Hej, jag har läst en bra sammanställning om olika spiskopplingar här: https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn . Tyvärr blir jag inte så mycket klokare på vilken typ av spis jag bör köpa. Bor i ett gammalt 60-talshus med en spis från 80-talet. Har kvar gamla porslinssäkringar och spisen går på en egen grupp, vad jag kan se så är säkringsfärgen grön, vilket borde betyda 6A? Edit: såg nu att jag sett fel. Säkringen är blå, inte grön. Så det är 20A-säkring.

Bifogar bild på hur nuvarande installation ser ut. De spisar jag valt ut är en och samma modell, fast de har antingen 230V eller 400V. Står ingenting om faser eller liknande. Den med 230V har Norwesco-kontakt och den med 400V har Perilex-kontakt. Hade tänkt beställa med installation av behörig elektriker då det inte finns några stickkontakter. Funderar på vilken typ av spis som är bästa valet för mig? 230V eller 400V?

Det är mellan dessa jag väljer:
cylinda-s-8272-kv
cylinda-s-8274-kv

Tack på förhand :).
 
  • Vägguttag och märkning på gamla spisens baksida som visar olika elanslutningar för 220V och 380V.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har enfas 230V till nuvarande spis. Du kan ta ut 4.6kW kontinuerlig effekt så 230V-spisen du länkade till kan inte köras på maximal effekt, vilket man ju aldrig gör heller med någon spis i praktiken. De inkommande FK-kablarna i kopplingsdosan ser lite ankomna ut med oxid som orsakar dålig kontakt och värmeutveckling. Se till att de görs ren ordentligt eller dra ny FK.
 
  • Gilla
irrbloss
  • Laddar…
Det man ser i dosan stämmer överens med kapitlet 1.1.1 Tre tjocka sladdar i en kopplingsdosa i spisbibeln. Där står lite längre ned under Val av spis:
Med en fas är man begränsad till spisar och hällar för 230V

Detta bekräftas av att du ha endast en (1) säkring på 20 A och att gamla spisen har elementspänningen 230 V.
 
  • Gilla
irrbloss
  • Laddar…
Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
Du har enfas 230V till nuvarande spis. Du kan ta ut 4.6kW kontinuerlig effekt så 230V-spisen du länkade till kan inte köras på maximal effekt, vilket man ju aldrig gör heller med någon spis i praktiken. De inkommande FK-kablarna i kopplingsdosan ser lite ankomna ut med oxid som orsakar dålig kontakt och värmeutveckling. Se till att de görs ren ordentligt eller dra ny FK.
Den kommer inte fungera sämre än min gamla spis hoppas jag? En funktion jag är ute efter är 300 grader i ugnen som den nya sägs ha (pizzaläge). Så långe man inte kör plattor så borde väl ugnen nå upp i full effekt? När det gäller kablarna så vet jag inte hur jag ska göra. Jag bor i hyresrätt (kanske fel sida jag är på nu som heter byggahus.se? :)). Valde till tjänsten installation hos Tretti.se, då det tydligen kommer en behörig elektriker som kopplar in allt, tror kanske inte att dragning av nya kablar ingår då? Egentligen borde väl hyresvärden se till att man har ok kablar... Förslag på hur man kan rengöra den förresten? Kontaktspray och låta det verka lite och sedan torka av? Tänkte jag kunde förbereda lite inför att installatören kommer.
 
Inga problem: Den gamla spisens typskylt visar ju även den en maxeffekt på över 8kW och det har ju fungerat? Du betalar ju för en korrekt installation av en yrkesman så de delar som måste bytas och/eller rengöras fixar han men lite kontaktspray i förväg på kopplingsplinten kan ju inte skada...
 
  • Gilla
irrbloss
  • Laddar…
Hmm, nu läste jag manualen på nätet för nya spisen jag beställt. Står följande:
Spis med 3-fasanslutning ska säkras med 3x16 A.(400V)
Spis med enfas anslutning ska säkras med 1x32 A.(230V)
OBS! Nolledare samt jordförbindelse krävs alltid !

Nolla och jord har jag ju, men har bara 20 A-säkring. Är det en komplicerad process att säkra upp från 20 A till 32 A? Räcker det att dra nya kablar mellan elcentral och kopplingsdosan i köket? Eller kan man ändå köra på 20 A trots att det står 32 A i manualen?
 
tommib
Du kan köra med 20A trots att det står 32A i manualen. Det har du gjort med nuvarande spis också. Den nuvarande spisen har en maxeffekt på nästan 9 kW vilket motsvarar nästan 40A vid 230 V. Anledningen till att det fungerar är att du extremt sällan har hela spisen på max samtidigt. Om du skulle prova det skulle säkringen gå. Sen så klarar en 20A porslinssäkring en viss överlast en ganska bra stund, men det är inget man ska dimensionera efter.

