L
useless useless skrev:
Jag ska ta bort det.
Gör du det själv? Jag har så mycket eldragningar och liknande i mitt eternittak att jag drar mig för att ta bort det.
 
Jag river ut allt annat också, så duken kommer att försvinna av bara farten...
 
L
useless useless skrev:
Jag river ut allt annat också, så duken kommer att försvinna av bara farten...
Ta det piano då bara :)
 
L
NU har jag testat.

Trots trägen bearbetning med den lille brännaren så gick det inte att få eld på f-skapet, som mest glödde det i några fibrer.

Alltså asbest trots allt. Gasbrännare monterad på gasflaska står i snön, använd för att testa material för asbest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bränt material med glödande fibrer som inte tar eld, misstänkt asbest på en byggnadsdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Här är förresten en ny liten asbestkälla. En slags packning som heter TESNIT. Rund brun packning märkt "TESNIT" bredvid en metallfläns på en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brun TESNIT-packningsmaterial med text tryckt i svart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brun packningsmaterial TESNIT med möjlig asbesthalt på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logotyp för TESNIT Compressed Asbestos Material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
L
Och en liten bild på vad som låg på marken utanför asbest-containern på tippen. Tur att man inte har asbest-fobi! :)
Fibriga materialrester som liknar asbest på snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fast det där hade jag nog antagit vara glasull, dock utan att ha några djupare kunskaper om asbest.
 
  • Gilla
Asbesträdd och 1 till
  • Laddar…
L
jac jac skrev:
Fast det där hade jag nog antagit vara glasull, dock utan att ha några djupare kunskaper om asbest.
Ja, hoppas att det var så.
 
Ser ut som ullen i gammal rörisolering. Där det inte är isoleringen som är "skadlig" utan det som är lindat på men jag antar att de slänger allt utav bara farten.
 
  • Gilla
Asbesträdd och 1 till
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Här är förresten en ny liten asbestkälla. En slags packning som heter TESNIT.[bild][bild][bild][bild]
Packningen är nog inte helt ny.
Tesnit finns fortfarande och har tagit fram ersättningsmaterial för asbest, bl a grafit.
 
L
D Deathtrip2000 skrev:
Packningen är nog inte helt ny.
Tesnit finns fortfarande och har tagit fram ersättningsmaterial för asbest, bl a grafit.
Det ligger varubeskrivningar på nätet om Tesnit som just compressed asbestos - så det säljs fortfarande på det sättet - men de säljer nog en annan variant här i västvärlden nuförtiden. Men det förekommer en hel del slarv och fuffens så helt säker kan man aldrig vara.
 
L Lärospånet skrev:
Det ligger varubeskrivningar på nätet om Tesnit som just compressed asbestos - så det säljs fortfarande på det sättet - men de säljer nog en annan variant här i västvärlden nuförtiden. Men det förekommer en hel del slarv och fuffens så helt säker kan man aldrig vara.
det är forfarande ett bra matrial asbest.
det bryts över 1000000 ton asbest förra året.
från ryssland, kina, kazakhstan,brasilien( har säkert glömt något land)
 
L
K Klasklättermus skrev:
det är forfarande ett bra matrial asbest.
det bryts över 1000000 ton asbest förra året.
från ryssland, kina, kazakhstan,brasilien( har säkert glömt något land)
Mycket riktigt.
 
L Lärospånet skrev:
Mycket riktigt.
skulle också skriva att att asbest och mindre trevliga grejer andas vi in dagligen
 
L
K Klasklättermus skrev:
skulle också skriva att att asbest och mindre trevliga grejer andas vi in dagligen
Så är det. Det är därför bra att göra vad man kan för att få ner förekomsten något.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.