Hej!
Jag har köpt en lägenhet från -50 talet som jag renoverar. På varddagsrummet fanns det ett gammalt fiskbensparkett där varje enskild träbit var nerspikad på betonggolvet.
Nu när jag har tagit bort gamla golvet ser jag att betongolvet har spruckit på flera ställen. Hade ingen rätskiva så tittade lite snabbt med en parkettplanka och det verkar finnas ojämnheter på ca 7mm.
Jag bifogar in lite bilder på golvet.
Behöver jag reparera sprickorna? Med vad isf? Golvet känns ändå stabilt.
Måste jag flytspackla eller kan jag jämna ut det med grålumppapp eller annat material?
Jag har köpt barlinek 5GC parkett. Kan jag montera detta golv och sen plocka isär utan att skada det ifall resultatet blev dåligt?

Ursäkta att det blev många frågor. Är väldigt tacksam om ni kan hjälpa mig.

PS: Under parkettgolvett fanns något svart pappmaterial som satt löst. Med det finns svarta rester på golvet som sitter hårt.
Gamla spruckna betonggolv i renoverad lägenhet med arbetsmaterial och svarta rester från tidigare golvbeläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprucket betonggolv med rester från gammalt material, fötter och verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprucket betonggolv med rester av svart pappmaterial och spikhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprucket betonggolv med svarta rester av gammalt pappmaterial efter borttaget fiskbensparkett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
slipa av golvet och få bort allt svart. ibland börjar sånt lukta
 
BirgitS
K Kuhrazee skrev:
Med det finns svarta rester på golvet som sitter hårt.
Är det något som verkar vara lim?
I så fall kan det vara svartlim som innehåller asbest. Kanske bäst att skicka in ett prov för test i så fall. Men asbest är inte farligt så länge det får vara i fred men börjar man slipa är det en annan sak.

Gick det inte att rädda stavparketten med slipning?
Det är ju väldigt många som tycker att det är värt mycket pengar med ett original stavparkett jämfört med billigt nutida parkettgolv.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det något som verkar vara lim?
I så fall kan det vara svartlim som innehåller asbest. Kanske bäst att skicka in ett prov för test i så fall. Men asbest är inte farligt så länge det får vara i fred men börjar man slipa är det en annan sak.

Gick det inte att rädda stavparketten med slipning?
Det är ju väldigt många som tycker att det är värt mycket pengar med ett original stavparkett jämfört med billigt nutida parkettgolv.
det är tjärpapp. används mycket under trägolv
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
BirgitS
K Klasklättermus skrev:
det är tjärpapp. används mycket under trägolv
Men brukar tjärpappen sitta hårt fast?
 
K Klasklättermus skrev:
det är tjärpapp. används mycket under trägolv
s
BirgitS BirgitS skrev:
Men brukar tjärpappen sitta hårt fast?
det som händer är att man spiller grejer.
även mekanisk påverkan kan göra att den fäster sig.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för era svar!
Kollade lite snabbt golvet med rätskiva. Det var inte så ojämnt. Funderar på att lägga 5mm foam istället för 3mm. Det borde väl hjälpa till mer med att jämna ut?
Behöver jag ta bort allt det svarta? Är ganska säker på att det inte är asbest, men blir rädd. Kommer det att lukta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.