Jag skulle aldrig anlita dem.

Jag har gjort en snabb kontrollräkning och kommit fram till att för att få godtagbara värden på golvets svikt behöver golvreglarna vara 220 mm höga och ha en skruvlimmad spånskiva därovanpå. Ett sätt att lösa detta på (under förutsättning av att den nedfrästa spånskivan är limmad och skruvad i reglarna) är att limma och skruva en skiva av konstruktionsplywood ovanpå spånskivan och de kvarvarande golvbjälkarna. Helst 21 mm tjock, men i nödfall kan ni gå ner till 15 mm. Plywooden är styvare än spånskiva och fördelar punktlaster bättre till omgivande reglar. Lösningen kan kräva att ni monterar kortlingar mellan bjälkarna så att alla skarvar i skivorna kan skruvas. Det beror lite på måtten.
 
Men resten av övervåningen har inte fastlimmade spånskivor, utan glesregel ovanpå balkarna.. Kommer hela huset rasa ihop när som helst? Det var ju bara ett år sen huset och två likadana till byggdes här i byn, och varken kommunen eller KA har sagt att det är något fel.

Och om vi ska ha en plywood på 21 mm ovanpå den nedfrästa spånskivan så är vi ju uppe I nivå med glesreglerna så man vi ju lika gärna lägga glesregel på det befintliga spånet, men då kvarstår bekymret att vi får en onödigt stor höjdskillnad mellan våtrummet och utanför...
 
Glesreglar ovanpå spånskivan är ingen OK lösning.

Mina uträkningar bygger på de uppgifter om spännvidd som du lämnade. Jag har också utgått från att det rör sig om hållfasthetsklass C 24 på bjälkarna. Idag anses golvbjälklag som består av 45x220 bjälkar med skruvlimmad spånskiva max klara en spännvidd på ca 3,5 meter om man skall följa konstruktionsreglerna. För större spännvidder krävs limträbalkar. Vad är den största höjden på golvet ni kan acceptera?
 
Nu gör jag såhär att jag kontaktar husleverantören och arkitekten som ritade huset, och kollar av om vi kan fräsa ner spån eller ej.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Det är helt klart inte bra att lättvindigt minska höjden på bärande balkar men visst är det nedböjningen, alltså ett funktionskrav, du avser i din beräkning @justusandersson och inte brottgränstillstånd? Så att TS oro blir proportionerlig mot problemet.
 
Mikael_L
catherineb catherineb skrev:
Men resten av övervåningen har inte fastlimmade spånskivor, utan glesregel ovanpå balkarna.. Kommer hela huset rasa ihop när som helst?
Nej det är ingen risk att det rasar.
Det finns god marginal på bärighet för hyggligt god last utan att brott sker, Ni kan säkert rulla in en flygel utan det minsta problem i den vägen.

Problemet ni får har med nedböjning och svikt.
Dvs golvet kommer böja ner och luta märkbart närmast väggarna.
Och svikt märker ni genom att ej konstant last, t.ex. när man går över golvet, medför att det gungar lite.

Själv har jag något underdimensionerat bjälklag i friggeboden (var medveten om detta redan när jag byggde, men tog den risken) och det märks genom att när man går i rummet klirrar två glas som står väldigt nära varandra på bordet, dvs vibrationer och gung i bjälklaget blir såpass stort att det märks som otrevliga effekter.

Men rasar gör vare sig ert bjälklag eller mitt i friggeboden, för marginalen till brott är som sagt väldigt stor fortfarande.
 
