Håller på och väljer robotgräsklippare.

Väljer mellan Viking iMow MI 632PC och Robomow RS RS615 Pro X och skulle vilja få erfarenheter fån de som provat dessa.
Gräsmattan är normal med träd och studsmatta. Har en smal remsa på 1m som vid sidan på huset och baksidan.

Läste i senaste Råd och Rön testet att iMow är bättre på hinder men Robomow har lägre energiförbrukning.

/Mike
 
Inget svar på din fråga men energiförbrukningen ser jag personligen som en ickefråga när det gäller eldrivna robotklippare.
Det är små effekter vi talar om, inget som borde styra val av klippare eller ens synas på en normal elräkning.
 
E etompau skrev:
Inget svar på din fråga men energiförbrukningen ser jag personligen som en ickefråga när det gäller eldrivna robotklippare.
Det är små effekter vi talar om, inget som borde styra val av klippare eller ens synas på en normal elräkning.
Det var Energi förbrukningen so gjorde att RoboMow vann i senaste testet annars hade de varit lika bra.

/Mike
 
Energiförbrukningen har ju självklart betydelse men mest i hur mycket klipparen får uträttat på gräsmattan. En Robomow RS klipper ju 56cm så även om den förbrukar något mer med sina klippmotorer eftersom de är 2st så klarar den i princip av mattan på halva tiden. I laddstationen förbrukar den ju minimalt...
 
Har fortfarande inte kunnat välja.

Robomow +
Bättre kantklippning 4 cm (11 cm imow)
Enklare installation
Pris

Imow +
Bättre på hinder
Lättare underhåll
Kan programmeras att undvika områden.


Någon som kan tänka på något mer.
 
Redigerat:
Om du tänker klippa under nätterna skulle jag inte välja Robomow då den är rätt bullrig. Skulle tro att Imow:n är tystare.
 
Bullernivån från knivarna ställer man lätt ner i menyn och då hörs knapp klippaggregatet alls på RS. Bara drivmotorerna som låter i princip så den är också rätt tyst. Min hörs knappast alls.
 
Har nu även sett att Robomow inte går att integrera med andra lösningar så nu ligger valet mot iMow.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.