Du kommer inte kunna säkra upp på något rimligt sätt, men det behövs inte heller. Din nuvarande huvudsäkring är nämligen med all sannolikhet på 25A och för att öka det skulle du behöva byta till en säkring med gänga III. Det gör man inte vad jag vet.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Så efter att lusläst ännu mera har jag kommit fram till att spisen jag beställt har en Norwesco-stickpropp och enligt villkoren får man ej klippa av stickproppen om garantin ska gälla. Man får heller inte göra installation i kopplingsdosa själv. Det man däremot FÅR göra är att montera en stickpropp själv. Så jag tänkte att jag skulle köpa ett Norwesco-uttag och montera fast det. Därefter får jag koppla in spisen själv, och kan därför spara in lite installationskostnad, samtidigt som jag behåller garantin på spisen. Då till min nya fråga - kopplingsdosan är ingen sådan där vanlig kopplingsdosa, utan enbart ett borrat hål i betong. Som man kan se på bilden så finns det inga skruvhål eller liknande, utan det är enbart några flärpar som spänner inuti hålet som gör att kopplingsplintsaken hålls på plats. Hittade följande uttag, med skruvar:
https://www.elbutik.se/product.html/norwesco-spisuttag-2-polig-mj-25a-230v . Skulle man kunna montera det på ett enkelt vis? Detta verkar skruvas fast i befintlig kopplingsdosa (som jag ju saknar). Måste jag i så fall försöka borra i betongen vid sidan om stora hålet? Finns det någon typ av "ramar" att sätta dit som spänns fast med klammer och som ger skruvhål att fästa i?
 
Om du bor i hyresrätt, ska väl inte du bekosta spisen?
 
tommib
Du får montera stickpropp själv, men inte uttag vilket är det du skulle behöva montera här. Så du kommer inte undan elektrikern om du ska vara laglig.

Angående att klippa stickproppen och garantin så skulle jag vilja se det fallet där en tillverkare kan hävda att garantin inte gäller när en fackman gjort en korrekt anslutning.
 
tommib
Åhå.... jag missade att det var en hyresrätt. Då tycker jag inte att du ska bekosta något alls. Hyresvärden får väl stå för ett fungerande kök.
 
Immobil Immobil skrev:
Om du bor i hyresrätt, ska väl inte du bekosta spisen?
Nej egentligen inte. Men värden vill inte byta, utan reparera. För det första är spisen från 80-talet, för det andra så är den så skabbig att den inte går att rengöra. För det tredje har täningslisten mellan ugn och ugnslucka lossnat. Ändå vill värden reparera. Även om värden skulle gå med på att byta ut så skulle jag inte få välja spis själv, och jag är ute efter en spis som går upp till 300 grader eftersom jag bakar pizza ganska mycket. Så tänker att det är värt att köpa den själv :).
 
Vilka villkor säger att du inte får klippa bort stickproppen? Det brukar aldrig vara ett problem, speciellt inte för en spis. Men visst är stickpropp bra om det går. Det finns dock inget alternativ som du får göra själv, montering av uttaget är behörighetskrävande. Och dessutom ogillar elsäkerhetsverket dessa Norwescodon och säger att de inte får användas i Sverige. Det är dock inget fel på dem..

Så befintlig anslutningsterminal fästs med klor som spänner mot sidan av doshålet? Det syns inte på bild. Men på något sätt ska du kunna montera en uttag ovanpå detta.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vilka villkor säger att du inte får klippa bort stickproppen?
Står så här på elsäkerhetsverkets hemsida:

Ändra inte spisens konstruktion
Klipp inte av en kabel med stickpropp för att använda den till en fast installation. Gör du det ändrar du spisens konstruktion och tillverkaren har inte längre ansvar för att den är säker.

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/sakra-elprodukter/spisar/
 
tommib
Du tolkar det stycket fel. Det handlar inte om garantin utan att tillverkaren inte längre kan garantera produktsäkerheten (=CE-märkning). Ett exempel är att du klipper bort stickproppen och ansluter jordledaren till fas i väggen. Inte så bra för säkerheten men inget tillverkaren kan göra något åt. Om de däremot har en korrekt stickpropp på sin manick så kan de garantera att produkten kommer fungera som avsett om stickproppen stoppas in i ett korrekt uttag. Det är inte tillverkarens fel om uttaget är felkopplat, då ligger ansvaret hos någon annan.

Inget av detta är relaterat till produktgarantin, som fortsätter gälla om spisen kopplats rätt.

Jag tycker för övrigt fortfarande att du inte ska betala spisen själv utan försöka komma överrens med värden. Du ska inte heller ändra något i elinstallationen på eget bevåg utan att ha värden med dig.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.