Trappan är onekligen ett hinder som man måste bestiga. Inte jättejobbigt men det tar lite extra att gå upp. Det är lite som att parkera längre bort från entren till affären. Trappan är lite extra besvärlig att städa etc. Små saker som gör ett enplanshus lite bekvämare. Avskildhet går att lösa i ett enplanshus om man vill men på 1,5 är den alltid där. Vill man ha en gräns så är det väl bra. Jag föredrar att allt är öppet och nära därav enplanshus, men det är framförallt en smaksak
 
  • Gilla
cforselius
  • Laddar…
tommib
Absolut, det är väldigt mycket en smaksak. Jag ville mest ge ett annat perspektiv eftersom så många i tråden förespråkar enplanshus.

Den enda hårda anledningen till att välja det ena eller andra är väl detaljplan och tomtens storlek som kan omöjliggöra det ena eller andra.

Personligen vill jag ha både källare, två bostadsvåningar och vind så jag är inte så brydd över trappor.

Att parkera längre bort från entrén på affären gör jag regelmässigt. Det tar längre tid att jaga den perfekta parkeringsplatsen än att bara ställa sig en bit bort och gå. Men som sagt, det är en smaksak.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fördelen är med 1,5 plans hus är placering på tomt.
Det jag inte gillar med 1,5 plans hus är den stora nackdelen att möblera övervåning, samt trapp det är mycket skönare att ha allt i ett plan.
 
Bygg bara på 1 plan säger jag! Bor själv i 1,5 plans och skaffar jag ett nytt hus blir det aldrig det igen. Visst, det är snyggt men gud så jobbigt när det skall göras något. Bara att rätta till en takpanna eller måla en vindskiva kräver att man tar in en hantverkare. Jag har också sett mina morföräldrar bo länge i ett 1,5 plans hus och det är absolut inget att föredra, usch och fy.

Så är det ett hus ni tänker bo länge på så kör absolut på 1 plan. Tänk även över grejer som att det ska vara lätt att ta sig med rullator ut till uteplats, garage osv. Även små hinder på vägen ut till exempelvis en uteplats blir stora hinder med en rullator. Vet ni om att ni ska bo där resten av livet så förstår jag verkligen inte hur man kan bygga 1,5 plan. Ser bara när mina föräldrar börjar komma till åren att det är skönt att de nu bor i 1 plan.

Hade jag planerat mitt hus för resterande liv så hade jag även tänkt på alla små detaljer. En tröskel/list som är övergång mellan två golv och som man själv tycker ser liten ut kan vara ett stort problem senare. Min mor går med rullator och för att ha ett bekvämt liv så får där bara vara en ytterst minimal list för att rulla över smidigt.

Kan tyckas som små detaljer men jag personligen hade lagt mycket tid på sådant om jag byggde ett hus som ni gör. :). Jag ser personligen inte fram emot att bo i ålderdomshem utan vill bo så länge jag kan i mitt hus (min borg). Så hade jag kunnat hade jag varit väldigt noga med alla små detaljer så jag hade kunnat tillbringa de där extra åren hemma hyfsat bekvämt.
 
  • Gilla
Sylvestris och 2 till
  • Laddar…
När vi byggde hus utgick vi ifrån att vi skulle bygga ett 2-plans hus. Vi hittade dock aldrig något som passade tomten och dessa var väldigt dyra. Vi ville även bygga i sten och då krävde alla vettiga byggare att man skulle ha mellanbjälklag i sten också, vilket ökade priset 200-300k. Övergick till att bygga med 1½ plan.

Efter flera månaders ritande och anpassande föll det snabbt på ett par punkter
* Placering av trappa var ett helvete, det blev bara fel var den än placerades och den åt yta så man blev galen.
* Snedtak på övervåningen blev jag som är 186cm inte alls nöjd med, och för varje dm som las till i förhöjt väggliv steg kostnaden markant. Och vid en viss gräns såg det bara märkligt ut utifrån.
* Huset vi ritade på hade trappan i mitten av huset, men när vi besökte bekanta som byggt samma hus insåg vi snabbt att det var ju helt öppet mellan allrummet på andra våningen och vardagsrum, så det fanns ingen möjlighet att avskilja dem.
* Det blir mörkt på ovanvåningen, och takfönster är dyrt om de ska sättas in. Räkna med 15 papp per fönster.
* Snedtak på toalett - nej tack

Och så hamnade vi till slut på ett egenritat enplanshus. Det blev stort, kanske lite för stort; carporten får byggas som ett attefallshus senare i livet för att komma under 30% tomtyta. Detta blev inte dyrare än ett 1½ plans hus, och absolut inte dyrare än tvåplan med vår byggare i sten.

Här var fördelarna stora, men nackdelarna vi kunde hitta var
* Känns mindre tryggt att vädra på natten på första våningen
* Stor byggyta - äter upp tomtyta från trädgård. Och man kommer närmare grannarna.

Men att slippa trappan, bara det är ju värt att bygga 1-plans hus. Och en avskild del har vi löst genom en separat barndel (med möjlighet att bo med barnen när de är små).

