Hej,
Vi har precis renoverat badrummet och vi är generellt nöjda förutom med en sak. Elgolvvärmen som lagts ger alldeles för dålig värme. Det blir knappt ljummet på golvet även om man maxar termostaten. På vissa ställen är det dessutom iskallt, t ex vid väggen nära toaletten, så det är iskallt där man har ena foten och ljummet vid andra foten vilket inte är så skönt.

Jag har pratat med firman som gjorde arbetet och efter lite felsökning medger de att de lagt för svaga slingor alternativt för få slingor.

Jag funderar nu på vad jag ska kräva för kompensation för detta. Vad säger ni? Ska man kräva att de gör om allt och bryter upp golvet? Är dock inte jättesugen på det eftersom vi nu flyttat in i huset. Eller ska jag kräva avdrag på priset. Frågan är hur mycket man då borde kräva procentuellt av totalkostnaden. Vad säger ni? Är intresserad av att höra era åsikter.

// Fopes
 
S
Hur ser det ut med driftindikeringen . slocknar den vid drift . kanske givaren ha kommit för nära V-kabeln
i golvet , det går att prova med att dra tillbaka den lite
Förhoppningsfullt är att den ligger i en slang ( normalt ) och inte i flyten och ska ligga mitt mellan 2 slingor
Om den kommer lite ifrån så känner den inte tempen så snabbt utan golvet blir mer jämnvarmt
 
OM den är för klen, så kommer den inte att kunna värma badrummet, du kommer att behöva en annan värmekälla. Det verkar inte acceptabelt. OM det bara är en komfortfråga, att delar av golvet känns kalla, och det tydligen faktiskt beror på fel i läggningen (låter märkligt), då kanske man kan nöja sig med pengar. jättesvårt att bedöma, men typ 5 - 10 000.

Som sagt viktigt att reda ut vad det verkligen är för fel. Hur stor effekt är det på slingan? Hur stort är rummet. Vad har de sagt om läggningsfelet?

Man kanske skulle överväga att filma golvet med IR kamera (tror det finns att hyra för måttlig peng).
 
Termostaten verkar vara igång hela tiden. Har ställt in den på 30grader manuellt men golvet är ljummet. När det var minusgrader ute så var badrummet rätt kallt. Golvvärmen klarade definitivt inte att värma rummet då. Jag måste skaffa en termometer så jag kan mäta hur varmt golvet är vid olika inställningar och utomhustemperaturer.

Det står att kabeln är 4mm och har en effekt på 10w/meter. Rummet är ca 5,5m2. Låter det ok?

Firman trodde att det var för svag slinga. Men jag pratade bara som hastigast med dem så jag vet inte vad de kommer säga när jag kommer med ersättningskrav.
 
Det intressanta är hur stor effekten är på hela kabeln, alltså hur lång kabeln är. De flesta värmekablar säljs i fasta längder, och får absolut inte kapas. Exakt fabrikat och kabeltyp vore också bra att veta.

Effekten 10w/m är normal, men det gäller hur tätt kabeln läggs. Har för mig att max effekt är 100w/kvm, att kabeln alltså läggs cc 10cm. Tätare får den inte läggas, för då brinner den av.

Det kan vara fullt normalt att det är en zon runt toan där det inte ligger kabel, den får inte ligga under toan. Inte heller under möbler som står på golvet.

Kablar finns i två huvudvarianter, seriersistiva och parallellresistiva. Serievarianten har motståndstrådar som går från ände till ände av kabeln, och värmer. Strömmen går då hela vägen till bortre änden av kabeln, där den vänder in i returtråden. Sådana kablar får av naturliga skäl inte kapas, även om man skulle koppla ihop motståndstråden med returtråden i den "nya" änden, så blir strömmen för hög, man behöver hela längden av motståndstråd för att begränsa effekten till den önskade.

Parallellvarianten innehåller två vanliga ledare som leder ström, de ligger inbakade i en halvdålig isoleringsmassa, ström läcker från den ena tråden till den andra via den medvetet dåliga isoleringen, det uppstår då värme i isoleringen. Det läcker utefter hela kabelns längd. Därmed blir det en viss effekt per meter. Sådana kablar får kapas, bara man kan isolera änden på ett godkänt sätt. De parallella brukar också ha en temperaturbegränsande egenskap, om kabeln blir för varm på en bit, så blir isoleringen "bättre" där det är varmt, det går mindre ström mellan trådarna, och överhettning av den biten förhindras. Det brukar kallas "självreglerande".
 
Vad är det för märke på termostaten? Vissa har möjlighet att styra på golvsensor och/eller rumsgivare .. Om ni har det varmt i huset i övrigt kan det göra så att rumsgivaren slår av ...
 
Hur lång kanel har dom lagt i golvet? Dom har sagt att den kanske är för klen, fråga vilken totaleffekt de har installerat.
Vad har du betalat för värmekabeln?

5,5m2 borde ha totaleffekt på ca 600W
Pris på sådan skall inte vara över 3000 SEK inkl moms.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad är det för märke på termostaten? Vissa har möjlighet att styra på golvsensor och/eller rumsgivare .. Om ni har det varmt i huset i övrigt kan det göra så att rumsgivaren slår av ...
Om man installerat för lite effekt så är termostaten oväsentlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.