Hej

Behöver eran hjälp med att hitta rätt relä.
Har en lite större atlas-kompressor där relät som styr Y/D-starten har get upp. Det som satt där verkar inte finnas att köpa längre så jag behöver ett nytt med motsvarande funtion. Har hittat ett par multifunktions relä som jag tror ska fungera men är osäker.

Det jag hoppas på är att någon av er kan säga exakt vilket relä jag behöver.

Lägger upp tre bilder på det gamla relät. Ett gammalt stjärn-delta-relä för Y/D-start på kompressor, diverse märkningar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett gammalt Stern-Dreieck-Relais, FSD400, med specifikationsetikett, placerat på en vit hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt elektriskt relä monterat på träplank med synliga anslutningsterminaler och tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Hur många kontaktorer har du i skåpet , vet du var dom andra tamparna satt när du tagit bort dom
 
S skutten11 skrev:
Hur många kontaktorer har du i skåpet , vet du var dom andra tamparna satt när du tagit bort dom
Har två stycken, alla kablar är väl uppmärkta innan demontering av relä.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du behöver ett relä med en tidsfördröjd omkoppling så att Y-kontaktorn hinner bryta innan D-kontaktorn drar. Hittade en enda på elbutik.se som verkar passa.
[länk]

Här är några till:
[länk]
[länk]
[länk]
Har kollat lite på ett par av dessa tidigare, det som gör mig osäker är att på det gamla har jag A1, A2 & A3. Dessa ny verkar bara ha A1& A2. Men de kanske går bra ändå?
 
Tre st A betyder bara att den stöder olika manöverspänningar. Om du har både 230 V och 400 V tillgängligt så kan du fritt välja ett relä med antingen eller.
 
S
Bara du vet vad för spänning du har till ditt gamla relä , kopplingsspänning framgår av det på sidan
kolla vad den är kopplad på för skruvar och köp ett för den spänningen
 
S
L Ludde76 skrev:
Har två stycken, alla kablar är väl uppmärkta innan demontering av relä.
Bra , det går att Y-D starta med 2 kontaktorer , då har den ena dubbelfunktion
 
  • Schematisk ritning av Y-D start med kontaktorer och en kortsluten motor för indexering av sökmotorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stort tack för era svar!

Nu har min okunskap lindrats något och vet tack vare er vad jag behöver. Har 400v i manöverspänning så jag beställer nog det från malmbergs som Bo länkade till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.