Hej,
Är på väg att sälja fritidshuset och hade en besiktning förra veckan som jag nu fick protokollet på. Han påpekade krypgrunden redan på plats och har nu rekommenderat att det görs en utökad utredning. Han hittade inga synliga skador men mätte 20% fukthalt i nån av bjälklarna. Jag har själv varit nere i grunden ett antal gånger och aldrig sett vatten eller fukt, tycker snarare att makadamen ser torr och fin ut (och det är en hel del spindlar...) men det luktar lite jord.

Krypgrunder är ju riskkonstruktioner men samtidigt har huset stått i 40 år utan skador. Är besiktningsmannens påpekande nåt som borde oroa mig och som kommer skrämma bort en massa köpare eller är det en vanlig kommentar på krypgrunder?
 
Tomture61
Har du mätt luftfuktigheten i krypgrunden?
Bör ej vara över 60 %
 
Nej det har jag inte. När bör det inte bara över 60%? Momentant eller medel över nån viss tid?
 
Tomture61
Max 60% ca , ju lägre dessto bättre.
 
Jo, så är det förstås. Men trä kan ju torka ut också.

Men men, jag tänkte inte dra igång nåt arbete eller mätningar själv nu när huset är ute till försäljning. Är mest fundersam på hur allvarligt nedslaget i protokollet är...
 
Om det är i bjälkarna så är det säkerligen en hög RH också.
Bjälkarna bör ju torkas ut annars är det risk att dom med tiden ruttnar och övrig konstruktion tar skada av fukten.

Men som du säger är det något köparen kommer få räkna med att se över
 
Tomture61
Till TS , vet ej om du öppnade webbsidan jag tipsade om , men om det mättes 20 % fuktkvot i virket är
det inte bra , risk för både röta och mögel.
 
Men vilken krypgrund har "max 60 rf" under sommaren utan avfuktare?

Just 20 i fuktkvot är väldigt högt dock. Konstigt att det ej finns mögel ännu
 
Vad konstigt... Huset är som sagt 40 år gammalt och vi har inte gjort något som kan ha påverkat grunden, snarare tvärtom då vi haft varmare inomhus än tidigare ägare (köpte huset för bara två år sedan). Det borde ju inte uppstå fuktproblem bara så där. Eller kan vintern ha varit osedvanligt blöt? Eller har han mätt fel?
 
Ni har inte gjort något, det är en riskkonstruktion med krypgrund. Skulle man mäta RF i alla hundra tusentals krypgrundar i Sverige utan avfuktare så har de för "hög rf", och fuktkvoten i virket ligger säkerligen och balanserar på riskzonen (16-17% och uppåt) under vissa perioder på året. Men alla har inte problem bara för det.
 
Okej... ja jag hoppas det inte skrämmer bort folk för mycket. Övriga huset är i väldigt bra skick. Och vill man åtgärda genom att lägga plats på marken och sätta in en avfuktare är ju det ingen jättestor kostnad.
 
Nej det kanske till och med är så att ni själva kan fixa det. Anlita anticimex och meddela mäklare och köpare att ni står för kostnaden. 50,000 brukar det ligga på, gör ni jobbet själv så betydligt mindre. Det är egentligen bara rensa grunden på organiskt skräp, plasta in, stäng till ventilerna, dra ned el, sätt upp avfuktare, lämna en ventil för utblås från avfuktaren.
 
  • Gilla
Oskarander och 1 till
  • Laddar…
Jag har precis mailat besiktningsmannen (som kom från Anticimex) om att få en ungefärlig prisuppgift så kan vi ge den uppgiften till köparen. Det kanske vore smartare att göra det själv men jag vill helst bli av med huset så snart som möjligt.
 
Låter rimligt.
Iom att det inte finns några synliga angrepp så bör det vara lugnt om huset stått i 40 år. Då är det rätt att lämna det till köparna att bestämma vad de vill göra. Misstänker att alla köpare vill göra avdrag för den höga fuktkvoten. Men iom att det ser ok ut så bör det inte alarmera köparna till att avstå köp om de är intresserade på riktigt.
 
  • Gilla
Limajo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.