Måste bara tillägga att vi har vattenburen golvvärme som uppvärmning i huset, så dom slangarna kommer vi inte undan.

Tack Mikael, ska göra det.
 
Det går alldeles utmärkt att bygga våtrum ovanpå glespanel. Min invändning mot glespanelen i ert fall har uteslutande att göra med att den inte bidrar till att stärka bjälklaget. Hade det varit tillräckligt starkt från början hade glespanelen funkat bra.

Det går bra att sätta in en radiator i badrummet, även om resten av huset har golvvärme.
 
Golvvärmen kan läggas i spårad golvspånskiva och bygger då inget extra (möjligtvis ett par tiondelar på grund av fördelningsplåtar). Detta kan du flytspackla direkt på. Typiskt min. 15 mm spackel vid golvbrunnen om du har elvärme och sedan är det fallet som avgör vad det blir på tjockaste stället. Och sen ungefär 10 mm till för fix och klinker. Tjocklek på tätskikt av folietyp försummar jag. Så ytskikt ca 22+15+10=47mm över bjälklag vid brunnen. En rimlig gissning är att fallet ger 20 mm till vid tröskeln, alltså 67 mm över bjälklag. I angränsande utrymme har du 28 mm (?) glespanel och kanske 14 mm parkett, alltså 28+14=42 mm över bjälklag. Då är det 25 mm höjdskillnad som man får lösa med tröskeln.

Fallet kan du räkna noggrannare på själv om du kollar BKR:s branschregler.

Detta vara en av många lösningar för att ge ett räkneexempel. Kanske ska du ha 25 mm massivt golv utanför badrummet, då börjar skillnaden bli modest.
 
J justusandersson skrev:
Det går alldeles utmärkt att bygga våtrum ovanpå glespanel. Min invändning mot glespanelen i ert fall har uteslutande att göra med att den inte bidrar till att stärka bjälklaget. Hade det varit tillräckligt starkt från början hade glespanelen funkat bra.

Det går bra att sätta in en radiator i badrummet, även om resten av huset har golvvärme.
Vad snyggt.
 
....
 
  • Illustration som visar uppbyggnaden av ett mellanbjälklag i en våtrums-konstruktion, inkluderar mått och materialspecifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bernieberg Bernieberg skrev:
Golvvärmen kan läggas i spårad golvspånskiva och bygger då inget extra (möjligtvis ett par tiondelar på grund av fördelningsplåtar). Detta kan du flytspackla direkt på. Typiskt min. 15 mm spackel vid golvbrunnen om du har elvärme och sedan är det fallet som avgör vad det blir på tjockaste stället. Och sen ungefär 10 mm till för fix och klinker. Tjocklek på tätskikt av folietyp försummar jag. Så ytskikt ca 22+15+10=47mm över bjälklag vid brunnen. En rimlig gissning är att fallet ger 20 mm till vid tröskeln, alltså 67 mm över bjälklag. I angränsande utrymme har du 28 mm (?) glespanel och kanske 14 mm parkett, alltså 28+14=42 mm över bjälklag. Då är det 25 mm höjdskillnad som man får lösa med tröskeln.

Fallet kan du räkna noggrannare på själv om du kollar BKR:s branschregler.

Detta vara en av många lösningar för att ge ett räkneexempel. Kanske ska du ha 25 mm massivt golv utanför badrummet, då börjar skillnaden bli modest.
Tack, bra räkneexempel! Tror golvet som ska läggas är 10 mm, så det blir ju perfekt!
 
J justusandersson skrev:
Det går alldeles utmärkt att bygga våtrum ovanpå glespanel. Min invändning mot glespanelen i ert fall har uteslutande att göra med att den inte bidrar till att stärka bjälklaget. Hade det varit tillräckligt starkt från början hade glespanelen funkat bra.

Det går bra att sätta in en radiator i badrummet, även om resten av huset har golvvärme.
Hur skulle glesreglarna ha kunnat stärka upp bjälklaget? Vad är fel?
 
catherineb catherineb skrev:
....
Men 45x195 duger inte med din spännvidd så det går inte att använda den lösningen i ditt fall.
 
Glespanel kan aldrig förstärka ett bjälklag. Den har fel riktning. Bjälklaget måste vara tillräckligt styvt i sig. Detta uppnås genom att golvbjälkarna har tillräckliga dimensioner, ligger tillräckligt tätt och inte har för stor spännvidd.
 
catherineb catherineb skrev:
Hur skulle glesreglarna ha kunnat stärka upp bjälklaget? Vad är fel?
Det är inte något fel i hur glesen ligger men i den konstruktionen hjälper de inte till att styva upp bjälklaget.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Men 45x195 duger inte med din spännvidd så det går inte att använda den lösningen i ditt fall.
Hur räknar man på det då?
 
Mikael_L
catherineb catherineb skrev:
....
Mmm, här finns lite siffror på max spännvidd på bjälklaget, som belyser ditt problem.

Här är länk till byggkeramikhandboken
https://www.bkr.se/fakta/byggkeramikhandboken/
Och BBV https://www.bkr.se/fakta/branschregler/
Men lite dåligt med vad för krav som ställs på bjälklaget i bjälkarnas längdriktning, vad jag kunde se vid en snabb koll. Jag kanske missade det ...
Men annars utgår de nog ifrån att det ska vara byggt enligt boverkets byggregler eller så, tror jag.

Men i denna skrift hittade jag lite regler också, på sid 7 i PDF'en (2 av 4 i rapporten i PDF).
https://www.sakervatten.se/download...lagets-uppbyggnad-i-vatrumskonstruktioner.pdf
 
catherineb catherineb skrev:
Hur räknar man på det då?
Det står ju i tabellen du bifogade att max spännvidd med 45x195 C24 är 3,0 m och du har 3,9 m. 45x220 C24 tillåter max 3,4 m spännvidd. Och med en utbredd last ökar nedböjningen upphöjt till 4 med längden så det är inte ”nästan ok”.
 
  • Gilla
catherineb
  • Laddar…
Har kollat ritningen nu och Spännvidden är 2.9 meter, och det sitter dubbla balkar 45x220 under den större delen av badrumsytan.
 
Jag kanske tänker konstigt, men vad händer med balkarna vid en trappuppgång?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.