C cazet skrev:
Kanon få se om man kommer till skott och gör en själv , eller om man tar den enkla vägen över ebay
Med vänlig hälsning cazet
Det funkar vilket som:)
Det är en stor fördel om man kan få hjälp med att slipa en riktigt låg vinkel innan man lägger den trubbigare med jiggen.
Lycka till!
 
Grymt snygg! En sådan ska jag bygga när tid finnes. Tack för att du delar med dig :D
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Om någon bygger en jigg och vill mäta slipvinklen så finns det många
gratisappar för detta till din smartphone.
Länkar till i en i mängden. https://play.google.com/store/apps/details?id=org.nixgame.bubblelevel

Det funkar så att man nollar vinklen på knivbladet när den sitter i jiggen och mäter sedan vinklen på brynet när det ligger på bladet.

Nu kanske någon kommer påpeka att detta inte blir helt rätt. Det är sant och de som tycker att någon grads skillnad hit eller dit får väl ha lite järngympa då, en ledtråd är att bladsidorna oftast inte är parallella på kockknivar.
Om jag förklarar lite luddigt så fråga gärna.
Pm är helt ok om ni inte vill fråga här
 
  • Gilla
Himmapularen
  • Laddar…
Jag har en del riktigt slöa knivar, är det lönt att köpa fällkniven dc4 att börja med? Eller måste jag hitta någon som kan göra en grundslipning åt mig?
 
S sunkann skrev:
Jag har en del riktigt slöa knivar, är det lönt att köpa fällkniven dc4 att börja med? Eller måste jag hitta någon som kan göra en grundslipning åt mig?
Dc4 är väl 25mikron, motsvarar typ 800 i grit. Duger till grövre slipning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.