Köpte en induktionsspis på Media Markt för 3 år sedan. Okt-13.
För 1 vecka sedan visade displayen 88 och plattorna fungerade sporadiskt. Mindre instabilt på höger sida men även dessa 2 slutade då man försökte använda någon platta på vänster sida.
Tog då hem en reparatör som kollade upp innanmätet. Hans analys var att något av korten var defekt och att det var svårt att avgöra vilket av de 3 det gällde. Det finns 2 stora kort som styr var sin sida av spishällen + att ett separat för styrning och användargränssnitt. Reservdelspriset är 2389,2389 samt 961:-
Inget av korten visade något synbart tecken på att vara defekt. Då reparatören inte kunde ge garanti på att lagningen skulle understiga 3000;- blev valet att inte åtgärda felet utan istället köpa ny spis.
Tråkigt att behöva byta ut en spis efter 3 år men det som gjorde mej mer bekymrad var kommentaren från reparatören om att det är inte ovanligt fel på spisar med induktionshäll.
Anledningen är tydligen att styrkorten i hällen inte klarar värmen från den underliggande ugnen.
Kommentaren gjorde att den nya spisen blev utan induktion.
Innebär att jag har en 3 år gammal Elektroluxspis stående som det bär mej emot att köra på tippen. Någon annan med samma problem så kanske det går att matcha ihop till en fungerande spis. Alternativt som reservdelar av induktionsspolar?

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_electrolux-induktionsspis-eki6051eow-1178887.html
Vitt fristående Elektrolux induktionsspis med öppen lucka och synlig ugn och spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för tipset.
Jag har fortfarande spisen kvar då det kändes fel att skrota så kanske ska försöka reparera då.
 
S
Det är därför man alltid ska köpa vitvaror med så lång garanti som möjligt. Oftast är det 5 års garanti de erbjuder.
 
A
Hade du köpt den på homebutiken så hade du haft 5års garanti
 
Jo det är lätt att vara efterklok.
Jag har köpt ett antal spisar genom åren och fått erfarenheten att det är en driftsäker produkt med en teknisk livslängd på mer än 15 år. Tekniken går framåt och alla maskiner blir mer avancerade så det är rimligt att ekonomisk livslängd förkortas.
Tyvärr är det, som jag förstår i det här fallet, att man gjort en misslyckad produktutveckling. Kombinationen av avancerad elektronik i närheten av värme från ugnen gör att komponenterna inte håller.
Det tråkiga är att producenten inte tar ansvar för sin bristfälliga lösning.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
S
Köpte du den i Oktober 2013? Det är ju 4,5 år sedan. Eller skrev du fel?
 
Undrar hur många komponenter den delar med min Husqvarna.
Den gick nämligen sönder inom garantitiden och efter ha bytt alla kort på plats fick de ta in den för att fixa den.
 
S Stadsfiskalen skrev:
Köpte du den i Oktober 2013? Det är ju 4,5 år sedan. Eller skrev du fel?
BerraBo skrev sitt inlägg 17-02-25, då var spisen drygt 3 år.
 
S
Peter2400 Peter2400 skrev:
BerraBo skrev sitt inlägg 17-02-25, då var spisen drygt 3 år.
Okej, jag tänkte om spisen inte var äldre än 3 år, hade han eventuellt kunna häva köpet enligt reklamationsrätten man har i 3 år. Speciellt när han hade ett utlåtande från en reparatör att inga synliga skador förelåg.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Undrar hur många komponenter den delar med min Husqvarna.
Den gick nämligen sönder inom garantitiden och efter ha bytt alla kort på plats fick de ta in den för att fixa den.
Som jag förstått det så är det inte komponenterna som är felet utan att det kommer för mycket värme från ugnen som inte kylfläkten klarar av att transportera bort.
Bevisligen många spisar som fungerar också men en svag punkt på konstruktionen så jag rekommenderar alla innehavare att ha koll på luftflödet.
 
Jag tänkte då på specifika kort, de verkar vara en hel del som är gemensamma mellan apparaterna.

Vår apparat började strula efter att kört ugnen en längre stund så det låter som ett liknande fel.

Misstänker att ånga kan ta sig in och förstöra elektroniken.
 
A
13th Marine 13th Marine skrev:
Undrar hur många komponenter den delar med min Husqvarna.
Den gick nämligen sönder inom garantitiden och efter ha bytt alla kort på plats fick de ta in den för att fixa den.
Samtliga komponenter utom märket är samma
 
A
S Stadsfiskalen skrev:
Okej, jag tänkte om spisen inte var äldre än 3 år, hade han eventuellt kunna häva köpet enligt reklamationsrätten man har i 3 år. Speciellt när han hade ett utlåtande från en reparatör att inga synliga skador förelåg.
Nej!
Det går inte att häva köpet i detta läget.
Konsumenten skall bevisa att felet fans från början, hur gör man det när inget syns
Säljarwn tillverkaren kan hävda fel på matningen tex,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.