Då jag inte frekventerar något renodlat datorforum och många BH medlemmar verkar väl bevandrade i datorernas värld så tänkte jag kolla om nån har ett tips på vad göra när cloud-backup-servicen craschplan stänger ned för privatpersoner. Jag har ca 600Gb osorterad data som jag backupar dit, inga jättemängder men många cloud servicar är rätt dyra. Om jag sorterar alla mina bilder och videos (altså som jag tagit själv) så kan jag få ned det något. Dessa skulle jag även kunna backa upp i lägre kvalitet, gratis, till google photos, bara som extra säkerhet. Jag har lite andra dokument, men det är nog fråga om 100Gb max, PDFer som jag scannat in från material jag inte längre har tillgängligt etc och som jag vill säkra av. De dokument och filer jag skapat helt själv är såpass små (typ worddokument) så de kan jag säkra av på både google docs och onedrive. Foton, videos och egna dokument är det som är helt oersättligt som jag verkligen vill ha koll på.

Jag kan tänka mig att, om alla vettiga alternativ är orlimligt dyra för denna mängd data, att ha en alternativ egen lösning. Jag vill ha en automatiserad backup som bulkkopierar allt, det skulle vara OK att ha det till en dator som står i samma hus, men helst of-site (hos nån bekant). Det jag isåfall vill åt är enkelhet och komplett versionshistorik...

Dock är jag lite skeptisk till enbart synkservice, om tex ransomware krypterar eller raderar data riskerar väl detta att synkas in till dessa speglingssiter, då de inte har versionshistorik (som crashplan har). Jag kan till och med tänka mig att lägga över alla foton etc på en extern disk som jag lägger tex på jobbet, men det är inte min önskvärda lösning.

Backblaze verkar vara ett alternativ som är prissatt ungefär som CrashPlan (~500kr/år), men verkar bara spara historik i 30 dagar, så tappar man bort en fil och inte upptäcker det direkt är det kört... Risken finns ju att man slinter på deleteknappen på nån mapp i fotoalbumet...

Carbonite är rekommenderat av CrashPlan, men något dyrare. Men även de har bara 30 dagars historik...
 
Jag kommer hoppa på erbjudandet om Crashplan small business med 75% rabatt under ett år efter mitt abonnemang går ut. Efter det kommer jag ta beslut om jag gör någon förändring. Ger mig cirka 15 månaders beslutstid.
Kanske det finns någon billigare tjänst då eller så får jag betala den höjda kostnaden.
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
Var det 10$ / mån med 75% rabatt-> ca 20kr/månad? Det är ju inte farligt alls... Ska kolla om det fortfarande går att hoppa på den...

mitt ab går ut om jag minns rätt om ca 1 år, så tar jag detta har jag 2 år till på mig, det kan hända mkt på 2 år hos konkurrenterna också...
 
Jag har gjort samma ickebeslu, att uppgradera till small office och ha det minst under den rabatterade tiden. Då har har till sommaren 2019 på mig att klura.
 
:) jag kör nog på det jag åxå om erbjudandet finns kvar... :)
 
Chaly
Jag kommer också köra på small business-erbjudandet första året. Efter det får vi se... Bra, billiga lösningar som funkar på Linux är det inte gott om...
 
Har crashplan och det fungerar inte alls längre, installerat om 2 gånger och då har den synkat hela backupen direkt efteråt, nästa gång jag startat datorn så har den inte kunnat ansluta.

Vad finns det för alternativ? Är mest ute efter att få säkert förvar av mina bilder, funderar på Onedrive eller att ställa en hårddisk hos föräldrarna?
 
Ställ en enkel NAS på annan plats och kör Resilio Sync Home Pro. Med denna kan man styra vilka tidpunkter på dagen den skall vara aktiv. Krypterad delning ifall du inte litar på målplatsen.
 
A Andreas_87 skrev:
Har crashplan och det fungerar inte alls längre, installerat om 2 gånger och då har den synkat hela backupen direkt efteråt, nästa gång jag startat datorn så har den inte kunnat ansluta.

Vad finns det för alternativ? Är mest ute efter att få säkert förvar av mina bilder, funderar på Onedrive eller att ställa en hårddisk hos föräldrarna?
Crashplan fungerar inte längre för personer, bara företag sen 1:a januari 2018. Det jag gjorde var att bygga en egen NAS som jag sen synca över natten med Backblaze.
 
Man fick privatpersons pris i om det var 2år, så det funkar men är dyrare nyteckna...
 
M
Mitt Crashplan funkar tills mitt abonnemang går ut.

Fördelen med att ha en mjukvara som synkar kontra att man t ex kör robocopy eller annat mot en uppmappad NAS är ju att ett cryptovirus inte kan kryptera filerna i CrashPlan. Har man däremot en NAS mappad som en enhet så ryker den med.

Visst finns det omvägar för att lösa problemet, men dem innebär mycket hemmapul och är omständigt. Just när det gäller backup så vill jag inte riskera något :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.