S
Vart går röret som går till vänster där gummislangen är kopplad , kopplat till tanken någonstans
 
Den röda slangen går till urtappningen. Men det är så att hela anläggningen ligger under alla kranar. Står i krypgrunden och där finns inget avlopp utan bara berg. Vill inte ha vatten där. Skall bygga en abrovinsch och testa nästa helg med att öppna kranar och sedan ventilen till den röda slangen. Lite ont om tid nu då vi skall bege oss hemåt mot stan strax. Jag tackar för råden och kommer uppdatera nästa helg då jag skall dra igång projektet igen.
 
S
En lite kompressor som kopplas in på något rör och förlängning av den röda slangen ut
Glöm bara inte att stänga kranarna som kommer från Själv pumpen och när du är färdig och startar pumpen så öppnar du den översta lite grann bara , då kommer du att höra att fräser , låt pumpen gå ett tag innan du öppnar fullt
Det sitter en luftskruv i topp på pumphuset , när du startat pumpen , går i någon minut öppnar du liiiite grann på den , det ska spruta bra , när det är som en dimma som kommer har du bra tryck och ingen luft i pumpen
Det nedre röret är för att det alltid ska finnas vatten till pumpen , minsta lite luft tappar den vattnet
 
Nu tog jag tag i det hela. Tog en 2m lång stång till skiftnyckeln och lossade på bulten i toppen. Innan stängde jag alla kranar och rattar. Öppnade den som är till urtappningen. Rann en stadig ström med vatten i en hink. Slängde i en 12v länspump som puttade vattnet upp till marknivå och vidare ut i naturen. När vattnet började "ebba ut" stängde jag på toppen och utloppet. Öppnade alla rattar och startade pumpen. Pumpen gick i kanske 3-4 min. Så nu är det bättre. Långt ifrån optimalt. Men skall tag i det någon annan dag när det inte är 30 grader och sol. Så nu firar vi med en kall öl. Konduktören på tåget sa att alkohol får serveras efter 11:00. Hans ord är min lag :)
Vill tacka för hjälpen jag har fått.
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.