Jag ska installera solceller på två olika byggnader och behöver därför dra kabel mellan byggnaderna. Jag har extra kanalistion från vinden ner till elcentralen på den ena byggnaden (bostadshuset) där jag skulle kunna dra dc-kablarna. Jag har sedan slang från husets elcentral till mätarskåpet som sitter i den andra byggnaden som ska förses med solceller. Från mätarskåpet kan jag sen enkelt dra till den plats där växelriktaren ska sitta.

Men får jag dra dc-kablarna genom centralen? Spänningen i DC-kabeln överstiger 600V. Nu är ju såklart den kabeln godkänd för spänningen och dubbelisolerad.
 
Om nu DC-kabeln är dubbelisolerad skulle det kanske gå men det är inget att rekommendera. Om en framtida elektriker börja jobba i centralen och inte kan frånskilja DC-kabeln så utsätter han sig för livsfara.
 
Jag förstår att det inte är en optimal lösning men annan dragning blir väldigt besvärlig.

Hur menar du med avskilja kabeln? Dc-kabeln kommer ju bara att passera centralen. Det enda en elektriker kan göra är att isf klippa kabeln.
Det får ju märkas upp såklart och kanske en DC-brytare på vinden?
 
Jag kan inte säga säkert men ser inga hinder i hastigheten. Dels gäller allmänna regler om att hålla isär kretsarna så att inga misstag sker. Och dels ska kabeln givetvis vara dimensionerad för den maximala kortslutningsströmmen från solcellsblocken och inte ge för högt spänningsfall. Men det kan finnas fler aspekter.
 
Kabeln är såklart anpassad till solcellsinstalltionen map spänning, spänningsfall mm.
 
Det är väl inte värre än att du ordnar en vettig förbigång just vid centralen. Dvs kanske får öppna upp lite och se till att DC-kablaget går helt i rör den sträckan. Oberoende ska du inte låta några ledningar av den typen från kontinuerliga icke lätt frånkopplingsbara källor blanda sig smygande med normaliinstallationen. Och jag tror du ganska enkelt kan hitta andra bättre vägar för ledningen också det vore allra bäst.
 
  • Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
Det är inget problem att låta dc-kablarna gå i flexslang i elcentralen. Eftersom jag tänker märka ut tydligt så smygs det inte med det heller.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Om nu DC-kabeln är dubbelisolerad skulle det kanske gå men det är inget att rekommendera. Om en framtida elektriker börja jobba i centralen och inte kan frånskilja DC-kabeln så utsätter han sig för livsfara.
Centralen borde iaf märkas med att den innehåller DC kretsar som inte kan frånskiljas.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Och med VARAKTIG märkning dvs nått som inte tappas bort, lossnar, bleknar mm.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vad önskas för text? Har tillgång till lasergraverade skyltar.
 
Skriv även spänningen (1000 V likspänning) och var spänningen kan frånskiljas.
 
P Mattiaz skrev:
Vad önskas för text? Har tillgång till lasergraverade skyltar.

Kolla på ex Hammar produkter. Det finns färdiga skyltar för solel som börjar bli "standard" .
 
P Mattiaz skrev:
Det är inget problem att låta dc-kablarna gå i flexslang i elcentralen. Eftersom jag tänker märka ut tydligt så smygs det inte med det heller.
Har du klart för dig vad som är problem och inte behöver du väl inte fråga? Typexempel på kladdjobb pga att någon tycker det är "jobbigt" att göra bra och förstklassigt arbete. Har du någon insikt i hur denna typen installationer bör utföras?
 
Min fråga var om det var ok att dra dc-kablarna i elcentralen. Inte om det var den mest optimala lösningen.

Mitt svar ang att det inte var problem att förlägga dc-kablarna i slang i centralen avsåg att det går bra då centralen är väldigt rymlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.