Omöjlig fråga att svara på, men bara för en jämförelse kanske någon kan ge mig ett litet hum. Jag har ett garage, väl isolerat, avstyckat i 2 delar varav den delen som används mest är på c:a 80 kvadrat.

Just nu använder jag en liten 2kW byggrätt som uppvärmningskälla, den håller c:a 15 grader och det är en lagom temperatur när man är ute och pysslar.

Jag funderar på att investera i en luft/luft värmepump istället för byggfläkten. Dels för att få lite jämnare temperatur, och dels för att jag inbillar mig att det blir billigare att ha pumpen igång istället för byggfläkten?

Med små barn blir det inte garagetid varje dag, så frågan jag ställer mig är om det blir billigare att investera i en pump som får gå i stort sett hela tiden (när det är som allra kallast är jag ändå inte i garaget, så då får systemet vara avstängt) eller att ha byggfläkten som man får slå på någon timme innan man går ut i garaget, samt att den får gå något dygn ibland när man vet att man ska ut dagen efter.

Åsikter? Inputs ? Vad tror panelen blir det billigaste alternativet sett i eldrift?
 
Jag har ett garage där golvytan är 70kvm med öppet till nock 4.2m. Jag installerade en mitsubishi llvp och ställt den på 16grader och den har inte kostat många kronor per dag o hålla varmt trots minus 10 veckovis utomhus. Sen finns dem med 11graders program o drar då extremt lite men var lite för kallt för mig o kostade istället på o värma upp de varje gång ja gick ut.
 
Du bor i dalarna, hur fungerar generellt värmepumpar där? Misstänker du får gå på en som klarar låga utomhustemperaturer. Många stänger av när de blir riktigt kallt. Då kommer du behöva något tillskott. Tror dock alla kommer ge besparing mot värmefläkt.
 
  • Gilla
Börje5
  • Laddar…
Ärligt talat vet jag inte. Vintrarna blir bara mildare och mildare hela tiden, och jag strävar inte efter någon hög inomhustemp, och när det är som kallast har jag faktiskt inga planer att vara i garaget, brukar bli mys inne med familjen uteslutande dom dagar det är såpass kallt, uppskattas att elda i öppenspisen när det är som kallast. Vet dock inte hur det är att stänga av värmepumpar emellanåt, är det något som tar skada av att göra så?
 
Varför skulle inte en luftvärmepump funka i Dalarna?? Vet mååånga som har vinterhus långt norröver där dem har luftvärmepumpar.
 
De flesta märkespumpar ger ju värme nedåt -25 iallafall. Det lär inte vara många timmar per säsong det är kallare än så.
 
  • Gilla
shomakie
  • Laddar…
Kanske var under -15 i 2-3 veckor här i vintras. Finns det någon form av mall vad en luftvärmepump drar i ett genomsnitt på ett år? Spelar ingen roll om yttre omståndigheter, bara jag får något mellan tummen och pekfingret
 
En byggfläkt ger cop på max 1. En llvp ger ofta mer iaf 1,5-2 även om det är riktigt kallt. Sen om det är värt det är en annan femma. Är allt genomkallt tar det lång tid för sakerna att bli varma.
 
Vid optimala förhållanden, strax över noll grader ute, ger en bra pump nästan 4 ggr så mycket värme mot vad den drar.

Enkelt: Fläkten drar 2 och ger 2. Pumpen drar 1 och ger 4

Jag har själv monterat pump i huset där jag bor och halverade elkostnaden jämfört med förra året, pumpen kostade 11.000:- och jag har denna vinter tjänat 6000:-, så efter nästa vinter är pumpen betald.
 
Det jag menar är när värmepumpen stängs av för att de blir för kallt så vill man ha mågon tillskottsvärme de dagarna. Om de är -30 en vecka blir de nog riktigt kallt i garaget. Någon kan nog säga hur många dagar vid -30 som behövs innan de blir minus grader i garaget. Tänk även på om placering av pumpen så luften kan cirkulera både på in och utsida. Är ingen nackdel om den kan stå vid arbetsbänken, kan vara skönt med lite varmare där.
 
Inte kul att stå precis vid inneenheten för en värmepump. Det blåser friskt från den stora fläkten.
 
Krävs väldigt mkt att en pump ska stängas av om jag ens hört talas om det. Nä du TS de är bara o köpa en. Daikin eller Mitsu kan ja rekomendera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.