Nu är vi i full flärd med att få klar övervåningen och har kommit till badrummet... Vi anlitade en entreprenör som gjorde undervåningen och förberedde övervåningen.

Nu till problemet: en del av badrumsgolvet har spånskiva och resten har glesregel. De ligger alltså på olika höjd. Antagligen så tyckte snickarna att det var svårt att läsa planritningen eller så var det bara inte deras problem, vad vet jag.

Nu måste vi ju få golvet i samma höjd. Om vi höjer upp delen där det nu är spånskiva så att det kommer i nivå med glesregeln så kommer det bli världens höjdskillnad in till badrummet sedan, efter golvvärme, spackel osv. Men vi ser ju att snickarna har sänkt ner spånskivorna i bjälkarna och nu tänkte vi att vi kan göra likadan där det inte är spån nu.

Så min fråga: finns det något magiskt verktyg för att enkelt kunna fräsa en spånskivas tjocklek ur bjälkarna? Om inte, hur ska man kunna lösa detta?

Min man vill fästa reglar i bjälkarna och lägga spån ovanpå dom, men då ser man ju bjälkarna mellan spånskivorna. Det kanske inte gör något? Jag tyckte att det kändes epigt..

Ojämnt badrumsgolv med en del högre glesreglar och en sänkt spånskivad del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis öppet golv i renoveringsprojekt som visar spånskiva och underliggande bjälkar med höjdskillnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämnt badrumsgolv under konstruktion med spånskiva och glesreglar på olika höjder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av en konstruktion med spånskiva insänkt i träbjälkar intill ett område med upphöjd glesregel och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Vilken spännvidd och dimension har ni på reglarna. Det finns en uppenbar risk att ni får alldeles för svajigt och gungigt bjälklag om ni minskar höjden på reglarna.
Att ta bort 20mm från en 220x45 bjälklagsregel är en rejäl försvagning, ni tappar typ 20% av bärförmågan.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vilken spännvidd och dimension har ni på reglarna. Det finns en uppenbar risk att ni får alldeles för svajigt och gungigt bjälklag om ni minskar höjden på reglarna.
Att ta bort 20mm från en 220x45 bjälklagsregel är en rejäl försvagning, ni tappar typ 20% av bärförmågan.
Men varför har då snickarna gjort så?
 
Ja det stämmer nog att det är 220x45, det är 60 cc om det är det du menar.

Det är två kvadratmeter ungefär där vi skulle behöva fräsa ur.
 
Snickare har normalt inte tillräckliga kunskaper i hållfasthetslära för att kunna göra den typen av bedömningar. Nedfräsningen är potentiellt allvarlig. Hur stor är den och vad är bjälkarnas spännvidd (längd mellan stöden)? År spånskivorna limmade efter nedfräsningen?
 
Fundering: om spånet är skruvlimmat borde man flytta tryckspänningarna till spånskivan, vilket den klarar rätt bra. Dessutom föreställer jag mig att spånet har högre E-modul, vilket i så fall gör att spånet tar en stor del av lasten. Är det realistiskt?
 
  • Gilla
catherineb och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Snickare har normalt inte tillräckliga kunskaper i hållfasthetslära för att kunna göra den typen av bedömningar. Nedfräsningen är potentiellt allvarlig. Hur stor är den och vad är bjälkarnas spännvidd (längd mellan stöden)? År spånskivorna limmade efter nedfräsningen?
Oj, det vet jag inte. Vi var ju inte på plats när det byggdes.

Jag ska kolla ritningarna om det var ritat så eller om det är något snickarna har hittat på själva.

Men hur gör man annars när man bygger en övervåning för att det inte så bli allt för mycket höjdskillnad mellan badrum och övrigt golv?
 
mattiasp mattiasp skrev:
Fundering: om spånet är skruvlimmat borde man flytta tryckspänningarna till spånskivan, vilket den klarar rätt bra. Dessutom föreställer jag mig att spånet har högre E-modul, vilket i så fall gör att spånet tar en stor del av lasten. Är det realistiskt?
Hoppas!
 
Nej mattiasp, spånskiva har faktiskt lägre E-modul. 1,8.2,0 GPa jämfört med 6,9-8,7 för plywood och 7,0-13,0 för trä (längs fiberriktningen). Jag hittade uppgifterna på följande adress:
http://wekla.com/wp/wp-content/uploads/2015/02/Referensvärden-150504.pdf
Jag tror uppgifterna är korrekta, i varje fall är de rätt beträffande trä.
Om TS kan tala om bjälkarnas spännvidd kan vi kontrollera om det har förutsättningar att fungera ändå. I så fall kan man lägga en tunnare K-plywood skiva över alltihop.
 
  • Gilla
mattiasp
  • Laddar…
Jag är för rookie för att vara säker på vad du menar med spännvid men om det är bredden på huset så är det 7.8 m. I mitten på längden (12 m) går en bärande metallbalk.

Det är 60 cm mellan varje balk.
 
Men om man nu ändå skulle vilja fräsa ner 2 cm i en balk, HUR skulle man då gå till väga? Vad använder man för verktyg?
 
Spännvidden är balkarnas längd mellan upplagen. Upplagen är vanligen ytterväggar och mellanväggar i våningen under. Spännvidden är med säkerhet inte 7,8 meter, troligen omkring hälften. Om du har tillgång till en sektionsritning, så lägg ut den. Det enklaste sättet att fräsa ner en bjälke är med hjälp av en överhandsfräs. Men gör inte det innan ni har kontrollerat bjälklagets bärighet. Det kan vara bland det mest korkade ni gör. Skadorna kan bli dyra att reparera.
 
K
Ska du fräsa använder du en fräs.

Annars är det väl bäst att såga längs med med en cirkelsåg. Men gör inget förrän det är utrett om det kan rasa eller inte!
 
J justusandersson skrev:
Spännvidden är balkarnas längd mellan upplagen. Upplagen är vanligen ytterväggar och mellanväggar i våningen under. Spännvidden är med säkerhet inte 7,8 meter, troligen omkring hälften. Om du har tillgång till en sektionsritning, så lägg ut den. Det enklaste sättet att fräsa ner en bjälke är med hjälp av en överhandsfräs. Men gör inte det innan ni har kontrollerat bjälklagets bärighet. Det kan vara bland det mest korkade ni gör. Skadorna kan bli dyra att reparera.
Ja husets yttermått är 7.8 m och metallbalken går i mitten, så spännvidden bör således vara 3.9 m.

Förstår inte riktigt varför snickarna har gjort en sådan grej om det nu vore farligt, de reser 5 såna här hus varje år..
 
Det handlar isåfall om att fräsa 2 cm nedåt 1 m långt i tre stycken balkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.