Hej,

Vi går i pooltankar och har lite funderingar. Förra året byggde vi ett trädäck som står på stenplattor. Dimensionen på reglerna 190 och ligger på cc 60. Nu till frågan. Vågar man ställa en pool direkt på trädäcket. Har tänkt en rund ca 350 och 90 hög.

/Andreas
 
Fairlane
350 cm i diameter ger en yta på cirka 9,6 kvm.
För varje dm vatten du fyller så ökar vikten med 960 kg. Ska du ha 50cm vatten så är det 4,8 ton!
Om altanen håller eller om stenplattorna sjunker vågar jag inte uttala mig om, men en baknt gjorde samma sak för några år sen och de avbröt påfyllning av vatten rätt snart när de såg hur altanen och stödet under började svikta. Jag vet dock inte vilken dimension de hade eller hur stöttningen var under.
 
S
Är nog ytterst tveksamt att det håller som Fairland säger
Hur högt är det mellan altan och mark , kan du tänka dig att fälla ner den i altanen . lättare att kliva ner än upp , klart det måste vara någon form av lucka så det går att serva om det behövs , brukar vara en lucka på sidan med alla grejer innanför
 
hej, kan räkna fram exakt svar åt dig men jag gissar på att det inte kommer gå. tyvärr.
 
Åh! Det vore ju fantastiskt snällt om du kunde räkna ut det.
 
  • Gilla
Tobbel85
  • Laddar…
S Sjungarn skrev:
Åh! Det vore ju fantastiskt snällt om du kunde räkna ut det.
Ja så klart. då behöver jag veta dimention på reglar (190x?), virkeklass (C??) samt hur du har regla upp, CC60 och på längden?
 
Hej igen,

Reglerna var visst 170.

Så: regel 170*45, trall 28*120. Klass A.
Reglerna ligger på cc 60. Längden ligger dom på 150.
 
  • Gilla
bivven
  • Laddar…
S Sjungarn skrev:
Hej igen,

Reglerna var visst 170.

Så: regel 170*45, trall 28*120. Klass A.
Reglerna ligger på cc 60. Längden ligger dom på 150.
Hej

Har gjort en snabb beräkning och du ligger ca 55% över kapacitet på regel. 170x45.
Säg till om du behöver mer hjälp!
mvh
Bivven
 
  • Gilla
arwa02 och 1 till
  • Laddar…
Oj! Det var typiskt! Då får jag nog tänka om lite. Känns trist att börja såga upp befintlig trall för att sänka ner en pool men det är väl enda alternativet. Jag får slå mig en funderare på detta helt enkelt.
Tusen tack för alla svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.