Hemmakatten
Har köpt ny bil, ja ny och ny, det är en ny begagnad bil. Då vi kommer att åka mycket i EU blir jag lite fundersam på vilken assistansförsäkring man ska ha. Hittills har vi haft Falck (och som jag faktiskt utnyttjat 3 ggr). Men nu ?ser jag att det finns många bolag, en del billigare än Falck. Vad väljer man.
 
Får man inte assistans via bilförsäkringen? Ifall man har halv och uppåt.
Vad är den stora fördelen med Falck? Jag har fått faktura-reklam från dom flera gånger. Men inte kunnat hitta nån dealbreaker mot vanliga försäkringen.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vad har ditt försäkringsbolag att erbjuda för assistans? Jag har Moderna samt deras assistansförsäkring som täcker EU, billigare än frifräsarna.
 
Jag har LF hel och ett litet tillägg för assistans inom Sverige och EU.
 
Hemmakatten
Jag anmälde bilen till TH där vi har andra försäkringar Antar att det inte går att byta förrän förfallodagen.
 
Jag har en Volvo och där ingår assistans i ett år efter varje service hos en auktoriserad Volvoverkstad, tror det är flera fabrikat som har liknande villkor. Så jag ser ingen anledning till att betala för en Falck assistans försäkring, tror till och med att många allbilsverkstäder erbjuder det.
 
Det kan skilja ganska mycket i villkoren mellan olika assistansförsäkringar.

De flesta gäller vid olika haverier. Men du kan ju råka ut för ett driftstopp som inte är ett haveri, som att du kör slut på bränslet eller tappar bilnyckeln, och då är det inte längre lika självklart att du kan få hjälp av assistansen som bilverkstaden erbjuder. Sen så ingår oftast räddning i din vanliga bilförsäkring, men mot en självrisk på någon tusenlapp.

Jag har för min del kompletterat med en personlig assistansförsäkring från SBM. Den ger mig väghjälp för bilen som jag kör eller som jag är passagerare i, oavsett vem som är ägare, så länge som bilen är nyare än 17 år.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag anmälde bilen till TH där vi har andra försäkringar Antar att det inte går att byta förrän förfallodagen.
Men har inte TH också assistans i försäkringen?
 
Fairlane
H hempularen skrev:
Men har inte TH också assistans i försäkringen?
Jag fick just ett erbjudande från TH och den innehåller bärgning etc, men mot självrisk till skillnad från assistansförsäkringen jag har utanför. Assistansförsäkringen ger också hyrbil i upp till tre dagar om bilen lägger av. Det har jag bara för försäkringsskador på TH.
 
Jag har assistansbolaget. Också en personlig försäkring som gäller oavsett bil och i hela EU. Jag tecknade den när assistansen i vanliga försäkringen slutade gälla när bilen blev för gammal.
 
Hemmakatten
Litan uppdatering. Kia har 7 års assistans som ingår när man bilen, gäller inom hela EU. Och den KiAn vi köpte nu blir 3 år om några månader. Som sagts så gäller Kia garantin enbart om man servat på av Kia godkända verkstäder.

Har tidigare haft Falck Assistans som fungerat utmärkt

Redigerat bort felaktigheter.
 
Redigerat:
Fairlane
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Litan uppdatering. Kia har 7 års assistans som ingår när man bilen, gäller inom hela EU. Och den vi köpte nu blir 3 år om några månader. Så då kan man sluta med Falck Assistans. Har bara goda åsikter om Falck.
Känns som att lite text föll bort. Jag antar att det som saknas är att den gäller under förutsättning att man servar bilen hos en auktoriserad Kia-verkstad.
 
Jag antar att ordet 'köper' föll bort.
 
Fairlane
Nja, det räcker inte med att köpa bilen, man måste serva den hos en auktoriserad KIA-verkstad också om jag läser rätt på Kias hemsida
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.