M
Hej!

Ska installera en intellivent i tvättstugan/toaletten och tänkte då slippa ta upp ett nytt hål i väggen.

Min tanke är att jag vill låte frånluftstumlaren blåsa luften rätt ut i rummet och så ventilerar fläkten bort det. Enda nackdelen med den lösningen är att det kommer bli dammigt som tusan i rummet, trots fläkten.

Finns det någon bra lösning? Typ montera ett freshfilter över torktumlarslangen?
 
En frånluftstumlare blåser ut väldigt varm & fuktig luft via utblåset, så om du låter frånluften hamna i rummet så lär det bli väldigt varmt & fuktigt i rummet.

En frånluftstumlare är väldigt oekonomisk med tanke på att den blåser ut varm fuktig luft utan att ta tillvara någon värme i frånluften.

Ta och byt ut frånluftstumlaren till en kondenstumlare, helst en med värmepumpsteknilogi. En kondenstumlare med värmepumpsteknologi återvinner det mesta av den tillförda värmeenergin.
 
M
Det är tyvärr inte ett ekonomiskt alternativ just nu, annars hade jag lätt valt den lösningen.

Den fuktiga luften tar ju fläkten hand om, blir knappast mer fukt än när man duschar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.