Hej!

Undrar om någon kan hjälpa mig.

Funderar på att renovera tvättstugan och kanske slänger in en helstängd duschkabin. Alltså en sådan som man köper i delar och bara monterar.

Min fråga är då. Måste man ha samma våtrumszon för en sådan här duschkabin som när man har badkar om ni förstår vad jag menar?

Detta är en gammal källare och ägaren innan la typ linoleumgolv.

Om man inte slänger in duschkabin vilken zon ska man då ha? Räcker det med sådant linoleum golv som man har i tvättstugor. Eller kan man köra kakel och klinker bara?

Tacksam för lite svar och förklaring

MVH

Malisan
 
Redigerat:
Åsa Lund
Golvbrunn avgör om rummet är våtrum eller ej.
Om du ska lägga golv så välj granitkeramik i källare.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Golvbrunn avgör om rummet är våtrum eller ej.
Om du ska lägga golv så välj granitkeramik i källare.
Jag har en golvbrunn men vilken zon ska man ha? Golvet ligger på grunden och många säger, tror inte min grund är sådan, men att limmet på våtrummet kan lösas upp om grunden är fuktig
 
Om vi bortser från duschen, så gäller i tvättstuga att du skall ha tätskikt på golvet och 5 cm upp på väggen.

En fristående duschkabin är en liten gråzon. Det verkar som tolkningen nu är att den är som vilken dusch som helst, att alltså hela rummet skall ha tätskikt osv. Det har funnits tolkningar av reglerna som säger att våtrummet är inne i kabinen, och kabinen kan man i princip ställa upp på parkettgolvet i vardagsrummet. Men den tolkningen verkar ha "förlorat" om man läser de senare utgåvorna av standarder från BKR och GVK, men det är inte tydligt i reglerna.

Om detta är i ett rum där man kan tänkas sig att det finns tillskjutande fukt utifrån, som i en äldre källare, då skall det inte vara tätskikt alls, men just där man slabbar mycket som vid en golvbrunn, rekommenderas ändå att man sätter tätskikt på någon kvadratmeter.
 
Kan man undvika att det blir ett våtrum om man ansluter duschkabinen direkt till avlopp? Behöver i så fall finnas vattenlås och breddavlopp på kabinen. Med andra ord så blir installationen av kabinen ungefär som ett tvättställ.
 
Det finns inga lagar om detta. När en del skriver ”skall” så är det fel. Om det är i en gammal källare då kan du gör som du vill. Det är små risker för skada. En kabin med rör direkt till avlopp är perfekt.

Edit ovan gäller gammal källare ...

Obs Man bör följa f-bolags reglerna. Men med en gammal källare så är det inte det bästa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.