Arkitektritning av ett egenritat enplanshus med tydliga rumsmarkeringar och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Priset blev ca 19.5k/kvm inkl visst markarbete och inkl. massor av tillval.

Tipset vi fick till vårt vinkelhus är att hålla de båda huskropparna lika breda, det gjorde bygget billigare.
 
M maximm skrev:
Tipset vi fick till vårt vinkelhus är att hålla de båda huskropparna lika breda, det gjorde bygget billigare.
Menar du takstolarnas bredd?
 
Både jag och min man har växt upp i 1-plans hus. Vi valde att bygga ett 1,5 planshus ändå (107 m2 bottenvåning och 55 m2 övervåning). Vi var överens om att vi helst ville ha två våningar. Vi tycker det var tydligare avdelat med de olika delarna av huset då och slipper korridorer. Huset tar mindre plats på tomten vilket var viktigt för oss. Exteriört hittade vi ett riktigt tilltalande hus då det består av två huskroppar i vinkel så det är inte bara "ett stort tak". Trappan i massiv ek är en trevlig inredningsdetalj. Vi är hittills supernöjda. Det jag helst skulle ha annorlunda om det blir ett nytt hus igen är en rak trappa då det är lite svårt (omöjligt) att få upp större möbler till övervåningen i en svängd trappa.
 
Magnussons2019 Magnussons2018 skrev:
Menar du takstolarnas bredd?
Precis.
 
Trappan och tillhörande ofrånkomlig yta uppe och nere upptar i nästan alla fall mer yta än korridorer i ett enplanshus. Så om man inte gillar "onödiga" korridorer är inget som spar yta utan mest en känslofråga
 
M maximm skrev:
När vi byggde hus utgick vi ifrån att vi skulle bygga ett 2-plans hus. Vi hittade dock aldrig något som passade tomten och dessa var väldigt dyra. Vi ville även bygga i sten och då krävde alla vettiga byggare att man skulle ha mellanbjälklag i sten också, vilket ökade priset 200-300k. Övergick till att bygga med 1½ plan.

Efter flera månaders ritande och anpassande föll det snabbt på ett par punkter
* Placering av trappa var ett helvete, det blev bara fel var den än placerades och den åt yta så man blev galen.
* Snedtak på övervåningen blev jag som är 186cm inte alls nöjd med, och för varje dm som las till i förhöjt väggliv steg kostnaden markant. Och vid en viss gräns såg det bara märkligt ut utifrån.
* Huset vi ritade på hade trappan i mitten av huset, men när vi besökte bekanta som byggt samma hus insåg vi snabbt att det var ju helt öppet mellan allrummet på andra våningen och vardagsrum, så det fanns ingen möjlighet att avskilja dem.
* Det blir mörkt på ovanvåningen, och takfönster är dyrt om de ska sättas in. Räkna med 15 papp per fönster.
* Snedtak på toalett - nej tack

Och så hamnade vi till slut på ett egenritat enplanshus. Det blev stort, kanske lite för stort; carporten får byggas som ett attefallshus senare i livet för att komma under 30% tomtyta. Detta blev inte dyrare än ett 1½ plans hus, och absolut inte dyrare än tvåplan med vår byggare i sten.

Här var fördelarna stora, men nackdelarna vi kunde hitta var
* Känns mindre tryggt att vädra på natten på första våningen
* Stor byggyta - äter upp tomtyta från trädgård. Och man kommer närmare grannarna.

Men att slippa trappan, bara det är ju värt att bygga 1-plans hus. Och en avskild del har vi löst genom en separat barndel (med möjlighet att bo med barnen när de är små).

[bild]

Priset blev ca 19.5k/kvm inkl visst markarbete och inkl. massor av tillval.

Tipset vi fick till vårt vinkelhus är att hålla de båda huskropparna lika breda, det gjorde bygget billigare.
Fick du igenom bygglovet för detta huset? Är det i närtid? Jag hittar väldigt mycket som inte uppfyller BBR's krav på tillgänglighet och användbarhet. Vilken dörr är entrén? Var är kapphylla med mera?
 
K Kristian242 skrev:
Fick du igenom bygglovet för detta huset? Är det i närtid? Jag hittar väldigt mycket som inte uppfyller BBR's krav på tillgänglighet och användbarhet. Vilken dörr är entrén? Var är kapphylla med mera?
Det är klart och godkänt. Två veckor sen
 
BirgitS
K Kristian242 skrev:
Vilken dörr är entrén? Var är kapphylla med mera?
För mig ser det ut som att huvudentrén är där det står Hall1 och där finns 3 garderober för ytterkläder.
 
BirgitS BirgitS skrev:
För mig ser det ut som att huvudentrén är där det står Hall1 och där finns 3 garderober för ytterkläder.
Ja det har du nog rätt i, för mig är det en liten konstig placering på en entré men som tur är kan vi tycka olika, saknas hatthylla...:)

Grattis till bygglovet!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.