Hej,

Jag köpte ett litet fritidshus där det är ett uterum som det är mycket mögel i. Ska man byta ut alla brädor eller skura/slipa bort det?
Jag kan verkligen ingenting om sånt här kan tilläggas..


Mögelskador på träpaneler och stolpar i ett uterum, med synliga mörka fläckar och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mögelskadade träbrädor i ett uterum med synliga mögelfläckar och missfärgningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mögel på träbrädor i ett uterum med synlig gräsmatta och grus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mögelskador på träpaneler i ett uterum med synlig fönsterdel och en bit av ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En del av ett uterum med synligt mögel på trävägg över ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det enklaste är väl att du tvättar ytorna och sedan målar dom.
Ska du byta brädorna så är det i princip ett nytt uterum du bygger.
 
  • Gilla
Avle och 1 till
  • Laddar…
Ser ut att vara en del vatteninträngning som bör åtgärdas också.
Tycker inte att det ser ut som ett allvarligt mögelangrepp, ser mer ut som missfärgningar.

/ATW
 
klassiskt stillastående utrymme som måste åtgärdas.
så att man ej får samma problem
 
P Pallkragen skrev:
Hej,

Jag köpte ett litet fritidshus där det är ett uterum som det är mycket mögel i. Ska man byta ut alla brädor eller skura/slipa bort det?
Jag kan verkligen ingenting om sånt här kan tilläggas..


[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Införskaffa en pumpbar vattenspruta, Boracol och spraya alla angripna ytor, på så sätt tar du död på möglet och förebygger dessutom nya angrepp. Det tar dig någon timme och kostar ett par hundra (egentligen skall det utföras av yrkesman, men din granne är med all säkerhet ingen kontrollant)
 
C Clevhage skrev:
Införskaffa en pumpbar vattenspruta, Boracol och spraya alla angripna ytor, på så sätt tar du död på möglet och förebygger dessutom nya angrepp. Det tar dig någon timme och kostar ett par hundra (egentligen skall det utföras av yrkesman, men din granne är med all säkerhet ingen kontrollant)
boracol är en köpbar produkt av privat samt yrkespersoner.
 
Fast mögel dör ju själv om förutsättningarna för att kunna "leva" försvinner. Ingenting blir bättre av att "döda" nånting med nå kemikalier. Borsta rent och måla bara.
Det finns nya mögelsporer i luften omkring hos konstant ändå.
 
Säg det till en bonde som blir av med hela sin skörd år efter år, döda med förebyggande åtgårder ärbåde snabbare och effektivare än att Doktorera i ekologisk bekämpning : )
 
Du förstör inte mögelporer genom att "borsta" rent, det första man skall göra är att stänga av problemet och sedan åtgärda felet. I det här fallet ventilationen !
 
Dessutom finns det ekologiska alternativ till Boracol, jag ville ge honom en vink om lösningen, inte som en miljömedveten allt i allo ...
 
S Stefan1972 skrev:
Fast mögel dör ju själv om förutsättningarna för att kunna "leva" försvinner. Ingenting blir bättre av att "döda" nånting med nå kemikalier. Borsta rent och måla bara.
Det finns nya mögelsporer i luften omkring hos konstant ändå.
du vill döda det som sitter i trädet.och inte låta möglet gro innan det är målat.
du dödar inte möglet genom att borsta lite
 
C Clevhage skrev:
Dessutom finns det ekologiska alternativ till Boracol, jag ville ge honom en vink om lösningen, inte som en miljömedveten allt i allo ...
har kört ättika och såpa och dödat mer än tillräckligt.
många yrkesfolk rör inte ens boracol
 
Du är så duktig ?, men hjälper det honom?, jag kan hålla med dig, men nu är det en kille som frågar om en enkel lösning.
 
C Clevhage skrev:
Du är så duktig ?, men hjälper det honom?, jag kan hålla med dig, men nu är det en kille som frågar om en enkel lösning.
va är felet på dig?
enkla lösning är lös cirkulation och behandla
 
Behandla med en borste ? Whatever !
Lycka till Pallkrage !
Önskar er en underbar helg med eller utan gifter : )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.