Jag håller på att sätta upp en lampdosa i taket.
Tändtråden är dock för kort för att använda, och jag behöver förlänga den med några enstaka centimeter.

Jag har inga vita kablar hemma så tänkte använda en blå som förlängning?

Är detta okej?
 
tommib
Nja.... Hur menar du med att den är för kort? Kommer skarven synas i dosan? Egentligen är det snyggare att följa färg men om det är så att skarven är uppenbar och syns i dosan är det egentligen inte helt fel. Just blå är dock en dålig färg eftersom det egentligen ska vara nolla. Har du inga andra färger?

Om det inte är allt för långt till ett byggvaruhus skulle jag nog köpt en stump FK med rätt färg. Du har säkert något annat ärende dit ändå :)
 
Så skarven kommer vara i dosan?

I så fall är det nog ok. Det blir ju extremt enkelt att se vad som händer
 
Jag har brun jag kan använda annars
Elektrisk dosa i tak med för kort vit, oisolerad tråd och en blå isolerad tråd synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På bilden ovan ser ni dosan och den lite för korta vita tändtråden.
Den vill jag som sagt förlänga med några centimeter. Tänkte en sockerbit och lämpligaste färg.
 
Ska nämna att tråden är uttänjd till max nu.
 
tommib
Hmm..... Hur har du monterat det där egentligen? Det där ser ut som ett uttag för utanpåliggande montage. Du ska aldrig hamna i ett läge där du behöver dra FK genom små hål i botten på ett sånt uttag. Är det möjligen så att du har en kopplingsdosa i taket och inte en takdosa?

I det läget du har skulle jag inte säga att det är ok att byta till blå men det felet får betraktas som minimalt i sammanhanget. Det är annat som är mer tokigt.

Eftersom jag aldrig rekommenderar sockerbit i elinstallationer tycker jag ändå att du behöver en Wago eller liknande, varför du ändå beöver åka till byggvaruhuset. De säljer FK på lösmeter i de flesta fall.
 
hsd
Har Du skyddsjord framdraget ,om inte så är det fel uttag
 
Såhär ser det ut i dagsläget. Eluttag under installation med oskyddade kablar och anslutningsklämmor i tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna dosa skall på
Elektrisk installationsdosa för skyddsjord monterad på vägg, synliga kablar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skyddsjord finns.
 
tommib
Tycker att det ser ut som en skyddsjord som tittar ner där på andra sidan anslutningsblocket. Men som sagt, det är inte rätt att borra små hål i botten på den där typen av uttag. Hur ser hela arrangemanget ut? Vad är det för dosa som sitter där?
 
  • Gilla
adebayooor
  • Laddar…
tommib
Jag skulle definitivt avråda från sockerbitar på det där sättet. Köp riktiga Wago istället och rätt färger till tändtrådarna också när du ändå håller på.

Hur har du tänkt att hänga dit lampan? Vad är det för dosa som sitter där? Är det en sån med gängat hål i mitten? I så fall ska du ha en annan typ av lamputtag. Det är inte särskilt prydligt att fästa precis i kanten på panelen, man har snart uttaget i handen när man gör så.
 
tommib tommib skrev:
Jag skulle definitivt avråda från sockerbitar på det där sättet. Köp riktiga Wago istället och rätt färger till tändtrådarna också när du ändå håller på.

Hur har du tänkt att hänga dit lampan? Vad är det för dosa som sitter där? Är det en sån med gängat hål i mitten? I så fall ska du ha en annan typ av lamputtag. Det är inte särskilt prydligt att fästa precis i kanten på panelen, man har snart uttaget i handen när man gör så.
Ett vitt lock med eluttag och krok för fäste, mot ett trägolv med synliga träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta lock kommer sitta över, med en krok som är fäst i dosan.
 
Lägg upp en närbild av dosan som sitter i taket.
 
tommib
Om kroken sitter i dosan så kan det vara rätt. Då behöver du inte heller skruva uttaget i panelen som du gjort utan den ska hållas upp av kroken. När jag tittar mer noggrant ser det ut som att fästet för kroken finns där.

Däremot är det osnyggt med sockerbitarna (även om det kanske är godkänt). Jag skulle byta till Wago 221 så ser det inte så hempulat ut. Jag skulle också gjort ett större hål istället för flera små i bottenplattan och dragit alla ledarna genom samma hål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.