Har en gräsmatta på ca 1500 kvm som jag behöver vertikalskära, förra året gjorde jag det med en handhållen multimaskin på typ 20 cm's bredd, det gör jag inte om...

Har en trädgårdstraktor/åkgräsklippare med dragkrok på, så hittade att det finns vertikalskärare man kopplat på som släpp. De två modeller jag hittat är en MTD och en no-name på biltema. Är det någon som har erfarenhet av endera? Priskillnaden är ju rätt stor (3000 kr vs 800 kr), är det värt att betala för den dyrare?

https://www.bygghemma.se/tradgard-o...rtikalskarare-mtd-for-akgrasklippare/p-576475

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tra...ovriga/MarkluftareVertikalskarare-2000034349/
 
Ingen egen erfarenhet av de där, men hur lastar man vikter på biltemamodellen? Finns ju inget flak så det är ju inte utan att man kan misstänka att det inte är meningen och utan vikter lär den inte lufta så bra.
 
  • Gilla
Nusse92
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ingen egen erfarenhet av de där, men hur lastar man vikter på biltemamodellen? Finns ju inget flak så det är ju inte utan att man kan misstänka att det inte är meningen och utan vikter lär den inte lufta så bra.
Från produktmanualen; "För att öka kraften på knivarna kan man lägga tyngd på luftaren. Markstenar eller andra betongplattor är speciellt lämpliga att använda som tyngder, eftersom de är låga och därmed ger en låg tyngdpunkt. Förankra dem med t ex buntband i hålen på fästplattan. Max 15 kg kan läggas på."
 
Vikt lär man behöva på båda och ser inga problem att lasta på någon av dem, de som jag märkte vid snabb koll av de båda är att det är ungefär hälften med skär på den dyrare men du har ju nog bensinen betald för att köra två gånger istället för en ett par år på den skillnaden.
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
T turearne skrev:
[länk]
Så det fanns ett tredje alternativ :) Vilket får den för 3000 att kännas som värsta budget modellen...
 
Jag har 3000 varianten sedan 2 år tillbaka. Bra bredd och smidig med transportläge. Känns rejäl, vilket behövs eftersom man får lasta på tungt för att få ett bra arbetsdjup.

Dock är den inte aktuell om man ska vertikalskära gräsmattan......se den mera som en luftare.
 
N Nils82 skrev:
Jag har 3000 varianten sedan 2 år tillbaka. Bra bredd och smidig med transportläge. Känns rejäl, vilket behövs eftersom man får lasta på tungt för att få ett bra arbetsdjup.

Dock är den inte aktuell om man ska vertikalskära gräsmattan......se den mera som en luftare.
Vad är problemet med att använda den som vertikalskär? (frågat från någon som vertikalskurit en gång, med en jordfräs/mossrivare/vertikalskärare allt-i-ett maskin med 20 år på nacken...)

Tittar jag på konstruktionen så verkar den lämplig för att skära 1-2 cm djupa vertikala snitt, vilket jag förstått det som att syftet är med en vertikalskärare
 
A ajn82 skrev:
Vad är problemet med att använda den som vertikalskär? (frågat från någon som vertikalskurit en gång, med en jordfräs/mossrivare/vertikalskärare allt-i-ett maskin med 20 år på nacken...)

Tittar jag på konstruktionen så verkar den lämplig för att skära 1-2 cm djupa vertikala snitt, vilket jag förstått det som att syftet är med en vertikalskärare
Vertikalskäraren arbetar med en roterande, smal och vass kniv som skär ett snitt i svålen vilket gör att gräsrötterna delar och förökar sig samt att gräsmattan luftas. Man river även upp mossa och annat bös genom detta.
Den "vertikalskärare" vi pratar om skär säkert av några rötter den med men eftersom det inte handlar om en roterande kniv skulle jag kunna kalla det en kombimaskin (luftare/skärare) om jag anstränger mig.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Förstår nu hur du menar, tror jag missförstått hur den fungerar och antagit lite mycket från bilden. Jag hittade först MTD varianten, och det som du beskriver som transporthjul trodde jag den åkte på även under arbetet, och att den sen hade en utväxling från hjulen som drev knivarna.

