Hej,

Tänkte köpa elektriskt driven tryckluftskompressor och ser att det finns vissa med inbyggd tank och andra utan.

Min fråga är om det är stor skillnad i tryck mellan dessa två typer?

Tänkte använda i samband med städning av bilen, städning här hemma, spikpistol och annat smått.
 
Tank behövs för att man skall kunna driva alla verktyg etc som kortvarigt drar mer luft än kompressorn i sig klarar att ge. Dessutom behöver inte kompressormotorn gå hela tiden och väsnas utan bara när luften förbrukas.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det är stor skillnad med/utan tank.

En utan tank så behöver motorn gå så fort du vill använda lite luft.
Verktyg som kräver stora luftmängder går inte att köra på en utan tank.

En med tank så jobbar motorn/kompressorn upp ett tryck & volym i tanken. Motorn behöver inte gå hela tiden utan kan vila.
 
Det är väl i princip bara pumpning av däck som funkar utan tank. Finns det några andra än små 12V kompressorer utan tank?
 
Om jag vill använda spikpistol, spraymåla, blåsa rent bilen, skruva bultar på biljhjul, behövs oftast en tank då eller?
 
Ja garanterat
 
Tank behövs för:
Spikpistol ja, spraymåls nja, blåsa rent nja, muttermaskin ja.

En 25 liters tank är i minsta laget för en muttermaskin, det gäller att ha en ”dyr och bra” muttermaskin.
 
Har du något exempel på en kompressor utan tank?
 
En sån duger inte till så mycket mer än pumpa däcken och enklare sprutmålning.
 
useless useless skrev:
En sån duger inte till så mycket mer än pumpa däcken och enklare sprutmålning.
Det jag främst tänkt använda den till är: sprutmålning (får gärna vara möjligt för större målningar såsom tak och vägg), städning av främst bil, samt spikpistol. Kan ni tipsa något som funkar för dessa behov?
 
Mikael_L
Den från bauhaus du länkade till har väl ungefär de prestanda och egenskaper som är lagom för universalbruk hos en vanlig privatperson.
Jag skulle kunna tänka mig den, var jag för tillfället på jakt efter en kompressor skulle jag nog ta en ordentlig titt på den.
Den uppfyller ju en av mina käpphästar, en egenskap jag ska ha på nästa kompressor jag köper, att den går till 10 bar. Detta för att jag använder ganska mycket muttermaskin till kompressorn, och då är 8 bar på gränsen till lite klent.
Jag har dock absolut inget behov av mer än 8 bar till något annat, så jag byter inte kompressor bara för det, så länge den jag nu har fungerar bra.

Min har 24 liters tank, 1,5 kW motor, låter satan (men det gör de flesta, om man inte är beredd att betala löjligt stora pengar)
Jag kör spikpistol, dyckertpistol, klammerpistol, muttermaskin, renblåsning och fyller luft i bil och cykelhjul med den. Det är väl i stort det jag gör med den.
Den från Bauhaus hade ju en smidig formfaktor, tycker jag. bara den inte välter alltför lätt då.
 
Mikael_L
Och...
Ska man sprutmåla med kompressor och måste kunna måla i ett utan att behöva vänta på att kompressorn "kommer ikapp" så måste man noga kontrollera hur mycket luft ens målarspruta behöver och välja kompressor efter det.
Dvs gå upp till en med tillräckligt stor motor.
Ty sprutmålning brukar ofta ta stora mängder luft.
 
Tack för tips! Känns mer eller mindre som att den bör duga då. Kollade vad färgsprutor brukar ha i luftåtgång och där stod cirka upp till 210 liter per min, maskinen jag länkade till klarar 180 l/min så något lägre men finns andra sprutor som inte sväljer lika mycket luft med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.