Mitt mål med denna egenbyggda slipjigg är att vem som helst ska kunna hålla sina kockkniva / köksknivar riktigt vassa.

Kniven i videon är det 6 månader sedan grundslipning. Därefter endast dagligt underhåll med ett dubbelsidigt keramikbryne som sitter i jiggen.

Fördelen med jiggen är att vinklen alltid blir rätt, dvs samma som slipviklen.

Kniven används dagligen och underhålls även av vår näst yngsta som är 10 år:)

Materialkostnad inklusive dubbelsidigt keramikbryne från fällkniven Cc4 är ca 450:-
 
Redigerat:
  • Gilla
K_arlstrom och 17 till
  • Laddar…
Snyggt !
Välkommen till forat !
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Snyggt !
Tack! Material kostnaden för jiggen inklusive brynet är ca 450:-
 
B BjörnLj skrev:
Tack! Material kostnaden för jiggen inklusive brynet är ca 450:-
Vilket bryne och var köpte du det?
Fint bygge!
 
G Gud_ skrev:
Vilket bryne och var köpte du det?
Fint bygge!
Tack! Brynet är Fällknivens cc4. Det har en fin sida och en superfin sida.
Använder den superfina till dagligt underhåll och den andra kanske en gång i månaden.
Det bästa är att först få hjälp med att grundslipa i en väldigt låg vinkel typ 7-9 grader per sida ända ut till skäreggen.
Har man kunskap så gör man det givetvis själv:) Använder själv en Kirunaslip (typ Tormek) för detta ändamål.
Sedan läggar man en trubbigare vinkel med jiggen. När denna vinkel läggs tar jag hänsyn till vilken härdning på stål och vad kniven ska användas till
 
Med jiggen är det enkelt att underhålla eggen. Jag har nu möjlighet att lägga en vassare vinkel än orginal på de flesta knivar och underhålla den så den alltid är lika vass.

Köpte en likadan kniv som jag har sedan tidigare till en god vän. Kunde då inte låta bli att jämföra dessa.
Det får bli en omgång med Kirunaslipen och jiggen även på den nya innan överlämning☺
 
Redigerat:
  • Gilla
Masses
  • Laddar…
finns det en enkel ritning med byggbeskriving å dela med dig av ?
 
Snyggt bygge. Själv har jag en sån här som bygger på samma princip, billigare men inte lika snygg.
 
  • Gilla
BjörnLj
  • Laddar…
A
Fantastiskt :D
 
  • Gilla
BjörnLj
  • Laddar…
C cazet skrev:
finns det en enkel ritning med byggbeskriving å dela med dig av ?
Är rätt kass på ritningar men ska försöka i skrift och med bilder.
Har själv använt ek och mässing. Av den enkla anledningen att jag tycker det är snyggt och är den tillräckligt snygg får den alltid stå framme. Det underlättar då den bör användas ofta:)

Det som behövs till jiggen är en bit hyvlad 21x70 längd 420mm. Kapa denna så du har en bit på 270 och en på 145. Två träbitar med magneter inlagda, en stående vinkel och en liggande med kantskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träjigg med vinklad kant och två skruvar på tyg med hjärtan, utan den beskrivna magneten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hemmagjord träjigg med ek och mässing, bestående av två kapade trästycken monterade i vinkel på en duk med hjärtdesign.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skippa magneten i mitten som syns på bilden.
Den biten som är 145 lång sågas sedan i vinkel på vardera sida så ovansidan där magneterna ska sitta blir ca 95mm.
Den sidan som är 145 sågas längs med i en vinkel på ca 11 grader. Detta för att den ska stå plant mot bordet.
De magneter jag använder är 12mm i diameter och 4mm tjocka. Borrar 2 hål som är ca 10mm djupa. Lägger i 2 magneter i varje hål. Mina magneter lyfter ca 2,5 kg styck. Finns hyfsat billiga magneter på Biltema. Lägger sedan en kantslist för bänkskivor ovanpå. Denna värms fast med strykjärn. Obs en plupp på värmen annars rinner limmet iväg:) ja tycker det är enklast värma dit en något från stor bit och sedan skära rent med rakblad. Putsar sedan kanterna med sandpapper
Fråga gärna om det är något som är oklart så här långt
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Snyggt bygge. Själv har jag en sån här som bygger på samma princip, billigare men inte lika snygg.
Det är funktionen som är det viktigaste
Jag valde fasta vinklar för att minimera risken att det blir fel och för att hålla det så enkelt som möjligt
 
C cazet skrev:
finns det en enkel ritning med byggbeskriving å dela med dig av ?
Längst bak på jiggen borrar jag ett hål ca 15 mm djupt. Hålet diameter ska vara 8mm.
Använder här ett 8 mm mässingsrör. Längden på detta avgör vilken vinkel det blir på slipningen. Mitt är ca 90mm. På min kniv blir då slipviklen ca 13 grader per sida.
Borrar sedan ett hål på 5mm i biten där gängstaven gängas fast. Borrar sedan ett hål på 6,5 mm där mässingsröret till brynhållaren ska glida igenom.

Den sista bilden visar den tunna biten som är stoppet för baksidan av bladet.

Ett tips om man använder ek är att förborra alla skruvhål då det är lätt att dra av skruvarna annars på grund av att ek är väldigt hårt
 
Redigerat:
  • Gilla
Stiftet
  • Laddar…
Filmen sade allt jag behöver veta :D. Genialt. Med en sådan kan vem som helst slipa en kniv bättre än vad jag gör på känsla. Det kanske går att göra en vertikal version som är integrerad med knivlist.
Mvh Findus
 
  • Gilla
sunkann och 1 till
  • Laddar…
C cazet skrev:
finns det en enkel ritning med byggbeskriving å dela med dig av ?
Nu är det bara brynhållaren kvar.
Använder mig här av ett mässingsrör, 6mm i diameter och 500mm långt. 1träkloss 21x21x30mm och en kloss som är 21x21x45mm.
Börja med att gänga röret invändigt med en gängtapp, m5. Borra den klossen som är 30mm lång med ett 6mm borr rakt igenom på längden mitt i. Trä sedan på den på röret.
Den ska sitta så att avståndet från kanten till kanten på röret, den delen som är gängad är 145mm. Borra ett litet hål genom klossen på tvären och igenom ena sidan på röret.
Där sätter du sedan en skruv så inte sen klossen kan flytta sig.
Borra sedan ett hål på 6mm i diameter rakt igenom på längden i den klossen som är 45mm lång. Borra sedan med ett borr på 8,5mm i samma hål men bara 35mm djupt.

Trä på klossen med hålet som 6mm först på den ende av röret som är gängad. Trä sedan på en bit tryckfjäder på som är ca 50mm lång. Dra till sist fast en skruv, m5 som stoppskruv för fjäder där du tidigare gängade röret. Klart!
Detta tog nog längre tid än att bygga en men hoppas detta till någon hjälp☺
 
Redigerat:
  • Gilla
Stiftet och 1 till
  • Laddar…
Kanon få se om man kommer till skott och gör en själv , eller om man tar den enkla vägen över ebay
Med vänlig hälsning cazet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.