Vi bor på landet med egen jordbruksfastighet och nu funderar vi på att bygga nytt hus som vi tänker bo i resten av livet.
Det är utanför detaljplanerat område och gärden runt tomten som vi kan använda oss av.
Alla hus på vår landsbygd har ett visst utseende, 1,5 plan, rött med vita knutar, spröjsade fönster o.s.v. Vi tycker också att rent utseendemässigt är det ett sådant hus vi vill bygga.
Rött traditionellt svenskt 1,5-planshus med vita knutar och snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rent praktiskt känns det smartare att bygga ett 1-plans så att vi slipper trappor när vi blir gamla.
Vi är två vuxna (34 år och 36 år) och tre små barn (6 år, 4 år och 6 månader).

Vilka fördelar ser ni med de olika husen? Vilka nackdelar?
 
De uppenbara fördelarna med ett 1 1/2 planshus är ju att det är billigare att bygga en övervåning än att bygga grund eller platta på mark. Huset tar då också mindre av tomtmark i anspråk.

I övrigt tycker jag att det bara är fördelar med 1 planshus. Du slipper ljud ovanifrån. Du slipper trappor. Du kan placera ut rummen strategiskt så att barn- och lekutrymmen kommer så långt bort från vardagsrum, matplats mm. Du märker när barnen kommer upp i ålder hur skönt det är :)

Men som vanligt är det tomtens utseende, hur huset hamnar i förhållande till andra byggnader, om man vill hålla sig till en speciell stil mm som spelar in också.Nu finns det väl torp med ett plan som passar in på det du beskriver? Gör en större variant av ett sånt.
 
1,5:
+ mindre yta på tomt
+ mindre yta mot omvärlden
- bökig trappa
- begränsad planlösning

1:
+ enklare att bygga
+ frihet i planlösning
+ slipper ramla i trappan
+ luftigare känsla
+ sakerna du letar efter är på rätt våning
+ alltid nära tomten
+ fullhöjd i alla rum
- mer yta tas upp
- större platta

Jag föredrar enplanshus om man har utrymme för det. 1,5 blir ofta lite billigare men inte superstor skillnad. Med enplanshus är du i princip helt fri att placera alla rum som du vill. Dessutom tar trappan i 1,5 planshus upp massa obrukbar yta så den praktiska storleken/pris äts upp. Ett enplanshus med samma funktioner som ett 1,5 klarar sig nog på 10-15m2 mindre boyta. (Samma antal lika stora rum)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
För att fylla på Johannes Carlssons lista.

1,5:
+ mindre yta på tomt
+ mindre yta mot omvärlden
- bökig trappa
- begränsad planlösning
- Sovrum uppe blir hetare på sommarens värmebölja.
- om det blir brand på bottenvåning, kan det vara omöjligt att fly ner i trappan! Hoppa från fönster andra våning?
- Bryt ett ben så får man några svåra veckor med trappan.
- Hamna i rullstol, stora trapproblem.
- Ommålning fasad, högt upp till gavelspetsarna. Inte roligt att stå 6 meter upp i luften, på stege.
- Även takbyte är krångligare, visserligen ca 40 - 50 år mellan byte.
- Har man vindskivor så ska de målas var tionde år. Bytas var tjugonde. Ännu högre upp i luften än 1 plans.
- Inbrott, större risk att du inte hör att det är inbrott nere när du är uppepå.


1:
+ enklare att bygga
+ frihet i planlösning
+ slipper ramla i trappan
+ luftigare känsla
+ sakerna du letar efter är på rätt våning
+ alltid nära tomten
+ fullhöjd i alla rum
- mer yta tas upp
- större platta
- Något dyrare per M2, men slipper död yta under trappen upp, så jämnar ut sig.


Var för ett år sedan i samma tankar som TS.
Nu bygger vi ett 1 plans med valmat tak, med garaget och förrådet i huset. Inte ett enda trappsteg, inte ens till ytterdörr eller altan.
Måla om fasaden? Höjd 2.5 meter, behöver ingen stege pga valmat tak. Ösregn ute och hämta något i garaget eller förrådet?
Inga problem, bara gå genom tvättstugan och öppna en dörr så är du där, inomhus.
Minimal höjd på de få trösklarna som finns.
När vi är så gamla så att man behöver rullator eller till och med rullstol, så funkar det.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Ert nuvarande hus kan väl nämast beskrivas som 1 och 3/4 plans. Det brutna taket ger ju en rymligare övervåning än normala 1,5 plans hus.
Jag vill bara fylla på med några argument om talar för 1,5 planshus: 1) Eftersom många av husen på landet är byggda så, ansluter det bättre till byggnadstraditionen. 2) Jag tror att ett viktigt skäl till att man byggde på höjden förr var fördelarna ur uppvärmningssynpunkt. En centralt placerad murstock värmde hela huset. Det fungerar idag också med braskamin och murad skorsten.
 
  • Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
Vi var i en liknande situation när vi byggde år 2010.
Fast våra två barn var utflugna sedan länge.
Men vi vill bygga något som skulle vara vårt hem resten av livet.
Enkelt, lättskött och i stil som passade de lantliga omgivningarna.
Så det blev ett enplanshus, men med inredningsbar vind med 38° taklutning (detaljplanen föreskriver 38° - 45°).
Och vinden är i huvudsak förråd, och har bara en utvändig trappa upp.
Detta kan ändras, då det finns plats för en trappa även inne i hallen.
Där uppe finns som sagt allt man samlat på sig under åren och inte nänns slänga,
samt ett litet gästrum för tillfälliga övernattningsgäster.

För övrigt har vi byggt rätt enkelt, och utan trösklar med tanke på kommande tider då eventuellt rullator eller rullstol behövs. Och garage och parkering alldeles utanför dörren.
Så här ser det ut :)
Enplanshus med röd takpannor och garage i lantlig miljö med kor på ängen framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FRS05 och 3 till
  • Laddar…
Vi byggde en-plans och kan stämma in i fördelarna. Vi gillar och röda hus med vita knutar. Man kan även ha brutna tak på enplans: Enplans rött hus med vita knutar och brutet tak, byggarbetsplats i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
anno2069 och 2 till
  • Laddar…
Om ni nu planerar för en situation 30–40 år bort kanske ni ska tänka på att ni då har mindre ytbehov än ni har idag med tre hemmavarande barn. Att bygga 1,5 plan kan därmed kanske ändå vara praktiskt givet era behov idag och att ni med utflugna barn kanske i praktiken klarar er med nedervåningen.

Sen är det förstås lättare att stänga av övervåningen i ett äldre hus än i ett modernt. Nya hus har ju sällan dörr till trappan vare sig på bottenplan eller en övre trapphall.

Utan +/–-lista måste jag säga att jag föredrar 1,5- och tvåvåningshus framför enplans.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Det lutar åt 1-plans just nu men eftersom det är vårt livs största affär känns det skönt att få höra alla olika åsikter.
 
Det brukar ju sägas att det blir billigare per kvm att bygga 1½-plans än enplans.
Men jag undrar hur stor skillnaden verkligen är.
Och den måste ju vägas mot att man tar upp några kvm för trappa,
och allt spring upp och ner med dammsugare, smutstvätt, nattamat till ungarna mm.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Håller med. Kvadratmeterpriset skiljer inte så jättemycket. Det är först vid rent tvåplans som det börjar bli en prisskillnad värd att bry sig. Ty trappan både käkar några kvm samt kostar en del i sig självt.

Öht tycker jag inte att byggkostnaden är såpass stor faktor här att man ska låta det styra.
Välj istället det hus som du vill ha.
Välj utifrån huset gestaltning i sin omgivning, önskan att slippa trappa i huset, önskan att få en utsikt från en våning upp, önskan att ha sovrum en våning upp som absolut ingen kan glo in i och alla andra anledningar man har att välja det ena eller andra.

Vi byggde 1,5 plan (eller egentligen såpass förhöjt väggliv att det blev en 2-plans, men ser i princip ut som 1,5-plans), och mellan varven ångrar jag att vi inte gick på enplans.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Där jag varit anställd i 20+ år så har det alltid varit billigare att bygga 1 plans hus än 1,5 plans.
 
T Polos skrev:
Där jag varit anställd i 20+ år så har det alltid varit billigare att bygga 1 plans hus än 1,5 plans.
Billigare totalt eller per kvm?
Om vi hade inrett vår vind hade vi faktiskt haft 60 kvm mer, där endast innerväggar och tak, samt lite isolering, hade behövt kompletteras.
(Boytan i markplanet är 108 kvm)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Billigare totalt eller per kvm?
Om vi hade inrett vår vind hade vi faktiskt haft 60 kvm mer, där endast innerväggar och tak, samt lite isolering, hade behövt kompletteras.
(Boytan i markplanet är 108 kvm)
Per kvm
 
tommib
Vi bor i ett 1 1/2-planshus och är supernöjda med det. Både jag och min fru betraktar det som en stor fördel att ha sociala ytor på nedre plan och det privata på övre plan. Trappan blir en tydlig avgränsare när man har besök och vi kan båda förmå oss till att inte städa övervåningen (annars ska det vara rent när man får besök) vilket sparar mycket energi när man har småbarn.

Vi gillar också att det är lite utsikt och att grannarna inte ser rakt in i sovrum och liknande.

Angående utrymning vid brand och liknande så är det inte hela världen om man behöver hoppa från en våning upp. Framför allt är det väl långsökt att ta upp det som argument. Vi resonerar istället så att vi förebygger brand i största möjliga utsträckning.

Om man bygger nytt så betraktar jag inte trappan som en särskilt stor begränsning av planlösningen. Det finns många varianter på det och trappan kan placeras lite var som helst.

Att trappan skulle vara besvärlig har jag väldigt svårt att se. Ja, om man bryter benet eller hamnar i rullstol så blir det stökigt men då har man förhoppningsvis ett rum på nedervåningen också. Är problemet av mer permanent art ser jag det som naturligt att flytta till ett mer anpassat boende. Det är lite som branden, man kan inte planera för värsta möjliga hela tiden om det begränsar valen nu. Å andra sidan, om man inte betraktar det som en begränsning med enplanshus så är det bara att köra på...
 
  • Gilla
Erik9005 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.