en prejudicerande dom eller en lagtext att slänga fram så gör gärna det. Annars är ditt svar löst tyckande och du har en ton som inte passar för det.

På grund av att jag inte vet är jag tydlig med det.

Detta är något som förmodligen kan tolkas åt bägge hållen och borde varit avtalat.

Det finns en del prejudicerande rättsfall om t.ex. centraldammsugare och parabolantenner där de ansetts vara byggnadstillbehör. I parabolantennens fall även utan att den stått med i objektsbeskrivningen (vilket annars är en rätt tungt vägande sak). Troligen skulle man ändå kunna argumentera att just en fristående kyl/frys inte är ett byggnadstillbehör men det beror väldigt mycket på omständigheterna, som vi inte vet något om.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Finns det en riktig frys i köket så skulle jag säga att man får ta med sig den. Sen kan det nog vara många fall där folk väljer att lämna ändå. Och vilket som funkar så länge parterna enas om det.

Men är det bara kylskåp i köket, eller något pluttigt frysfack så skulle jag anse att den ska vara kvar. För då försvinner en basfunktion som jag förväntar mig.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
Säkrast att avtala. Pappa har just nu tre frysar, varav alla får medtagas enligt vissa resonemang här. Två boxar står i en liten hall i källaren, ett mindre frysskåp i en garderob i hallen närmast köket. Köket i sig har aldrig haft frys så vitt vi vet, eller möjligen kyl/frys en gång i tiden.

Dock tror jag att en köpare i detta fall skulle bli tacksam om alla tas med :crysmile:

Den gamla boxen följde med huset när det köptes 1975. Där har locket gått sönder, så när man öppnar ligger bottendelen av locket kvar med isoleringen i öppen dager. Håller ändå temperaturen bra.

Den "nya" boxen köptes när frysskåpet som stod där tidigare lade av, tidigt 80-tal kanske. På den går kompressorn hela tiden, men den håller rätt temperatur ändå.

Och skåpet i garderoben ställde jag dit för ett år sedan för att pappa inte skulle behöva gå i trappan lika mycket. Det ärvde jag av farmor som dog för 18 år sedan idag, så det är nog också från 80-talet, kanske 90-talet. Där har kompressorn börjat låta väldigt högt, så det vibrerar i hela huset när den går.
 
Redigerat:
S
tommib tommib skrev:
Jag säger att jag har en helt annan uppfattning än du men uttalar mig inte lika tvärsäkert i frågan eftersom jag helt enkelt inte ve
Du får nog revidera din uppfattning i det här
Det med tvärsäker är jag absolut tvärsäker om , det du lägger fram med parabol respektive centraldammsugare är fast monterat och tillhör fastigheten och skall vara kvar i sitt ursprung vid en försäljning om inget annat avtalas .
Allt annat som kan bäras ut utan att verktyg använts är lös egendom , även extra TM som är fast elansluten är lös egendom , därom finns inga tvetydligheter i juridiken om säljaren vill ha det med
 
S skutten11 skrev:
Allt annat som kan bäras ut utan att verktyg använts är lös egendom
Mäklarsamfundet verkar inte dela den uppfattningen.
http://www.maklarsamfundet.se/sites/default/files/Kopa_salja/Pdf/fast_o_lost_.pdf

Dock verkar just en extra kyl eller frys inte ingå:
"Extra utrustning såsom kompletterande frysbox är exempel på undantag och utgör inte byggnadstillbehör. Där tveksamhet uppkommer rekommenderas att skriftlig överenskommelse träffas."
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
Mäklarsamfundet verkar inte dela den uppfattningen.
Enligt din länk framgår det vad som är fast installation för fastighetens behov i funktion och avsikt att vara
permanent installerat , precis det jag skrev , allt annat som avviker ska det skrivas avtal om , skrivs det inte
eller framgår på annat sätt , så kan det bli lite problem
 
tommib
S skutten11 skrev:
Du får nog revidera din uppfattning i det här
Det med tvärsäker är jag absolut tvärsäker om , det du lägger fram med parabol respektive centraldammsugare är fast monterat och tillhör fastigheten och skall vara kvar i sitt ursprung vid en försäljning om inget annat avtalas .
Allt annat som kan bäras ut utan att verktyg använts är lös egendom , även extra TM som är fast elansluten är lös egendom , därom finns inga tvetydligheter i juridiken om säljaren vill ha det med
Det finns det visst. Om du faktiskt skulle läsa det jag länkar så skulle du se att TR och HR hade en annan uppfattning än HD.

Du har fortfarande inte presenterat något belägg för dina åsikter.

Det är väldigt sällan det är lämpligt att vara helt tvärsäkert inom juridiken. Här vet vi t.ex inte om extra kyl/frys fanns med i objektbeskrivningen. Jämför t.ex. med en vinkyl i en matkällare. HD hade ett intressant resonemang kring parabolen apropå det.
 
S skutten11 skrev:
Vad skrev jag , beror helt på vad som sagts och att du skulle bli sur för att en TM skulle försvinna är upp till dig , jag har en extra för arbetskläder och den följer med när jag flyttar , ingår inte .
En frysbox extra i källaren är ingen fast inventarie så det är bara att ta med sig vid flytt
Kyl, frys och tvättmaskinen får du inte ta med dig. Om du så gör kommer du bli tvungen att köra tillbaka grejerna och återställa det till såsom det var vid kontraktskrivning.

http://www.kopahus.se/2017/01/vad-ingar-i-huskopet/#sthash.E4YtOH6Y.dpbs

Fyfan för att köpa ett hus av dig
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S skutten11 skrev:
Allt annat som kan bäras ut utan att verktyg använts är lös egendom , även extra TM som är fast elansluten är lös egendom , därom finns inga tvetydligheter i juridiken om säljaren vill ha det med
Hela mitt kök utom stommar går ta med sig utan verktyg, hade du tyckt det var acceptabelt om du köpte min bostad och allt som var kvar var ett par stommar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.