RV-K-kabel
5G2,5 mm² 20 m
Tänkte eventuellt få el ut till uthuset ca 25m nergrävda längd plus kanske 5m per "hus" längs vägg mm . Tänkte gult rör från Bauhaus i 10m längder . 3st med 2 skarvar på röret.
Vad är kravet på djup? Är det 60,cm? Låter mycket . En liten undercentral i uthus med jfb är väl halvt dumt att inte sätta upp.

Vad tror ni om kabeln ovan? Finns i 50m längd med så det inte blir någon skarv . 1299kr för 50m .
Eller blir det billigare att låta elektriker ha med kabel och central?

Röret kommer längst huset ligga under en altan som är ca halvmeter ovan mark . Behöver röret grävas ner lika djupt även där eller kan det ligga bara under ytan .några meter fram tills de går genom väggen till husets central.

Jag bara frågor om råd innan så jag har något att säga när jag väl tar hit elektrikern, gräva ner rören är väl tillåtet själv?
 
tommib
Nja.... det tvistas om huruvida det är tillåtet att gräva ner rören själv. Det bästa är nog att kolla med elektrikern hur hen vill ha det. Ett rätt bra sätt är att gräva själv och lägga i röret men inte återfylla innan elektrikern varit där.

Angående djup så finns det inget lagkrav på egen tomt men det är lämpligt att förlägga röret på minst 30-35 cm djup så att man inte når det med ett spadtag.

Du bör inte använda de billiga rören, i alla fall inte om du förväntar dig att elektrikern ska godkänna det. Vad du vill ha är rör med slät insida. De är betydligt dyrare, men lättare att dra kabel i. De andra fungerar också men räkna med att elektrikern rynkar på näsan åt dem.

Elektrikern kommer med all säkerhet vilja leverera både kabel och central, till ett dyrare pris än vad du kan köpa dem för. Om du köper grejerna själv, var beredd på att elektrikern vill ha ett högre timpris. Köp inte biltemagrejer, köp Hager/Garo/Schneider eller liknande så slipper du gnäll om skitmateriel.

Du bör definitivt sätta upp en central i uthuset. Beroende lite på vad det är för uthus skulle jag överväga att lägga centralen parallellt med husets central och inte avsäkra efter mätarsäkringarna. Det kräver en grövre kabel, vanligen 5G6, men kan vara värt det. Merkostnaden är några tusenlappar på den sträckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.