Tänkte köpa mig ett värmetrågskit till min luft luft.. Men jag är lite osäker på hur lång värmekabeln bör vara, finns 1-8m att välja på? Tänkte ansluta detta till dagvattnet och jag har dragit upp ett rör så den ligger precis under pumpen och dagvattnet ligger ca 60cm under jord, hur lång värmekabel hade ni köpt? Bor i Skaraborg. Ca 1m kabel blir över jordytan.
 
Ska du köpa värmekabel till tråget på din LLVP eller ska du köpa frostskyddskabel till kondensvattenröret ner till dagvattenledningen? Förstår inte riktigt. Själv har jag 2 m frostskyddskabel ner till stenkista på frostfritt djup men längden beror ju helt på hur det ser ut.
 
Det är ett komplett kitt men själva frågan handlar om frostskyddskabel till kondensvattenröret ner till dagvattenledningen, dagvattenledningen ligger ca 50cm under jorden, frågan är om tjälen går ner 50cm i Skaraborg, har ingen aning om hur pass djupt tjälen går ned här, först tänkte jag att 2m kabel borde räcka men sen kom jag å tänka på om man skulle köpa en lite längre som följer med dagvattnet en bit?!
 
Jag grävde stenkistan på ett snittdjup av ca 75 cm. 50 cm djup är nog gränsfall om det räcker. Beror en del på materialet i jorden också. Gräver man fram dagvattenledningen går det ju att lägga på en markisoleringsskiva också som extra skydd ovanpå.
 
Djupet var 50-60 men annars är nog det smidigaste att köpa 6 eller 8m meter kabel, har drygt 8m fram till dagvattenbrunnen, men har en känsla av att elkostnaden springer iväg med tanke på om jag kör på 8m kabel :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.