Självklart är det funktionskraven jag talar om. Någon risk för brott finns inte. TS kan sova lugnt. Men jag tycker samtidigt att man bör ställa höga krav på nybyggda hus, och blir lätt förtvivlad när jag hör om snickarnas tilltag.
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
K
Jag måste skriva att det är väldigt märkligt att de satt glespanel direkt på reglarna på vissa ställen. Finns det någon anledning till det? Ö
mattiasp mattiasp skrev:
Fundering: om spånet är skruvlimmat borde man flytta tryckspänningarna till spånskivan, vilket den klarar rätt bra. Dessutom föreställer jag mig att spånet har högre E-modul, vilket i så fall gör att spånet tar en stor del av lasten. Är det realistiskt?
J justusandersson skrev:
Nej mattiasp, spånskiva har faktiskt lägre E-modul. 1,8.2,0 GPa jämfört med 6,9-8,7 för plywood och 7,0-13,0 för trä (längs fiberriktningen). Jag hittade uppgifterna på följande adress:
[länk]
Jag tror uppgifterna är korrekta, i varje fall är de rätt beträffande trä.
Om TS kan tala om bjälkarnas spännvidd kan vi kontrollera om det har förutsättningar att fungera ändå. I så fall kan man lägga en tunnare K-plywood skiva över alltihop.
Nu tittade du på E-modulen för dragkrafter, jag skulle också tro att E-modulen (tryck) för spån är högre eller åtminstone motsvarande för trä. Plywood som har fibrer i båda riktningarna borde ha sämre tryckegenskaper...
 
Mikael_L
Och dessutom är deras urtagning uselt gjord.
Inte nog med att de jackat ur, utan de har också sågat nästan dubbelt för djupt, detta medför nog att bortåt hälften av regelns böjtröghetsmoment har gått förlorat.

Eller något sånt va, justus. Du är ju grymt mycket mer haj på sånt här än mig. Visst ökar bärförmågan upphöjt med tre av balkens höjd?
Överblicken av ett träregel med ett för djupt sågat och dåligt utfört urtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Jag måste skriva att det är väldigt märkligt att de satt glespanel direkt på reglarna på vissa ställen. Finns det någon anledning till det? Ö




Nu tittade du på E-modulen för dragkrafter, jag skulle också tro att E-modulen (tryck) för spån är högre eller åtminstone motsvarande för trä. Plywood som har fibrer i båda riktningarna borde ha sämre tryckegenskaper...
Om du googlar vattenburen golvvärme + glesregel + öppet bjäklag så kanske det förklarar något.
 
K
Okej. Då är ju säkert tanken att ni ska glesa upp resten av golvet så att allt kommer i samma nivå? Antagligen är golvspånskivorna där för att uppfylla kraven på stabilitet.

Det måste väl ändå ha varit någon som räknat på det hela. Byggde ni dessutom med en stor hustillverkare borde det väl vara rätt i slutändan...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och dessutom är deras urtagning uselt gjord.
Inte nog med att de jackat ur, utan de har också sågat nästan dubbelt för djupt, detta medför nog att bortåt hälften av regelns böjtröghetsmoment har gått förlorat.

Eller något sånt va, justus. Du är ju grymt mycket mer haj på sånt här än mig. Visst ökar bärförmågan upphöjt med tre av balkens höjd?
Det är riktigt. Om man med bärförmåga menar styvhet, dvs motstånd mot nedböjning. Påkänningen ändras däremot kvadratiskt med höjden men i dessa sammanhang brukar det som sagt vara nedböjningen som är problemet.
 
K
Jag tycker dock att det ser mer ut som att de gjort ett kraftigt blyertsstreck än att de verkligen sågat 2 cm för djupt. Hajade också till först när jag såg bilden.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Så kan det förstås vara, vi hoppas det åtminstone. :)
 
De enda uppgifter jag hittar om tryckhållfasthet hos spånskiva vs plywood och trä är i min gamla Bygg band II från 60-talet. Där anges tryckhållfastheten hos "träspånskivor" till 145 kg/cm2. Motsvarande för furuplywood är 275 kg/cm2 och för trä (fur parallellt fiberriktningen) 470 kg/cm2. Elasticitetsmodulen för spånskivor anges till 0,35 kg/cm2 * 10^5 (motsvarar 3,4 GPa), med noten "Värdena gäller företrädesvis vid flatböjning".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.