Var kan jag hitta en bra konsol till Nibe Eminent 55 R varmvattenberedare?

Jag ska montera den liggande i källaren. Det är en avsats på berget under stugan där jag ska placera den, endast för sommarvatten.

Denna Nibe Eminent får monteras liggande, jag tänkte även ha lite lutning mot avtappningskranen så den blir lätt att tömma på hösten. Berget är inte plant, så jag skulle behöva justerbar konsol typ den på undre bilden som Nibe har till sin större 150 liters VVB.

Ett alternativ kunde även vara att hänga den under trossbotten och fästa med farexband i golvreglarna, men kanske buktar plåten in på VVB om det blir 50 liter vatten i den när allt hänger i dessa band?

Bild Nibe Eminent 55 R

Teknisk ritning som visar mått och komponentplacering för Nibe Eminent varmvattenberedare.

Bild Nibe 150 liters VVB med bra konsol:
Liggande Nibe Eminent 55 R varmvattenberedare monterad på justerbar svart konsol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Krilleman
Den beredaren är tilltänkt att ligga på plant underlag. Jag har då aldrig sett någon konsol för liggandes montage till denna. Men någon annan kanske har mer info i ärendet?! @skutten11 eller @lordi kanske?

Bygg en liten plattform av tryckimpregnerat virke och lägg den på är nog det enklaste skulle jag tro. Då kan du ju få lite lutning på den också som du själv önskar.
 
Nej, jag har inte sett ngn konsoll för liggande montage till den. Blir nog till att knåpa ihop något själv. Kanske två liggande takjärn eller liknande, som hänger i pendlar under trossbotten?
 
Nu får du visualisera det jag tänker.

Anta att det är 4 hål för infästningen, borra 4 hål på avsatsen för, antingen injekterar du fast 4 gängstänger, eller monterar dragankare eller liknande, skruva på en mutter, justera muttern i plan eller med fall.

Vad tror du?
 
Ja den är nog tänkt att ligga på en plan yta. Den enda infästningen som finns är väggfästet, två gummikuddar följer med också.

Illustration av väggfäste, gummikuddar och en varmvattenberedare, med en detaljbild på handen som placerar en gummikudde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har en bit röd formplyfa liggandes, kan ju såga till en skiva som är lika stor som VVB. Sedan skulle jag behöva fyra fötter som är höj och sänkbara cirka 5-6 cm.

Kollade IKEA ben till köksskåp i rostfritt, men de har bara 2 cm justering.

Kanske enklast borra ned fyra M10 expander i varje höna på plyfaskivan och ställa höjden med mutter samt stora brickor.

Borde inte beredaren fästas på något sätt eller ligger den still på en skiva?

Ett spännband runt hela VVB, eller en kantlist som sticker upp någon cm runt plyfaskivan kunde kankse vara något?
 
S Superrobban skrev:
Ja den är nog tänkt att ligga på en plan yta. Den enda infästningen som finns är väggfästet, två gummikuddar följer med också.

[bild]
Jag har en bit röd formplyfa liggandes, kan ju såga till en skiva som är lika stor som VVB. Sedan skulle jag behöva fyra fötter som är höj och sänkbara cirka 5-6 cm.

Kollade IKEA ben till köksskåp i rostfritt, men de har bara 2 cm justering.

Kanske enklast borra ned fyra M10 expander i varje höna på plyfaskivan och ställa höjden med mutter samt stora brickor.

Borde inte beredaren fästas på något sätt eller ligger den still på en skiva?

Ett spännband runt hela VVB, eller en kantlist som sticker upp någon cm runt plyfaskivan kunde kankse vara något?
Väcker en gammal tråd här. Undrar hur det gick med den liggande monteringen? Finns det nån bild månne hur du gjorde?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.