E
Hej kära forum,

Jag är i köpartagen och håller på med offerter för luftvatten värmepumpar. Många siffror blir det men bortsett från ekonomin värderar jag buller eller snarare frånvaron därav högt.

Det finns en del skrivet om detta såklart men jag tänkte mig att marknaden förändras. Därmed en ny tråd.

Jag har hittills fått offerter på IVT AIRX400, Nibe F2120, DAIKIN Altherma 3 och CTC AIR 510M.

Jag har några olika placeringsalternativ men det som är bäst hamnar rakt under vårt sovrumsfönster på plan 2.

Vad har ni för erfarenheter av dessa och andra aktuella maskiner relaterat till buller och vibrationer?
 
Bosch compress 7000 är samma som ivt air x 400 för övrigt ;)

40dBA på 1m är ungefär som ett kylskåp/diskmaskin
 
E
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bosch compress 7000 är samma som ivt air x 400 för övrigt ;)

40dBA på 1m är ungefär som ett kylskåp/diskmaskin
Javisst, Specen säger det. men är det så och i vilka driftförhållanden? Jag misstror alltid en spec i ett försäljningsmaterial :)

Jag ska ägna fredagkvällen åt att sätta mig in i den standard som bullermätningarna ofta anger.
 
Har bara erfarenhet av F2120 och 510M och de upplever jag som väldigt tysta. Är ju iofs en buller-skadad rörmokare, så det kanske inte säger något egentligen :) AirX vet jag hade en del klagomål i början. Tror det var vid vissa frekvenser som folk upplevde ett störande ljud. Har ingen koll på det, men det kanske är löst nu.
 
A
Skulle aldrig någonsin sätta en utedel utanför ett sovrum. Det gör man bara inte.
Varje avfrostning låter som ett reaplan
 
E
electroluxaren skrev:
Skulle aldrig någonsin sätta en utedel utanför ett sovrum. Det gör man bara inte.
Varje avfrostning låter som ett reaplan
Nej det tål att tänkas på. Vet inte om det framgick men sovrummet ligger på plan 2. Jag har ett läge till på samma vägg som ger några meter till till sovrummet och dessutom lite friare runt om. Finns en vägg utan fönster men då blir det nära grannens hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.