Tjenare!

Jag har en kamin i mitt allrum, och i taket ovanför denna kamin har jag en ventil där det sugs upp varmluft som sedan leds i ett rörsystem på vinden och trycks ut i köket via en ventil i taket.

Rörsystemet är 100 mm, och i detta system sitter idag en rörfläkt från biltema art: 46343, som styrs av en strömbrytare i allrummet, av/på.

Rörfläkten ger precis lagom mängd luft, cirka 100m3/h.

Men grejen är att det väsnas rätt mycket.. både där luften sugs in över kaminen, men även i ventilen i taket i köket. Det verkar vara själva luftflödet som låter tycker jag, och kanske inte så mycket av fläkten. Fläkten låter väl också såklart.

Finns det sådana fläktar som är extremt tysta, eller som eventuellt flyttar lite mindre luft till förmån för ett tystare system?
Jag satte nyss in biltema flälten eftersom den förra pajjade.. det var en Fresh D100 som flyttade 54m3/h, och den lät lite mindre. Den går dock inte att få tag i längre, och alla andra fläktar verkar ligga bra mycket högre i kapacitet, och med det kommer väl högre ljudnivå antar jag?

Nån som har tips hur man får det så tyst som möjligt?
 
Hur hög effekt har fläkten?
Är den under 300 W kan du koppla in den på en dimmer t.ex. PLEJD Dim-01 då kan du låta den gå automatiskt i olika varvtal vid olika tider, även reglera från en smartphone.
Dom fästa fläktar blir märkbart tystare om man sänker varvtalet 10-20%
 
L Leif i Skåne skrev:
Hur hög effekt har fläkten?
Är den under 300 W kan du koppla in den på en dimmer t.ex. PLEJD Dim-01 då kan du låta den gå automatiskt i olika varvtal vid olika tider, även reglera från en smartphone.
Dom fästa fläktar blir märkbart tystare om man sänker varvtalet 10-20%
Ja den ligger endast på 14 watt. Men tror inte den är dimbar dock..
 
L Leif i Skåne skrev:
Hur hög effekt har fläkten?
Är den under 300 W kan du koppla in den på en dimmer t.ex. PLEJD Dim-01 då kan du låta den gå automatiskt i olika varvtal vid olika tider, även reglera från en smartphone.
Dom fästa fläktar blir märkbart tystare om man sänker varvtalet 10-20%

Jag är ingen elektriker precis, så hurkopplar jag denna plejd dimmer i den apparatdosan som strömbrytaren till fläkten sitter i idag? Och vilken dimmer kan jag använda isf? Och jag tror bara att jag har fas och nolla draget bakom strömbrytaren som sitter där idag.

Hur kopplar jag då en sådan plejd? Och hur kopplar jag sedan dimmern i plejddosan?
 
Ljudnivån skulle minska betydligt om du kunde byta den sista metern i varje ände mot en 120 (125?) flexibel ljuddämpare.
Fast jag gissar att en sådan operation inte är vad du är sugen på just nu? :D
 
Lostmoose Lostmoose skrev:
Ljudnivån skulle minska betydligt om du kunde byta den sista metern i varje ände mot en 120 (125?) flexibel ljuddämpare.
Fast jag gissar att en sådan operation inte är vad du är sugen på just nu? :D
Oj, nja någon sådan operation är inte aktuellt.. det har du helt rätt i! Men en rörfläkt som kanske flyttar aningen mindre luft då? Typ mellan 50-80 m3/h iställetför 100 som jag har nu.. bara det att jag hittar ingen sådan..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.