jag har en gammal trall som jag tänkte försöka slipa lite lätt för att ta bort de värsta ojämnheterna. Alltså inte slipa ner helt till en plan yta.

Vilken maskin kan vara lämplig för det här? Ytan är ca 50 kvadrat. Någon form av större rondellslip som man kunde låta gå i svepande rörelser över ytan känns intuitivt lämpligt. En vanlig bandgolvslip känns som att den avverkar för mycket/för djupt.

Någon som har något tips?
 
Jag fick hjälp på en brädgård att hyvla av mina gamla trallbrädor (30 m2 tror jag). Kostade en tårta och de blev som nya :)

Vad är det för resultat du vill åt? Vill du ha en snygg och plan yta är det nog en hyvel av något slag som är aktuell. Kanske en handhållen elhyvel skulle fungera, men då måste skäret vara lika brett eller bredare än plankorna för att det ska bli ett riktigt bra resultat.

/Fredrik
 
Vi rör oss i två olika marginaler här hör jag. Det här är ett helt obehandlat trädäck som legat några år. Tryckt virke. Fuktvariationen och temperaturvariationen gör att plankorna rör sig. När däcket är blött efter regn känns det bra. När det är torrt och solvarmt rör det sig och knäpper och plingar när man går på det. Jag misstänker att jag ändå nödgas dränka in eländet i olja. Men innan dess funderar jag på om jag skulle jämna till ytan med en slip av något slag. Tänk dig att en planka har skålat sig så hörnet sticker upp ca 5mm. Sådant skulle jag vilja jämna till en aning. Att montera bort alla plankor är alltså inte att tänka på. I så fall kan man ju lika gärna lägga dit nytt virke. Jag ser framför mig någon slags rondellslip som man kan dra över i svepande rörelser som kapar det värsta topparna på virket som sticker upp. Att det blir ojämt i färgnyansen bryr jag mig inte om. Förmodligen är virket av tveksam kvalitet eftersom det rör på sig så mkt.

Vilken typ av maskin?
 
  • Gilla
Maghans
  • Laddar…
Kanske en golvslipmaskin kunde hjälpa dig, men jag har ingen erfarenhet av att slipa golv på det sättet. Jag skulle tro att en rondell riskerar att ge ett väldigt ojämnt resultat, men du har ju 50 kvadrat att öva på ;)

/Fredrik
 
  • Gilla
Fresten
  • Laddar…
Vi har drygt 100m2 14 år gammal trall och har slipat med parkettslip, Rotex 150 och en einhell poler/slipmaskin.
Jag gillar verkligen enhellen, den är lätt att hantera, stark och håller konstant hastighet oberoende av belastning och har digital inställning av hastigheten.
Man får slänga 180mm stödrondellen och köpa en 150mm eller mindre, det ger lite mer kontroll.
Med 60 papper så avverkar maskinen riktigt bra, men visst är det mycket jobb, dammar gör det också.
https://www.bygghemma.se/verktyg-oc...824I4mh7ndh02l6St1jXOSZGCHBZi_gxoChjAQAvD_BwE
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.