Men utifrån vad du skrivit gissar jag att kugghjulen bara "rullar" fram över gräsmattan, och då kan det som du skriver inte bli mycket skärande av det hela.

Så du avråder helt enkelt från att använda den som vertikalskär, hur löser du det då? Gissar att du är i ungefär samma sits som mig eftersom du köpte en sån här för 2 år sedan.
 
A ajn82 skrev:
Förstår nu hur du menar, tror jag missförstått hur den fungerar och antagit lite mycket från bilden. Jag hittade först MTD varianten, och det som du beskriver som transporthjul trodde jag den åkte på även under arbetet, och att den sen hade en utväxling från hjulen som drev knivarna.

Men utifrån vad du skrivit gissar jag att kugghjulen bara "rullar" fram över gräsmattan, och då kan det som du skriver inte bli mycket skärande av det hela.

Så du avråder helt enkelt från att använda den som vertikalskär, hur löser du det då? Gissar att du är i ungefär samma sits som mig eftersom du köpte en sån här för 2 år sedan.
Jag nöjer mig med att den luftar svålen 2-3 gånger per säsong.
Reultatet är bra men då ska tilläggas att jag även gödslar, kalkar, vattnar, stödsår och bekämpar mossa med järnsulfat. Efter 3-4 år med aktivt arbete med den j*vla gräsmattan ser den bättre ut än grannarnas men långt ifrån "top notch"
 
Jag har en ”vertikalskärare” från biltema som jag drar efter min åkgräsklippare. Manualen föreskriver att man max får belasta den med 30kg, Jag har en rätt så lerig och hård jord så för att den ska sjunka ner ordentligt i gräsmattan har jag lastat på 3st marksten a 15kg (totalt 45kg) och tycker att det fungerar bra. Jag anser att det är lite väl att kalla det en vertikalskärare, det är mer en gräsmatteluftare. Med en riktig vertikalskärare river den upp gräs och mossrester som man sedan får samla upp, denna punkterar endast gräsmattan och river inte upp något.

Den stora frågan är väl om gräsmattan blivit bättre? Jag köpte den förra året och tycker att gräsmattan ser bättre ut i år än tidigare. Jag har inte kört med någon riktig vertikalskärare på min gräsmatta så har tyvärr inte så mycket att jämföra med. Jag har så pass stor gräsmatta och andra prioriteringar i livet att jag inte skulle gå och vertikalskära min gräsmatta för hand.
 
Det låter som att en sån här släpp "vertikalskärare" inte riktig är vad jag hade önskat trots allt, kanske köper den billiga varianten från biltema för att testa. Har mycket gammal dött gräs i botten av gräsmatten, men kanske skulle köra med en mossrivare för att få upp det värsta?

En sån här borde väl riva upp mer än ett par kugghjul som rullar fram över gräsmattan i alla fall...
https://www.bygghemma.se/tradgard-o...or/mossrivare-mtd-for-akgrasklippare/p-576477

Även den ännu dyrare varienten länkad högre upp i tråden verkar ju fungera enligt samma princip, och kan då inte anses faktiskt utföra någon vertikalskärning. (om än med dubbla axlar, kan dock inte se någon drivning för dem, så rullar väl över mattan de också)
 
Kollade nyss på "lyxmodellen" en gång till, de två axlarna är ju faktiskt sammankopplade med en kedja, och kugghjulen verkar ha ganska stor skillnad i diameter, så kan ju faktiskt vara så att den ena axeln drivs av den andra och snurrar ett par var extra för varje var på den första, vilket kanske faktisk ger en riktig skär-effekt.getimage.ashx
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.