Hej! Har ett trähus på ett plan med källare på 89 kvm fördelat på 3 rum+kök. Kommer om några år behöva ha minst ett rum till åt barnen så har börjat fundera på utbyggnad. Får för kommunen bygga ut 40 kvm fast endast bakåt mot gräsmattan. Jag skulle helst vilja slippa att gräva ut mer källare och istället gjuta platta men måste såklart vara öppen för även den möjligheten. Om platta gjutes tänker jag att det får bli en halv våning ner till utbygget och sen en halv trappa vidare därifrån in till den befintliga källaren. Lägg på bilderna dock märke till den lilla nivåskillnad som finns på tomten bakåt. Omöjliggör det något eller går det ändå att gräva ur eller jorda upp?

Vad tror ni? Skulle det även kunna gå att bygga utbyggnaden med övervåning på något sätt? Är tacksam för alla tankar och idéer om vad som är smidigt, billigt och bra!

Vänligen Alex
 
  • Ett rött trähus med vita knutar och en källartrappa, gräsmatta med liten nivåskillnad för tänkt utbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålat trähus med källaringång och nivåskillnad på gräsmattan, potentiell utbyggnadsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålat trähus med en källare, omgiven av gräsmatta med liten nivåskillnad i bakgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med gräsmatta och nivåskillnader bakom en röd trävilla, möbelgrupp och barnleksaker synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett trähus i ett plan med gräsmatta, tänkt för planerad utbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålad husgavel med gräsmatta och liten nivåskillnad, möjlig utbyggnadsplats för hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritade arkitektskisser av enplans trähus med markerad potentiell utbyggnadsdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett enplans trähus med indikation på planerad 40 kvm utbyggnad åt gräsmattans håll och existerande nivåskillnad på tomten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Små enplanshus med valmade tak är inte det lättaste att bygga till med bra resultat. Den logiska tillbyggnadsmöjligheten är dessutom redan utnyttjad. Att bygga 40 kvm i två plan är nog inte lämpligt, ens om det är möjligt. Då försvinner mycket yta till trappor. Ett annat problem är att placera tillbyggnaden så att den inte gör befintliga rum mörka. Den enda vettiga tillbyggnad som jag kan föreställa mig är att förlänga vardagsrummet utåt och ta bort den befintliga verandan samt återställa den inre delen av vardagsrummet som sovrum. Se bifogade skiss.
Handritad planskiss av enplanshus med markerad potentiell tillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Små enplanshus med valmade tak är inte det lättaste att bygga till med bra resultat. Den logiska tillbyggnadsmöjligheten är dessutom redan utnyttjad. Att bygga 40 kvm i två plan är nog inte lämpligt, ens om det är möjligt. Då försvinner mycket yta till trappor. Ett annat problem är att placera tillbyggnaden så att den inte gör befintliga rum mörka. Den enda vettiga tillbyggnad som jag kan föreställa mig är att förlänga vardagsrummet utåt och ta bort den befintliga verandan samt återställa den inre delen av vardagsrummet som sovrum. Se bifogade skiss.
[bild]
Jag tackar för god input! Ett problem (som du förstås inte kunde veta =)) är att det står en vedkamin i den inre delen av vardagsrummet som jag inte gärna bygger in i ett sovrum. Men vad tror du om att göra som skissen nedan, dvs bygga med en liten hall som utmynnar i ett sällskapsutrymme längst in? Samt flytta fönstret i det lilla sovrummet mot gavelsidan istället. Lägga utbygget på marknivå och ha mindre trapp ned till hall..
 
  • Handritad skiss av en husplan med föreslagen ombyggnation markerad i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, flytta fönstret i sovrummet var något jag funderade på senast. Det är klart att om du kommer ner på marknivå, så ökar möjligheterna till en snygg taklösning. Västerläge är bra för ett sådant rum. Jag har själv en vardagsrumstillbyggnad som ligger 80 cm lägre än resten och det är faktiskt ett trevligt tillhåll.

En elegant trappa och inte för mycket mellanväggar, så kan det nog bli bra. Takformen behöver nog vara ett pulpettak utåt.
 
Ursäkta det dröjande svaret! Ser du några nackdelar med att bygga på marknivå? Jag tänker att det blir svårt att dränera eller på annat sätt göra ingrepp på källarväggen exempelvis..
 
Inte rent principiellt. Befintliga källarväggar kan behöva en egen ventilering. Dräneringsbehovet beror på markens beskaffenhet, men det går att lösa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.