Tänkte sätta upp en stor träram på väggen (projektorduk) 2,7 meter x 1 meter (furu)

Det som man ser på bilden är baksidan och det som ska sitta på väggen. Funderar på att använda ett 90 graders vinklat stålfäste som man lägger själva ramen på, men skulle också ha något som ramen eller fästet kan haka tag i.

Man skulle ju kunna skruva en skruv genom fästet där ramen ska ska ligga mot och sedan göra ett motsvarande hål i ramen, kan det funka eller har ni tips på en bättre lösning?

/Challe
 
  • Baksidan av en stor träram med 90 graders stålfästen mot en tapetserad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske "sänghakar"
 
  • Två metalliska sänghakar på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klyv en regel på längden i vinkel. Den ena skruvar du upp på väggen så att du får en ”krok”. Den andra på duken. Sen är det bara att hänga upp duken och den behöver då inte skruvas fast om du inte vill.
 
  • Gilla
fahlis och 2 till
  • Laddar…
tommib
Kan bara hålla med andersgd. Jag har gjort en liknande grej för en stor canvastavla. Eftersom jag inte orkade klyva en regel på längden köpte jag färdiga hyvlade furuplank i två dimensioner och limmade ihop. Det blir som en väldigt lång hake man skruvar upp på väggen. Därefter limmade jag fast en list på insidan av canvasramen som passade i haken.

En stor fördel med att göra på det sättet är att det stabiliserar ramen som annars gärna vill slå sig med tiden. Tavlan hänger perfekt på väggen tre år senare.
 
  • Gilla
Challe777
  • Laddar…
Precis, french cleat kallas det för om man vill googla lite, så här kan man göra tex,
Trälist installerad på vägg som exempel på French cleat upphängningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detalj av en träram med ett monterat "french cleat" hängsystem, visande det snedskurna trästycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack, det där ser ut som en bättre lösning, men är inte riktigt säker på var exakt jag fäster den ena biten på ramen, vill ju få det så att ramen ligger precis mot väggen.
 
tommib
Jag fäste min bit i "överliggaren" på ramen, närmast väggen. Väldigt enkelt att skruvlimma dit en bit trä.

Om man tittar på din bild i trådstarten så ska du tänka dig att den övre delen ska se ut som ett U i profil (istället för ett L som du har nu), där den delen som är mot väggen är lite snedkapad.

Alternativet är som sagt att sätta en rak virkesbit där och montera ihop två plankor som jag gjorde. Nackdelen är att man ändå får fasa kanterna lite för att det ska glida i enkelt. Fördelen är att man kan få en större hake så att det sitter bättre och inte åker ner bara för att någon råkar stöta till den lite.
 
Redigerat:
Tack gör tipsen, jag hittade lite trärester, funkar det att bara limma ihop dessa med ramen utan att skruva, har något som ska hålla för 100kg bara materialet är sugande.
 
  • En hand som håller ett trästycke mot en träram, planering för limning utan skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Ja, det fungerar säkert men varför inte skruva? Problemet med att snedkapa är att det är svårt att få press på träbiten utan att skruva den.

En annan aspekt är att det är bättre att ha bredare fästen så att duken inte ramlar av om man puttar till den från sidan. Det kan iofs lösas med ett enkelt plattjärn på varje sida av fästet.
 
Anledningen till en kort är att jag intr har en cirkelsåg så tänkte såga med en handsåg.
 
tommib
I det fallet skulle jag nog rekommendera det jag gjorde istället, med färdiga plank.

Minns jag rätt så använde jag två läktbitar, typ 21x45 eller så, och en tunn bräda 8x70 eller liknande. Man skruvlimmar brädan på den ena läktbiten så att man får en L-form. Därefter sätts den andra läktbiten fast i ramen. Effekten blir samma som ovan men det är en enklare konstruktion om man inte kan snedsåga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.